NOVO ULAGANJE

ADRIS IZLAZI IZ DUHANSKOG, OKREĆE SE NOVOM BIZNISU 'S francuskim Carrefourom osvajamo tržište ribe u Italiji'

Koliko god Cromaris proizveo, Talijani traže još orada i brancina, pa ćemo zato udvostručiti proizvodnju u Hrvatskoj
Zadar, 120913.Tvrtka Cromaris predstavila je danas svoje poslovanje i ulaganja te priredila obilazak uzgajalista bijele ribe te pogona za preradu ribe u Gazenici.Na fotografiji: izlov orade na uzgalaistu na Pasmanu.Foto: Luka Gerlanc / CROPIX
 Luka Gerlanc / CROPIX / Copyrigted

Izlaskom Adris grupe iz duhanskog biznisa, za što, kako je u subotu potvrdio TDR-ov predsjednik Uprave Mato Zadro, kompanija traži najbolje rješenje, proizvodno uporište rovinjske grupacije uz turistički i osiguravateljski biznis ostaje - riba, kao nositelj zaokreta s cigareta u zdravu hranu. Uzgajaju je u istarskom Limskom kanalu i u Zadru, a jedu je pretežno Talijani.

Skuplja, ukusnija, ali svježija - riječi su kojima Talijani uspoređuju Cromarisovu ribu s onom iz Turske i Grčke, glavnih konkurenata, a to je ocjena koja se mogla čuti i na druženju TDR-ovaca s novinarima regije tijekom vikenda. Riječ je o Cromarisovim oradama i brancinima čijih 70 posto proizvodnje razgrabe talijanske trgovine.

U prvih šest mjeseci ove godine izvezli su 78 posto proizvodnje.

- Cilj nam je podići izvoz na 85 posto - kaže Hrvoje Patajac, direktor kontrolinga Adris grupe i predsjednik Nadzornog odbora Cromarisa. Koliko god proizvedu, ispostavi se da Talijani traže još.

Cromarisu su nedavno dobili potvrdu kvalitete jednog od najvećih maloprodajnih lanaca u Europi. Francuski Carrefour je uvrstio Cromarisove proizvode na svoje police u Italiji.

Radi se o tvrtki koja je prisutna u 34 zemlje s više od 365 tisuća zaposlenih i lanjskim prihodom od 100 milijardi eura.

- Talijani su Cromarisov brend prepoznali kao proizvod koji zadovoljava potrebe i najzahtjevnijih potrošača. Traže kvalitetu, a ona proizlazi iz svježine i mjesta gdje je riba uzgojena. Uzgajamo ju po najvišim standardima u području čistog mora, oko otoka i u dijelovima zaštićenog mora kakav je Limski kanal - kaže Patajac. Zbog otvorenih vrata u veliku trgovačku mrežu raste proizvodnja.

Dok kontinuirano bilježi pad prodaje i proizvodnje cigareta, Adris u sljedećih šest godina planira više nego udvostručiti proizvodnju ribe. Do 2020. planiraju proizvoditi 10 tisuća tona orada i brancina. Iz Hrvatske je lani izvezeno 32 260 tona ribe, pa Cromarisov izvoz čini gotovo 10 posto. Ukupna vrijednost izvoza lani je dosegla 115,6 milijuna eura. Italija je najjače izvozno tržište za svježu ribu na koje je lani izvezeno 14 tisuća tona ribe vrijedne 36,6 milijuna eura, dok je u ribljim prerađevinama tek osmo izvozno tržište sa 182 izvezene tone vrijedne 580 tisuća eura.

- Već ove godine planiramo proizvesti više od pet tisuća tona ribe - kaže . Lani su proizvodnju podigli za 38 posto u odnosu na 2012., na 3773 tone ribe. Cilj je daljnji uspon na listi najvećih proizvođača orade i brancina u Europi na kojoj su se već plasirali među prvih deset igrača.

Uzgajališta Cromarisove ribe imaju kapacitet od šest i pol tisuća tona ribe, pa će u nova uzgajališta Adris uložiti između 200 i 300 milijuna kuna. Ulazak u EU Cromarisu, koji je lani prvi put ostvario operativnu dobit, dodatno je otvorio vrata europskog tržišta, no istovremeno je dokinuo pravo na državne subvencije koje su do sada godišnje iznosile oko 12 milijuna kuna.

- Cromaris će i ove godine poslovati s operativnom dobiti, bez obzira na gubitak subvencija - ističe Patajac. U biznis proizvodnje ribe Adris je do sada uložio 500 milijuna kuna. Riječ je o najmanjem biznisu Adrisa koji mu na razini godine donosi tek 7 posto prihoda, između 30 i 35 milijuna eura, no prihod će, najavljuju, ove godine rasti i do 50 posto.

- Da bismo prebrodili pitanje subvencija moramo proizvoditi po nižim cijenama sa većom prodajnom cijenom. To je moguće izgradnjom brenda i snažnom razlikovanju od konkurencije. To se prvenstveno odnosi na tursku i grčku ribu koja ima nižu cijenu, ali i nižu kvalitetu - kaže Patajac. Nižu cijenu u proizvodnji i stabilnost nabave planiraju postići gradnjom sustava predrasta i potpunom rekonstrukcijom mrijestilišta u Ninu u koje ulažu 20 milijuna eura, čime će vlastitom proizvodnjom u potpunosti zadovoljiti potrebe za mlađi. Riječ je o pokrivanju svih segmenata u vertikali proizvodnje.

Stvaraju brend za koji će Europa znati

Francuski Carrefour samo u Italiji ima 1116 prodajnih mjesta, uključujući 57 hipermarketa i 407 supermarketa. Cromarisovi proizvodi, dimljena orada i brancin, dobitnici su prestižne nagrade za najinovativniji proizvod u svojoj kategoriji na najvećem svjetskom sajmu ribljih proizvoda, Seafood Expo u Bruxellesu. Prepoznali su ih i struka i potrošači, što je, kako ističu u Adrisu, jedan od važnih koraka u gradnji brenda. Naime, Cromaris je isprva svoje proizvode plasirao u izvoz samo kao proizvođač, no cilj im je ambiciozniji - pozicioniranje brenda Cromarisa među europski prepoznatljive riblje brendove. Tek kad to postignu u Italiji uspustit će se u avanturu napadanja drugih tržišta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. svibanj 2024 00:57