Agrokor i regija

Kako je Branko Roglić spasio kraljeve Caffetina

Caffetin je i najpoznatiji makedonski izvozni brend te sudjeluje s 13 posto u ukupnoj prodaji profitnog centra farmacije
Živko Mukaetov, Alkaloid

Makedonska farmaceutska kompanija Alkaloid, ime koje stoji iza poznate dječje kreme Becutan, čajeva brenda Good nature, koje mnogi ispijaju, ili tableta Caffetin protiv bolova, za kojima mnogi posežu kad zaboli glava, ove godine na hrvatskom tržištu slavi okruglu obljetnicu - postala je 50-godišnjakinja. I to zdrava 50-godišnjakinja koja je jedva osjetila krizu Agrokora. Proizvode, naime, distribuiraju preko Orbica, jedne od najvećih distributerskih tvrtki u regiji u vlasništvu Branka Roglića, s kojim rade već 10 godina. Roglić je prvi aktivirao zadužnicu, odnosno prisilnu naplatu svojih potraživanja od gazde Agrokora Ivice Todorića te tako ublažio pad prodaje svojih partnera, čiji proizvodi stoje na policama Konzuma.

“Slabo smo okrznuti situacijom koju je prouzročio slom Agrokora jer se Orbico na vrijeme odmaknuo”, moglo se čuti i od samog vodstva prilikom nedavnog posjeta Alkaloidu kojemu je čelu Živko Mukaetov. Kažu da čak i rastu, i to iz godine u godinu, što im je prilično važno jer hrvatsko tržište čini jedan od većih udjela u ukupnoj prodaji. Kod nas su poznati sa svojim čajevima, tabletama i kozmetikom, s time da je apsolutni hit i prednjači brend Becutan, koji je pri samom vrhu proizvoda za djecu.

- Unatoč jakoj konkurenciji, dobro smo se etablirali, i to na svim tržištima bivše SFRJ. Hrvatska je svakako jedno od stabilnijih tržišta – istaknula je Milkica Gligorova, članica Upravnog odbora Alkaloida, dok smo šetali kroz veliki centar za kontrolu kvalitete i tvornicu lijekova u kojoj proizvedu šest-sedam milijuna tableta na dan.

Neokrznuti krizom

Nije ih okrznula ni globalna svjetska kriza jer su oprezno raspodijelili svoje resurse te intenzivirali izvozne aktivnosti, pa je očekivano što nije ni puno manja Agrokorova. A i da jest, ne bi im ozbiljno naštetila. Riječ je o najbrže rastućoj farmaceutskoj tvrtki u ovom dijelu Europe, koja je narasla u deset godina gotovo dva i pol puta. Konsolidirani prihodi od prodaje su im u konstantnom rastu te su se od 2009. do 2016. povećali više od 50 posto. Lani su iznosili 134,6 milijuna eura, a u prvom polugodištu ove godine, u razdoblju od siječnja do lipnja, 73,9 milijuna eura, što je povećanje od devet posto u odnos na isto lanjsko razdoblje. U ovoj godini očekuju 144,2 milijuna eura prihoda od prodaje, a u budućnosti još više - 156,4 milijuna eura u 2018. godini i 169 milijuna eura u 2019. Očekivana je dobit pak u ovoj godini na razini od 13 milijuna kuna. U godinama poslije i veća. Odakle taj optimizam i projekcije za budućnost?

- Svake se godine rade projekcije za budućnost na bazi rezultata. Rast temeljimo ne samo na povećanoj prodaji na postojećim tržištima nego i na novima. Osim toga, ove godine ćemo registrirati 96 novih proizvoda na stranim tržištima, u 2018. godini plan je registrirati 130 novih proizvoda. na inotržištu, a godinu kasnije 150. Alkaloidova strategija rasta bazirana je, osim na povećanoj prodaji na postojećim i novim tržištima, i na akvizicijama farmaceutskih kompanija izvan Makedonije – istaknula je Gligorova prilikom prezentiranja kompanije čija je priča započela prije više od 80 godina.

Najuspješniji u Makedoniji

S mnogo aspekata jedna su od najuspješnijih i najvećih tvrtki u Makedoniji koja zapošljava 1400 ljudi plus još 350 u inozemstvu, i dio mozaika cijele ekonomske karte zemlje od dva milijuna stanovnika i BDP-om od 5,2 tisuće dolara po stanovniku. Veći dio ljudi s Farmaceutskog fakulteta u Makedoniji završi u Alkaloidu, koji svake godine zaposli 20 novih radnika, od čega 15 s visokom stručnom spremom. Politika firme je, kako sami obrazlažu, imati što više obrazovanog kadra kako bi bili sigurni u procese koje rade. Tvrtka je uspješno prebrodila razdoblje tranzicije zadržavajući neprekidni trend rasta i razvoja usprkos svim turbulencijama s kojima je bila suočena. Danas su gotovo u potpunosti u domaćem vlasništvu, zanemariv je postotak u vlasništvu stranih fondova, kotiraju na makedonskoj burzi te nose epitet najtrgovanije i najlikvidnije dionice. Puno ulažu i u istraživanje i razvoj, i to je njihov odgovor na pitanje zašto su konkurentni. Zbog toga spadaju u kategoriju uspješnih makedonskih izvoznika te im na izvoz otpada više od pola ostvarenih prihoda.

Pojedinačno gledajući, makedonsko tržište ima najveći udio u ukupnoj prodaji i na njega je u prvoj polovici ove godine otpalo 39 posto. Drugo najveće tržište jest Srbija, gdje su u prvoj polovici ove godine ostvarili 16 posto ukupne prodaje, a na trećem je mjestu Hrvatska s devet posto udjela. Moglo se čuti i to da su im zanimljiva tržišta američko, koje je vrlo zahtjevno i strogo regulirano i na koje se fokusiraju sa svojim organskim biljnim čajevima, te poljsko i rumunjsko.

U regiji Jugoistočne Europe imaju nekoliko komparativnih prednosti pa i ne čudi fokus: dobro raširenu prodaju i marketinšku mrežu kojom pokrivaju tržište od 60 milijuna ljudi, dobro etabliran brend kompanije s poznatim proizvodima te isto tako dobro izbrendirana imena proizvoda koje rade. Kao što je već spomenuti Caffetin koji je i najpoznatiji makedonski izvozni brend te sudjeluje s 13 posto u ukupnoj prodaji profitnog centra farmacija. O njegovoj popularnosti dosta govori podatak da je prvi lansiran 1957. godine, a dosad je prodano više od 10 milijardi tableta. S Caffetinom je Alkaloid prisutan na 15 tržišta svijeta, a u međuvremenu su napravili i druge, proširene verzije tog lijeka te na tržište plasirali Caffetin u prahu za oralnu upotrebu.

- Istraživanje tržišta pokazalo nam je sve veći trend konzumiranja lijekova u prahu umjesto u tabletama te smo nakon tri godine istraživanja i razvoja u suradnji s partnerima, 2011. godine, lansirali novu verziju Caffetina – pojasnila je članica Upravnog odbora Alkaloida, koji je u posljednjih 15 godina pokrenuo investicijski ciklus vrijedan više od 110 milijuna eura, s time da su sredstva alocirana najviše u segment farmacije.

Diverzificiran portfelj

Proizvodni im je portfelj diverzificiran te, osim farmacije, upravljaju i drugim profitnim centrima - biljnim, kozmetičkim i kemijskim. Analiza ukupne konsolidirane prodaje po grupama proizvoda za prvo polugodište ove godine pokazuje da se najbolje prodaju proizvodi iz segmenta farmaceutike – 84 posto, pri čemu se 21 posto odnosi na OTC proizvode (bezreceptni lijekovi), 16 posto na kardiovaskularne proizvode, 14 posto na antibiotike itd. Segment kemija - kozmetika - botanika čini 16 posto ukupne konsolidirane prodaje ili, točnije, na kemiju se odnosi tri posto, na kozmetiku 10 posto i botaniku tri posto.
Što se tiče budućnosti, fokus će im posebno biti na farmacijskom segmentu, što znači da će ulaziti na nova tržišta, povećavati volumen izvoza, širiti portfelj proizvoda te akvizirati nove kompanije u farmaceutskoj industriji. Tko zna, možda pronađu nešto i na hrvatskom tržištu. Svojedobno se čak pregovaralo s nekoliko manjih tvrtki.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. travanj 2024 19:00