Japan je jedna od turistima najzanimljivijih svjetskih destinacija, a Tokio, na čijem širem gradskom području živi gotovo 35 milijuna ljudi, pravi je magnet za posjetitelje iz čitavoga svijeta. Tako ne čudi da je Japan prošle godine posjetilo 36,9 milijuna turista, od čega ih je samo iz Sjedinjenih Američkih Država stiglo više od 2,7 milijuna.
Nema sumnje da bi još puno više Amerikanaca posjetilo ovu istočnoazijsku zemlju kad bi put do nje kraće trajao. Na primjer, let iz Los Angelesa do Tokija traje u prosjeku oko 12 sati, jednako koliko i let između Istambula i Tokija. Ali Japanci ne bi bili Japanci kad im na pamet ne bi pala neka - doslovno - svemirska - ideja.
Naime, u Japanu se razvija projekt koji zvuči kao iz znanstvenofantastičnog filma – tvrtka Innovative Space Carrier Inc. (ISC) i japanska turistička agencija Nippon Travel Agency objavili su partnerstvo s ciljem uspostavljanja raketnog transportnog servisa koji bi putnike između Tokija i nekih gradova u SAD-u prevozio kroz - svemir! Tako bi let između New Yorka i Tokija, znanstvenici su izračunali, trajao samo šezdesetak minuta!
Magazin D&D dostupan je i putem Hanza Media webshopa: Naruči ga i preuzmi u odabranom paketomatu!
U središtu projekta nalazi se višekratno upotrebljiva raketa nazvana ASCA, koju razvija ISC. To nije tipična raketa s višestupanjskim odvajanjima; riječ je o ‘single-stage-to-orbit‘ (jednostupanjskoj) letjelici koja je osmišljena da se može višekratno koristiti, čime se znatno smanjuju troškovi po letu. ISC je osnovan 2022. godine s vizijom ‘svijeta u kojem se ljudi i teret svakodnevno isporučuju, čak i kroz prostor‘. Prema njihovom razvojnom planu, prva verzija ASCA, nazvana ASCA 1.0, prolazit će testove vertikalnog uzlijetanja i slijetanja (VTVL).
Prvi testni let predviđa se u SAD-u, na lansirnom području Spaceport America u Novom Meksiku, a očekuje se već krajem ove godine. Letjelica bi se podignula na visinu od oko 100 metara i zatim precizno sletjela, uz marginu pogreške od samo 5 metara. Tehnički, ASCA 1.0 bit će dugačka oko 8,3 metra, promjera 2 metra, mase suhog tijela od 2629 kg i ukupne mase 3192 kg. Za njen pogon koristi se motor tipa Hadley, koji razvija američka tvrtka Ursa Major Technologies - što predstavlja međunarodnu suradnju u razvoju raketne tehnologije.
Saradnja s Nippon Travel Agencijom službeno je potvrđena potpisivanjem poslovnog sporazuma u rujnu 2024. godine. Agencija, koja je osnovana još davne 1905. godine, već je ranije uvela odjel posvećen svemirskom turizmu, a suradnja s ISC-om omogućuje joj da sudjeluje u kreiranju novih putničkih proizvoda, kao i eventualnih turističkih letova u svemir. Nippon Travel planira komercijalizirati svoj dio usluge već početkom 2030-ih, a između najavljenih opcija je i P2P (point-to-point) prijevoz - putovanja između dvije točke na Zemlji, ali putem svemira.
Osim samih letova, planirano je da projekt bude razvijan fazno. U sklopu toga, Nippon Travel već razmatra program degustacije ‘svemirske hrane‘ te vođene ture po zemaljskim objektima vezanim uz svemir, a prijave za predbilježbe trebale bi početi 2026. godine. U daljem planu je izgradnja orbitalne svemirske stanice - letjelica ASCA bi tamo mogla sletjeti, a turisti bi imali priliku doživjeti orbitu prije nego nastave svoje putovanje.
S tehnološke strane, razvoj ASCA-e nije jedini izazov. ISC je u srpnju 2025. lansirao partnerstvo s Tsuneishi Solutions Tokyobay i MOL (Mitsui O.S.K. Lines) kako bi istražili konstrukciju brodova koji bi služili kao lansirne i oporavne platforme na moru. Takvi ‘offshore‘ brodovi omogućili bi fleksibilnost za lansiranje ASCA raketa bez potrebe za velikim kopnenim infrastrukturama.
Prema planu razvoja, nakon ASCA 1.0 slijedi verzija ASCA 1.1 (planirana za 2026.) koja bi trebala dosegnuti visinu oko 100 km. Do 2028. godine cilj je testirati ASCA 1.2 sa 100-kilogramskim teretom i unaprijeđenom ponovnom uporabom. Konačna verzija, ASCA 3, nazvana je kao ključni model s jednim stupnjem (SSTO) koji bi mogao prevoziti do 50 ljudi i 10 tona tereta, s mogućnošću više od tisuću letova u životnom ciklusu.
Naravno, cijena takvog leta neće biti za svakoga. Prema prvim procjenama, cijena povratne karte između SAD-a i Japana mogla bi doseći i 100 m ilijuna japanskih jena, što iznosi oko 550.000 eura. Ali što je pola milijuna eura u zamjenu za iskustvo međukontinentalnog putovanja - kroz svemir?!


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....