Pripazite na ovo!

Dubravko Ranilović: Građani nasjedaju na nerealna obećanja trgovaca nekretninama i cjenik usluga

 Shutterstock
Predsjednik Udruženja trgovaca nekretninama pri HGK o nelojalnoj konkurenciji među agencijama, legalnim posrednicima i provizijama

Nevjerojatno je kako prodavatelji nekretnina olako stupaju u poslovni odnos s agencijom, a da nikoga nisu vidjeli ni provjerili. Mnogi će puno odgovornije pristupiti kupnji mobitela nego odabiru agencije kada prodaju ili kupuju stan.

Djelatnost posredovanja odnosno rada nekretninskih agencija u Hrvatskoj regulirana je Zakonom o posredovanju u prometu nekretninama, koji je na inicijativu struke usvojen u Hrvatskom saboru još 2007. godine.

Jasno je propisano tko se i na koji način može baviti posredovanjem u prometu nekretninama. Propisano je, primjerice, da se mora potpisati ugovor o posredovanju i da mora biti u pisanoj formi. Temeljem zakona je formiran i Registar posrednika koji se vodi pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, kojem jednostavno mogu pristupiti svi građani i vidjeti posluju li s legalnom agencijom. Usprkos zakonu, mnogo je slučajeva nelegalnog poslovanja. O tome smo razgovarali s Dubravkom Ranilovićem, predsjednikom Udruženja poslovanja nekretninama pri HGK.

image
Dubravko Ranilović, predsjednik Udruženja trgovaca nekretninama pri HGK
Tomislav Krišto/CROPIX

Kako građani mogu znati je li neka agencija legalna i kvalitetna?

- Česti su primjeri da se pojedinci deklariraju kao agencije, a da to uopće nisu, no problem je što svojim ponašanjem štete ugledu svim posrednicima. Zato je vrlo bitno da se i korisnici agencijskih usluga ponašaju odgovorno i pažljivo biraju agenciju za posredovanje. Prije svega trebaju provjeriti posluju li s legalnom agencijom, odnosno je li upisana u Registar posrednika. Bilo bi isto tako preporučljivo da se raspitaju o samoj agenciji ili posredniku, da odaberu agenciju po preporuci odnosno prema njezinoj kvaliteti u obavljanju usluga. Zapravo je nevjerojatno kako građani olako stupaju u poslovni odnos s agencijom, bez da su ikoga vidjeli i uopće provjerili, najčešće javljajući se na telefonski poziv. Mnogi će puno odgovornije pristupiti kupnji mobitela nego odabiru agencije kada prodaju ili kupuju stan. Često posluju s običnim fizičkim osobama, misleći da su agencije jer su im se tako deklarirali.

image
iStock

Na što još treba upozoriti građane?

- Često nasjedaju na nerealna obećanja, posebno na ona o vrijednosti njihove nekretnine, pa angažiraju upravo agenciju koja im je obećala da će im nekretninu prodati za silne milijune, odnosno za puno veću vrijednost nego što je to realno. Nekretnina se neće prodati, ali će je agencija na taj način dobiti u ponudu i možda kasnije prodati po bitno nižoj cijeni. Možda i nižoj nego što je to bilo realno u trenutku preuzimanja nekretnine i, što je vrlo važno, izgubit će se puno vremena.

Korisnici usluga isto tako griješe kada angažiraju velik broj agencija za prodaju nekretnine misleći da se povećava šansa za prodaju, a upravo je obrnuto, jer se samo povećava broj oglasa i smanjuje rejting prodavane nekretnine kod kupaca i demotiviraju agenti.

image
iStock

Kolike su uobičajene provizije?

- Ne postoji službeni cjenik usluga u posredovanju koji bi vrijedio za sve posrednike na području Hrvatske, ali su agencije obvezne na isticanje vlastitih cjenika i općih uvjeta poslovanja. Postojao je tzv. generalni cjenik do 2009. godine, no prema direktivi EU morali su se ukinuti svi strukovni cjenici kako bi se cijena i usluga slobodno formirale na tržištu, pa smo tako učinili i mi. Sada ne postoje ograničenja, a najčešća provizija iznosi 3 posto pri prodaji nekretnine, 2-3 posto pri kupnji, odnosno jedna mjesečna najamnina ili zakupnina pri najmu i zakupu nekretnina. Naravno da postoje odstupanja u iznosima provizije i na više i na niže postotke. Posebno se razlikuje iznosi provizija na moru u odnosu na unutrašnjost Hrvatske. U pravilu su u priobalju provizije i više.

Ipak, ima primjedbi na rad agencija i način naplate provizije.

- Mi u Udruženju poslovanja nekretninama nastojimo stalno raditi na dizanju razine profesionalizma rada agencija, ali i svijesti građana kada koriste naše usluge. Jer najveća kazna za lošu agenciju je gubitak klijenata. Naše Udruženje promovira i potpis etičkog kodeksa, koji su potpisale gotovo sve agencije, i na temelju kodeksa imamo formiranu komisiju za pritužbe, na koju građani nezadovoljni uslugama, ali i kolege mogu uputiti primjedbe. Na kraju, ako smatraju da se radi o nelegalnim agencijama ili agencijama koje krše zakon, neka ih prijave Državnom inspektoratu, što je korisno za struku.

U posljednje vrijeme pojavio se velik broj agencija koje se ne ponašaju kolegijalno pa se vaši kolege žale.

- Zabranjeno je prodavati nekretnine i objavljivati fotografije nekretnina bez znanja vlasnika i potpisanog ugovora o posredovanju. To rade zaista loše i nekolegijalne agencije, koje idu ponekad tako daleko da od kolega posrednika kopiraju oglas nekretnine i protupravno ga objavljuju kao svoj, naravno bez znanja vlasnika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. travanj 2024 00:15