Možda imate kartu za let, valjanu putovnicu i osmijeh od uha do uha, ali vaše snove o putovanju, iskustvima i shoppingu u jednom trenu može raspršiti službenica na check-inu zračne luke. Naime, sve je više slučajeva u kojima zrakoplovne tvrtke odbijaju putnike zbog zdravstvenih razloga, često bez puno dodatnih objašnjenja. Razlozi su različiti: gips na ruci, svježi ožiljak nakon operacije, trudnoća ili bolest koja bi se mogla pogoršati pri letu. Riječ je o pravilima koja postoje godinama, ali rijetko tko ih čita dok mu pred nosom ne zalupe vratima zrakoplova.
Zrakoplovne kompanije imaju zakonsko pravo odbiti putnika ako procijene da bi njegovo zdravstveno stanje moglo ugroziti sigurnost posade, ostalih putnika ili samog leta. To pravo proizlazi iz međunarodnih sigurnosnih protokola, ali i iz nacionalnih propisa: u Europskoj uniji to je Uredba (EZ) 261/2004, dok se u Sjedinjenim Državama pozivaju na Air Carrier Access Act. U oba slučaja, odluku donosi osoblje avioprijevoznika, često nakon konzultacija s liječnikom ili medicinskim savjetnikom.
Ono što putnike najviše iznenadi jest neujednačenost kriterija. Tako novinari The Suna navode kako je bivši BBC-jev urednik Mark Mardell ispričao da ga je Turkish Airlines odbio na letu iz Istanbula za Gatwick jer boluje od Parkinsonove bolesti:
- Nisam bio pijan ni nasilan, pred vratima sam bio na vrijeme, ali oni su jednostavno zaključili da sam rizičan putnik - rekao je Mardell. Turkish Airlines pri ukrcaju traži službenu liječničku potvrdu za osobe s Parkinsonovom bolešću ili autizmom, tvrdeći da time štiti sigurnost svih ostalih putnika na letu.
Slična je situacija i kod američkih prijevoznika. United Airlines u svojim pravilima jasno navodi da može odbiti ukrcaj ako procijeni da putnik "ne može završiti let bez hitne medicinske pomoći" ili bi mogao predstavljati zdravstveni rizik za druge. To uključuje i stanja koja se mogu pogoršati pri smanjenom tlaku zraka, poput srčanih ili plućnih bolesti. Medicinska mreža AirMedCare Network upozorava da niska razina kisika u kabini može izazvati komplikacije i kod ljudi koji inače funkcioniraju bez problema, osobito ako su nedavno bili operirani.
Nakon zahvata, zrak u tijelu se može proširiti zbog razlike u tlaku i izazvati bol ili čak oštećenje tkiva. Isto vrijedi i za gipsane zavoje: ako nisu prethodno razrezani, oteklina u letu može nabubriti i izazvati jaku bol. Zbog toga aviokompanije često traže da se gips stavi barem 48 sati prije putovanja i da se prije ukrcaja razreže, kako bi se izbjegle komplikacije.
Trudnoća je još jedna osjetljiva tema. Većina kompanija dopušta putovanje do 28. tjedna trudnoće bez potvrde, ali nakon toga traži pismeno odobrenje liječnika. U visokoj trudnoći osoblje zračne luke može odbiti ukrcaj i ako imate potvrdu, procjena rizika ostaje na njima.
Osobe koje boluju od zaraznih bolesti, poput gripe, gastroenteritisa ili bilo kakvog drugog stanja koje se može prenijeti, također mogu biti zaustavljene. Ako kašljete, povraćate ili imate vidljive simptome bolesti, osoblje ima diskrecijsko pravo procijeniti jeste li ‘fit to fly‘. Jednako se može dogoditi i ako djelujete dezorijentirano, pijano ili previše iscrpljeno da biste samostalno pratili sigurnosne upute.
U Sjedinjenim Američkim Državama veliku je medijsku prašinu podigao slučaj Shatarie Banks, koja je odbijena na letu Spirit Airlinesa nakon estetskog zahvata. Iako je imala liječničku potvrdu da može putovati, medicinski konzultant tvrtke zaključio je suprotno:
- Nemaju svi novca da kupe novu kartu, a odluka o tome tko je sposoban za let ne bi smjela biti proizvoljna - izjavila je kasnije za časopis People uznemirena putnica. I doista, takve situacije otvaraju pitanje gdje završava briga za sigurnost, a počinje pretjerani oprez.
U praksi, ako vas aviokompanija proglasi nesposobnima za let, imate pravo na povrat novca za kartu - ali ne i na odštetu. Putnici mogu podnijeti prigovor samoj kompaniji, a u Europskoj uniji i tijelima za zaštitu potrošača u zračnom prometu. No ti postupci traju, a let koji ste planirali već je odavno prošao.
Stoga, ako ste nedavno bili na medicinskoj ili estetskoj operaciji, imate kroničnu bolest, nosite gips ili ste trudni, stručnjaci savjetuju da prije kupnje karte za let obavezno kontaktirate zrakoplovnu tvrtku. Zatražite točne upute i, ako je moguće, od liječnika zatražite medicinsku potvrdu na engleskom jeziku. I ne zaboravite: iako let traje samo nekoliko sati, odluka da vas ne puste u avion donosi se u nekoliko sekundi. Kad su letovi u pitanju, sigurnost putnika je prioritet, stoga osoblje ne želi riskirati sigurnost svih putnika u zrakoplovu zbog samo jednog čovjeka.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....