Kupoprodaja stanova

Pad transakcija ima 76% agencija, a čak 49% njih gotovo nema realizacija

 Cropix
Udruženje poslovanja nekretninama pri HGK provelo je anketu o poslovanju u 2020. među 170 agencija na području cijele Hrvatske

Koliko su pandemija koronavirusa i potresi utjecali na tržište nekretnina u 2020., pokazuje anketa o broju realiziranih kupoprodaja prema vrstama nekretnina u Hrvatskoj po kvartalima u odnosu na 2019., koju je potkraj godine provelo Udruženje poslovanja nekretninama pri HGK.

Anketi se odazvalo oko 170 licenciranih agencija za poslovanje nekretninama, a od ukupnog broja, polovica njih posluje u Zagrebu i Zagrebačoj županiji, a slijede agencije u Istarskoj, Splitsko-dalmatinskoj, Primorsko-goranskoj, Sisačko-moslavačkoj županiji...

image
Lana Mihaljinac Knežević, predsjednica Strukovne skupine poslovanja nekretninama HGK - Komore Zagreb i vlasnica agencije Zagreb West

Anketa je obuhvatila broj transakcija stanova, kuća, poslovnih prostora i zemljišta, no već podaci za stanove, kao najpopularnijoj kategoriji nekretninskog proizvoda s kojima je i bilo najviše transakcija, pružaju dovoljan uvid u stanje na tržištu prošle godine. Rezultate komentiramo ih s Lanom Mihaljinac Knežević, predsjednicom Strukovne skupine poslovanja nekretninama HGK - Komore Zagreb, ujedno i vlasnicom agencije Zagreb West.

DIFERENCIJACIJA

- Treba imati na umu kako većina agencija za nekretnine ne posluje s nekretninama u novogradnji, koje uglavnom prodaju sami investitori - kaže Lana Mihaljinac Knežević odmah na početku i dodaje kako je novogradnja drugačija kategorija od starogradnje u svakom smislu i zato svugdje u Hrvatskoj postiže više cijene. Na području Grada Zagreba, Zadarske i Splitsko-dalmatinske županije cijene novogradnje čak su znatno više od prosječnih.

Nakon prve pandemijske godine vidljiva je potražnja za luksuznom novogradnjom, ali i nedostatak novogradnje te starogradnje po prihvatljivijim cijenama

- Na početku 2020., prije pandemije i potresa, agencije za nekretnine su smatrale kako mora doći do većeg razlikovanja cijena prema vrsti nekretninskog proizvoda, primarno na osnovi toga je li nekretnina u novogradnji ili u staroj zgradi. Agencije su također smatrale da bi se cijene morale diferencirati i prema kriterijima lokacije, mikrolokacije, legalnosti i stanju zgrade te prema stanju, opremljenosti, rasporedu, katnosti i mnogim drugim karakteristikama samoga stana - kaže.

Prema anketi, na početku 2020. postotak agencija koje su imale rast broja transakcija je mali ili neznatan u odnosu na one koje su zabilježile pad transakcija. Promatrajući podatke po kvartalima, pad broja transakcija osjetno raste u drugom kvartalu, kad čak 81 posto agencija bilježi pad, od čega 30 posto agencija gotovo i ne ostvaruje realizacije. Takve brojke, kaže L. Mihaljinac Knežević, prouzročila je pandemija.

U zadnjem kvartalu, pak, 76 posto agencija bilježi pad broja transakcija u odnosu na isti period u 2019., međutim, čak 49 posto agencija gotovo i ne ostvaruje kupoprodaju stanova. Razlog? Naša sugovornica ističe kako su mnoge agencije ostale bez proizvoda. Brzo i lako se, ističe, prodaju luksuzne ili vrlo kvalitetne novogradnje, a kad je riječ o stanovima u starogradnji koja nije oštećena potresom, nije došlo do dovoljno velikog pada traženih cijena.

TRENDOVI

- Nakon prve pandemijske godine vidljivi su slijedeći trendovi: potražnja za luksuznom novogradnjom i dalje je visoka jer kupci u tom segmentu nisu izgubili kapital, pa osim za život, takve nekretnine kupuju i kao investiciju. U segmentu novogradnje srednje do visoke kvalitete također još ima potražnje s obzirom na to da su mnogi kupci takvog proizvoda očuvali radna mjesta i da su im i dalje dostupni krediti po povijesno niskim kamatnim stopama, i to uz subvencionirane kredite. Na tržištu nedostaje novogradnje po cijenama nižim od prosječnih, što je prilika za investitore s obzirom na znatno povećanu potražnju za novogradnjom zbog potresa i s obzirom na to da će država i dalje nuditi program subvencioniranih kredita. Nedostaje i kvalitetne starogradnje na dobrim lokacijama po prihvatljivim cijenama - komentira Lana Mihaljinac Knežević.

REZULTATI ANKETE

Podaci po kvartalima i usporedba s 2019.

1. kvartal '20.

Veći je broj agencija koje bilježe pad broja transakcija od onih koje bilježe njegov rast, a pad između 80 i 100 posto ima 20 posto njih. Kad se pojavi trend značajnog pada broja transakcija, znamo da je došlo do prevelikog zagrijavanja tržišta i da su potrebne korekcije.

2. kvartal '20.

Pad broja transkacija bilježi 81 posto agencija, od čega pad od 80 do 100 posto ima njih 30 posto. Pandemija i potres snažno su utjecali na poslovanje agencija.

3. kvartal '20.

Pad broja transakcija bilježi 73 posto agencija, od čega je pad od 80 do 100 posto imalo čak 36 posto njih. Oporavak tržišta počeo je vrlo polako. U Zagrebu je još sporiji iz očitih razloga: manjak cjenovno prihvatljivih proizvoda u novogradnji, previsoke cijene u starogradnji i smanjen broj nekretnina na (do potresa) popularnim lokacijama.

4. kvartal '20.

Pad broja transkacija bilježi 76 posto agencija, od čega je pad od 80 do 100 posto imalo čak njih 49 posto. Iz ovih je podataka vidljivo da se tržište ne opravlja dovoljno brzo, a da određeni segmenti tržišta i lokacije u državi trpe daljnje gubitke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. travanj 2024 03:30