Kad iskusnim ‘gamerima‘ spomenete riječ ‘silent‘ (eng. tih) i zatražite ih da završe naziv igre, većina će odmah pomisliti na kultni horor serijal ‘Silent Hill‘. Maglovite ulice, jezivi zvuk sirene i čudovišta koja vrebaju iz tame obilježili su generacije igrača video igara, utisnuvši u kolektivnu memoriju jedno od najstrašnijih iskustava digitalne zabave. U tom serijalu strah nije dolazio samo iz prizora koje smo mogli vidjeti, već i iz svega što smo naslućivali da se može dogoditi.
Ali malo bi tko pogodio puni naziv igre koja počinje pridjevom ‘tiho‘, a izašla je na tržište ove godine. Riječ je o japanskoj horror igri ‘Silent Cleaning‘ (eng. ‘Tiho čišćenje‘), koju je objavila tvrtka Kao Corporation.
Ova igra ima dodirnih točaka sa ‘Silent Hillom‘, s time da u njoj glavna prijetnja nisu demonske sile iz paralelnog svijeta, već - nered i prašina.
I dok ‘Silent Hill‘ tjera igrača da preživi grad prožet noćnim morama, ‘Silent Cleaning‘ od njega traži nešto drugo: da preživi prolivena sredstva za čišćenje, prašnjavi parket koji škripi i uznemirujući entitet koji se budi na svaki zvuk metle, krpice za brisanje i spužve. Rezultat je neobična mješavina horora i satire, koja se može shvatiti i kao svojevrsna parodija na poznate survival naslove.
Horor s krpom i metlom
Kao, japanska tvrtka poznata po proizvodnji na ondašnjem tržištu poznatih sredstava za čišćenje, igračima je ponudila horror igru koja istodobno zabavlja i zbunjuje. ‘Silent Cleaning‘, objavljen ovog ljeta na platformi Steam, potpuno je besplatan tijekom prvih godinu dana; no unatoč promotivnoj prirodi, ne radi se o klasičnom marketinškom triku. Igra je razvijena s ozbiljnim pristupom žanru: ima priču, atmosferu i jasna pravila preživljavanja.
Naime, igrač na startu igre nasljeđuje zapuštenu vilu koju treba urediti za prodaju. Naizgled jednostavan zadatak pretvara se u ozbiljan test: dok čistite podove, prozore i ormare, morate paziti na razinu buke. Jer u kući ne boravite sami - entitet koji obitava u prostorijama slijep je, ali ima izoštreno osjetilo sluha. Čistite li previše revno (i glasno), probudit ćete uspavano čudovište i završiti na najgori mogući način.
Marketing ili igra? Oboje
Tvrtka Kao je u gameplay vješto uklopila vlastite proizvode. Umjesto generičkih alata, igrač koristi upravo Magiclean sprejeve, Quickle maramice i druge brendirane rekvizite. Štoviše, možete ih i kombinirati kako biste otkrili napredne tehnike čišćenja. Na prvi pogled zvuči poput interaktivnog prodajnog kataloga, ali iskustvo je začinjeno jezivom atmosferom i stalnim osjećajem opasnosti. Upravo ta kombinacija banalnog i prijetećeg čini ‘Silent Cleaning‘ toliko posebnom.
Zamišljeno trajanje igre kreće se između 60 i 90 minuta, ovisno o tome koliko brzo i tiho čistite, ali već su brojni igrači priznali da im je trebalo i dvostruko dulje. Osim čišćenja podova ili ribanja kade, vještinu ćete morati pokazati i pri rješavanju zagonetki, jer samo ćete tako moći ‘otključati‘ sve dijelove naslijeđene vile. A i spomenuto čudovište će vam često otežati zadatak, naročito budete li preglasni ili prerevni pri čišćenju.
Parodija s dozom ozbiljnosti
Iako su kritičari igru nazvali duhovitom parodijom horror žanra, doživljaj pri igranju nikako nije opuštajuć. Napetost pri tihoj, kontroliranoj koreografiji brisanja prašine nerijetko nadmašuje strah sličan onom koji nude klasične, puno ozbiljnije horror igre. Ako je ‘Silent Hill‘ od igrača tražio suočavanje s unutarnjim demonima, ‘Silent Cleaning‘ tjera nas da se suočimo s vlastitom netrpeljivošću prema kućanskim poslovima.
Oni skloniji ironiji reći će da se radi o savršenoj metafori modernog života: preživjeti nećemo ako umaknemo čudovištu, nego ako redovito i marljivo čistimo. U tom smislu, igra funkcionira i kao parodija i kao komentar na svakodnevicu - naročito japansku, znajući na koji (minuciozan) način Japanci pristupaju svakodnevnim kućnim poslovima.
Odlična reakcija igrača
Zanimljivo, publika je na ovu igru reagirala s neočekivanim oduševljenjem. Na forumima i društvenim mrežama korisnici priznaju da su igru preuzeli iz znatiželje, ali ih je atmosfera natjerala da ostanu. Jedan je igrač duhovito napisao: ‘Nikad nisam mislio da ću vrištati zato što sam preglasno obrisao stol‘. Drugi pak naglašavaju da ih je upravo realistična upotreba stvarnih proizvoda potaknula da pogledaju što sve Kao ima u ponudi.
Uglavnom, i igrači i naručitelj igre mogu biti zadovoljni rezultatom. Ovi prvi, naravno, osjećajem jeze i napetosti pri igranju, a ovi drugi činjenicom da su (doslovno) obrisali granicu između reklamnog proizvoda i dobre igre.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....