GLOBUSOVA ANALIZA

Google Trends predviđa: Dva milijuna njemačkih turista stiže u Hrvatsku

Kako hrvatska turistička industrija može iskoristiti najpoznatiju internetsku tražilicu da privuče više gostiju
Turisti u Splitu
 Josko Ponos/Cropix

Za predviđanje turističke potražnje presudno je imati pravovremene podatke, a službeni podaci u najboljim slučajevima dolaze s kašnjenjem od dva mjeseca. K tome, sakupljanje takvih podataka je vrlo skupo, dugotrajno te ih mnogi dionici turističke industrije ne žele dati na raspolaganje.

Kao rješenje pojavljuje se analitika iz područja digitalne demografije, prvenstveno pristup koji omogućava analitička aplikacija Google Trends (GT). Informacije dobivene putem alata Google Trends mogu poslužiti u svrhu predikcije dolaska turista u Republiku Hrvatsku, kao i podaci o pretraživanju pojmova, fotografija i videomaterijala povezanih s turističkim odredištima pomoću Google tražilice i platforme YouTube.

Korištenje analitičke aplikacije Google Trends za predviđanje turističke potražnje korisna je metoda kako na razini države, tako i na razini pojedinačnih regija i gradova u Hrvatskoj, napose Grada Zagreba. Rezultati pokazuju da će u predstojećoj sezoni njemački turisti zabilježiti 15% veću posjećenost Hrvatskoj.

Podaci pokazuju da će RH posjetiti dva milijuna njemačkih turista, što je i dalje manje od prosjeka prethodnih godina koji je iznosio oko 2,800.000, ali ipak za pola milijuna više nego prethodne godine. Rezultati predviđaju i oporavak turizma Grada Zagreba za 20 - 25% u usporedbi s prethodnom godinom.

Analiza turističke potražnje koja proizlazi iz korištenja interneta postaje ključan element prognoziranja budućih vrijednosti. Naročito korisnim digitalnim alatom u ovom segmentu pokazao se Google Trends, prvenstveno zbog svoje pravovremenosti (“nowcasting”) i gotovo pa monopola na ovom polju. Google pretraživač je vodeća pretraživačka platforma na tržištu EU s 92,92% pretraživanja, dok je u Hrvatskoj preferira 97,21% korisnika.

Analiza podataka dobivenih putem tražilice Google dobiva na važnosti u brojnim društvenim istraživanjima u svrhu preferencije korisnika te otkrivanja trenutačnih trendova. Ovaj pristup može biti od velike koristi i u prognozi predstojeće turističke sezone u Hrvatskoj.

O povezanosti hrvatskoga gospodarstva s turizmom svjedoči činjenica da je, prema izvješću HNB-a, izravan doprinos putovanja i turizma u BDP-u u 2019. godini bio je 10,539 milijuna eura (19,5% BDP-a). Uz rastući značaj turističkih kretanja za ekonomski razvoj RH, nedvojbeno bi trebao rasti i interes za predviđanje turističke potražnje jer precizne prognoze omogućuju poboljšanje planiranja i odlučivanja. Pri tome treba iznimno voditi računa o činjenici da za odabir turističke destinacije pitanje zdravstvene sigurnosti postaje važan faktor kao i ponuda “sigurnih” usluga u turizmu.

Posljednjih godina u svijetu je sve veći interes u modeliranju turističke potražnje korištenjem metode Google Trends. Svi rezultati istraživanja pokazali su da se primjenom analitičkih alata GT mogu otkriti korisni uvidi o turističkim namjerama.

Glavna je hipoteza ovakvih pristupa da će potencijalni turisti pretraživati na Google tražilici odredišta koja žele posjetiti, tako da se Google Trends indeks za to određeno odredište može koristiti kao varijabla u predviđanju turističke potražnje. Naša analiza provedena za upite iz travnja 2021. trebala bi biti dobar pokazatelj procjene hrvatske turističke sezone srpanj - kolovoz. U ovom radu turistička potražnja u Republici Hrvatskoj mjerena je brojem dolazaka stranih turista (93 posto noćenja i 86 posto prihoda od turizma ostvari se između travnja i rujna; DZS). Fokus je na analizi turističkih posjeta iz Njemačke, budući da su oni najzastupljeniji na hrvatskom turističkom tržištu te čine trećinu svih posjeta.

Daljnji razlog fokusiranja na Njemačku je i pretpostavka da će uslijed nesigurnosti vezane uz pandemiju, koja rezultira okretanjem korisnika bližim turističkim destinacijama koje se mogu dosegnuti automobilom, ovo tržište reagirati većim interesom za Hrvatsku.

Svjetska turistička organizacija (WTO) procjenjuje da se međunarodni turizam tijekom pandemije smanjio za 60%. Hrvatska je pak članica koja najviše ovisi o turizmu u EU.

Pandemija je, kako je bilo i očekivano, izazvala negativni egzogeni šok čije se djelovanje širi kroz ekonomski sistem RH izazivajući ekonomski pad i recesiju. Neizvjesnost postoji u pogledu trajanja i intenziteta šoka te se zbog toga procjene budućih ekonomskih kretanja svakodnevno mijenjaju s obzirom na broj zaraženih u pojedinim zemljama kao i mjerama koje poduzimaju zemlje. Ako i dođe do skore obnove kretanja, mnogi neće biti u mogućnosti poduzimati turistička putovanja što zbog bolesti, što zbog smanjene kupovne moći. Oni koji ipak budu mogli putovati, iz straha zbog mogućeg ponovnog širenja virusa bit će primarno orijentirani na putovanje po vlastitoj državi ili eventualno najbližem susjedstvu. U tom je kontekstu Hrvatska u prednosti zbog lokacije blizu glavnih europskih tržišta, lako dostupnih automobilom.

Kada stope rasta BDP-a i kupovna moć potrošača u Njemačkoj, Italiji i Austriji budu na razinama koje mogu podnijeti trošak odlaska na inozemna turistička putovanja (a pod pretpostavkom prestanka opasnosti od covida-19 i uspostave ponovnog povjerenja u turističkom sektoru), pretpostavlja se da će i hrvatsko turističko tržište doživjeti konačni oporavak.

Prema eVisitoru, u srpnju 2020. ostvareno je 2,449.953 dolazaka i 18,596.819 noćenja, što predstavlja 53% dolazaka i 61% noćenja ostvarenih u srpnju 2019. godine. Tijekom srpnja najveći udio u ukupnim noćenjima na nacionalnom nivou ostvarilo je tržište Njemačke s 4,43 milijuna noćenja, što predstavlja 87% noćenja prošlogodišnjeg srpnja, a potom slijede Slovenija, domaće tržište i Poljska. Predviđani prvotni pad turističke sezone od 70% do 90% ipak je nešto blaži, no i dalje silovit.

Danas, kada je turizam pogođen pandemijom, vidljiva je njegova zanemarena dimenzija: zdravstvena sigurnost. Istraživanja su pokazala kako se u državama gdje postoji kvalitetno organiziran javnozdravstveni sustav pandemija kvalitetnije prati i uspješnije drži pod kontrolom. Hrvatski javnozdravstveni sustav do sada je “neprimjetno” i indirektno radio za potrebe turizma. Međutim danas, kada je preopterećen, i kada je uočen nedostatak medicinskog osoblja, od osobite je važnosti usmjeriti pozornost na jačanje kapaciteta ovog sustava, ali i suočavanje s činjenicom iseljavanja medicinskog osoblja iz Republike Hrvatske.

image
Šetnja po Stradunu
Bozo Radic/Cropix

Kako je skrb o vlastitom zdravlju svakome vrlo važna, strah od zdravstvene nesigurnosti određene lokacije može predstavljati ključan hendikep u privlačenju turista. Nedvojbeno je da će odnos prema zdravstvenoj sigurnosti intenzivirati osjetljivost turista na zdravstvenu sigurnost i utjecati na odabir mjesta koja će posjetiti.

Koliko su pitanja vezana uz “sigurni” turizam postala njemačkim turistima važna, pokazuje činjenica zabrinutosti u vezi situacije s mjerama suzbijanja koronavirusa u Hrvatskoj koja se ogleda u intenzivnom pretraživanju pojmova poput “COVID” “Impfung” (cijepljenje), “Mundschutzmaske” (zaštitne maske), “COVID Test” + “Kroatien”.

Analiza ukazuje na pad pretraživanja u prosjeku od 10% u periodu ožujak – travanj 2021. u usporedbi s istim razdobljima pretpandemijskog razdoblja. U usporedbi s pandemijskom godinom 2020. uočava se porast od 18%. Usporedbom rezultata uočeno je kako su pretraživanja pojmova “Dubrovnik”, “Zadar” i Umag” u prosjeku niži za 20% - 25%, u usporedbi s istim razdobljima pretpandemijskog razdoblja. U usporedbi s pandemijskom godinom 2020. uočava se porast od 10 - 12%, ovisno o gradu pretraživanja. I kod pretraživanja svih pet najposjećenijih turističkih odredišta u Hrvatskoj: “Dubrovnik, Plitvice Lakes, Istria, Zagreb, Makarska” uočava se porast interesa.

Rezultati našega istraživanja pokazuju da postoji značajan pozitivan odnos između odabranih varijabli. U svrhu testiranja ove metode izabrali smo tri najčešće pretraživana pojma na Google tražilici u Njemačkoj: “Urlaub + Kroatien” (odmor + Hrvatska), “Istrien + Urlaub” (Istra + odmor), “Kroatien + Reise” (Hrvatska + putovanje) te usporedili korelaciju između Google indeksa pretraživanih riječi i stvarnog broja posjeta turista iz Njemačke. Korelacije su provjerene prema rezultatima pretraživanja na YouTube, Google Photo i Google Web.

Rezultati analiza korelacija idu u prilog tezi da se pomoću analitičke aplikacije Google Trends može prognozirati dolazak turista u Hrvatsku. Porast pretraživanja pojmova u direktnoj je vezi sa stvarnim posjetima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. studeni 2021 14:29