Čeka vas preuređenje!

Je li hrvatsko tržište prezasićeno stanovima i apartmanima za najam?

    AUTOR:
    • Korana Sutlić

  • OBJAVLJENO:
  • 26.08.2019. u 18:30

Apartman vam se ne iznajmljuje kao prije? Stručnjaci smatraju da smo dosegli svoj maksimum kapaciteta nekretnina za iznajmljivanje, a u prilog tome idu i aktualne brojke rezultata u turizmu PLUS Trikovi kako osmisliti apartman da se ističe u masi i bude uspješan

U godinama koje dolaze atraktivno uređenje apartmana i kuća za najam u turizmu bit će još više jedan od imperativa za privlačenje i zadržavanje gostiju. Mnogi stručnjaci iz sektora turizma smatraju da smo dosegnuli svoj maksimum kapaciteta apartmana i kuća za iznajmljivanje, a tome u prilog govore aktualne brojke rezultata u turizmu. Tržište je u mnogim gradovima i mjestima na obali, ali i u Zagrebu, zasićeno prevelikom ponudom, što se sad odrazilo na iznajmljivače. Mnogi se žale da je sezona lošija, primjerice u Splitu, no brojke posjećenosti to i nisu znatno potvrdile za taj grad. Što se onda dogodilo? Povećala se konkurencija, odnosno broj jedinica za iznajmljivanje u odnosu na prošlu godinu, pa mnogima posao ide lošije nego prije. Doista, u nekim je mjestima zabilježen i osjetno manji posjet gostiju.

Danilo Volmut vlasnik Istriaselect Villas i Igor Kordić direktor i suvlasnik tvrtke Irundo

 

Kvaliteta, pa i stil uređenja apartmana biti će još više nego prije među glavnim stavkama za privlačenje gostiju. Kako u oštroj konkurenciji apartmana ostati atraktivan i privući goste, što napraviti pametnije za iduću sezonu te, u konačnici, za koga ovaj biznis jest ili nije dobar, razgovarali smo s osobama koje se uspješno bave turizmom. U Zagrebu se godišnje otvara 500 do 700 apartmana, prema nekim procjenama u ponudi ih je oko 4000. Na razini Hrvatske više od 50 posto smještajnih kapaciteta su apartmani.

- Na obali je ogroman broj apartmana u ponudi, a sada se u mnogim mjestima dogodio disbalans ponude i potražnje, koji još nije kroničan, ali je dovoljan da se postave ozbiljna pitanja o budućnosti. I u špici sezone čak i kod kvalitetnijih iznajmljivača nema više popunjenost iznad 90 posto, a kamoli izvan sezone. To se vidi svuda po obali, čak i u Splitu, koji je i dalje hit. Dubrovnik je priča za sebe i najjači je po popunjenosti, i to od početka sezone, ali se taj trend mrvicu osjeća i u njemu - kaže Igor Kordić, direktor i suvlasnik tvrtke Irundo, koja ima lanac apartmana za najam u Zagrebu, Splitu, Rovinju i Dubrovniku s više od 200 jedinica.

Mnogi od tog posla odustaju, naročito u Zagrebu, dok se drugi trude opstati, no kako kaže Igor Kordić, nije lako održavati živim jedan apartman naročito ako je prosječan u uređenju ili nije baš na top lokaciji. Naime, ako netko ima jedan apartman na tražilicama, on uglavnom neće biti ponuđen među prvima.

living4media

Obala

Na obali je ogroman broj apartmana u ponudi, a u mnogim mjestima se dogodio disbalans ponude i potražnje koji je dovoljan da se postave ozbiljna pitanja o budućnosti

 

- To se svima čini kao odličan posao, otvoriš, počnu dolaziti gosti i brzo se pokrene posao. Međutim, vrlo malo ljudi razmišlja matematički - prihodi su toliki, a troškovi toliki, zarada na godišnjoj razini je tolika plus koliko sam vremena utrošio, jer i rad ima svoju cijenu. Moglo bi se lako za neke pokazati da bi bilo bolje ili slično da su stan dali u godišnji najam i bili zaposleni na nekom poslu s prosječnom plaćom. To nije visokoprofitabilan posao, a vrlo je zahtjevan ako se želi dobro raditi - smatra Igor Kordić.

Dio postojećih apartmana, dodaje on, vjerojatno će morati završiti u profesionalnim rukama koje znaju održavati visok nivo ponude. Dio onih kojima je ove godine zapelo morat će uhvatiti korak s trendovima.

living4media

“Ne može se dogoditi da apartman nema brzi internet, tv s ravnim ekranom ili, pak, klima-uređaj”

 

- To znači konstantno ulaganje, unapređenje i profesionalizaciju usluge. Ne može se dogoditi da netko tko drži do svog apartmana nudi ručnike različitih dezena i takvu posteljinu, da nema brzi internet, da nema TV s ravnim ekranom i satelitskim programima i klima-uređaj, jer to bi trebalo biti uobičajeno i u običnom apartmanu. Također, osnova je profesionalno čišćenje. Dakle, važna je konstantna modernizacija apartmana, kao što mi svoje uređujemo i dotjerujemo na kraju svake sezone - rekao je Kordić.

Jednostavno - svaki apartman koji bolje izgleda plijeni pažnju - ako je dobro uređen i konkurentan je cijenom za destinaciju te ima dobar rejting na stranici, trebao bi i dalje biti uspješan.

Spuštanje cijene najma on ne drži dobrim potezom jer, kad se to dogodi kod više iznajmljivača na jednoj destinaciji, zapravo snižava kvalitetu samog mjesta.

living4media / Wullschleger, Jea

“Nije lako održavati živim samo jedan apartman ako je prosječno uređen i nije na top lokaciji”

 

Pitamo ga za savjet i za one koji bi se iduće sezone željeli okušati u ovom poslu, ima li tu još prostora za manevar.

- Top nekretnine na top lokacijama uvijek su poželjne, a da je pritom sve to optimalno uređeno. Znači da nije preinvestirano, jer ljudi se često zalete i nešto za turizam urede kao za sebe ili i bolje nego za sebe. Može se sve kvalitetno urediti i za manje novca, samo je važno da sve dobro funkcionira. Ne mora u apartmanu biti slavina od 1200 kuna, može biti i od 500, ali da nikad nema kamenca. Svake sezone mora se bojiti zidove, popraviti kvarove, zamijeniti rasklimane komade namještaja... - objašnjava Kordić.

Onima kojima to u Zagrebu dosad baš i nije pošlo za rukom, jer je iznajmljivanje ozbiljan posao koji zahtijeva vrijeme i nije laka zarada, on preporučuje da se vrate klasičnom najmu stanova. Cijene takva najma skočile su naročito u centru ili širem centru dijelom i zbog mnogih stanova koji su postali apartmani.

Koridor 27

Tri najvažnije stavke za opstanak su kvaliteta, estetika i opremljenost

 

Osim mnogih loših apartmana čiji će vlasnici morati dobro razmisliti kako opstati na tržištu ako žele biti konkurentni iduće sezone, slično je i s kućama za iznajmljivanje na obali, od kojih mnoge nisu baš sjajne.

- Uglavnom su to kuće koje su se prve sredinom 2000-ih godina našle u ponudi, dakle prve vile koje su imale bazene, a potom nisu značajnije obnavljane i nije se u njih više znatno ulagalo. Pritom im je cijena najma ostala ista kao prijašnjih godina. Takve su kuće u Istri uglavnom ove sezone bile prazne, a ranije su osiguravale vlasnicima oko 15 tjedana najma. Ove je sezone jasno došla na vidjelo diferencijacija po opremljenosti, lokaciji i kvaliteti - ističe Danilo Volmut, vlasnik Istriaselect Villas, agencije specijalizirane za unajmljivanje vila s bazenom.

Ponuda kuća s bazenom u proteklih se deset godina, dodaje on, udeseterostručila, a naročito u posljednje vrijeme.

- Još lani bila je mala ponuda prema potražnji za takvim objektima. Ove godine veća je ponuda nego potražnja. Razlog tomu što neki slabo rade jest uglavnom konkurencija s kvalitetnijim objektima koji su se našli u ponudi i nešto malo manji broj gostiju. Za taj određeni pad posjećenosti Hrvatske smatram dosta zaslužnim i rast cijena izvanpansionske potrošnje koji je neproporcionalan kvaliteti - kaže Volmut te dodaje da bi se oni koji se bave turizmom na kraju sezone trebali duboko zamisliti.

Važne za opstanak u konkurenciji apartmana i kuća za najam su, smatra on, tri stavke na kojima se mora raditi - kvaliteta, estetika i opremljenost objekta. Bitnim drži i ulaganje u kvalitetne fotografije.

- Nije loše i da se malo pogleda što se slično nudi na turističkim tržištima Francuske, Italije te na nekim područjima Španjolske i Grčke, jer obavezno je orijentirati se i informirati - dodaje Volmut.

living4media
 

Ukusno uređenje

Namještaj u apartmanu ili kući ne bi smio biti stariji od deset godina i sve treba biti ukusno uređeno i opremljeno

 

Pitali smo ga zaključno za nekoliko savjeta onima kojima je ova sezona bila lošija.

- Namještaj u apartmanu ili kući ne bi smio nikako biti stariji od deset godina, ako govorimo o kapacitetima od tri ili četiri zvjezdice, potom treba sve biti ukusno uređeno. Poželjno je angažirati arhitekta ili dizajnera interijera jer će se takvo ulaganje i vratiti - odgovara Danilo Volmut.

Za iznajmljivače na obali koji pak nemaju sredstava za uređenje prostora i druga ulaganja najbolji bi, dodaje on, bio izlazak iz sistema najma u turizmu te uz minimalna ulaganja da iznajmljuju svoje objekte sezonskim radnicima ili za stanovanje, a to će im u konačnici biti bolje nego stalno snižavanje cijena boravka u apartmanima.

Jeste li znali?
  • 500 - 700 godišnje apartmana otvara se u Zagrebu
  • 4000 apartmana u ponudi
  • Zagrebu (neslužbena procjena) 50% i više na razini Hrvatske smještajnih kapaciteta su apartmani
  • 32.038 turista manje u srpnju, prema podacima Hrvatske turističke zajednice
  • 402.000 noćenja manje nego lani u srpnju
  • 1,5% minus u noćenju u privatnom smještaju
 

Foto: iStock, Shutterstock, Koridor 27 , Living 4 Media/Guliver Images

 

Izdvajamo

Iz drugih medija