IKEA PRETEKLA DM

NAJBOLJI POSLODAVAC Pobjednikje tvrtka koja nema tajnica ni službenih auta, svi su ravnopravni

Mogućnost napretka nema ograničenja: današnji direktor bio je prodavač tepiha
 Ronald Goršić/CROPIX

Fini doručak košta 4 kune. Voće, kava i čaj su besplatni. U kompanijskom restoranu, koji je odvojen od onog za kupce, svaki se dan mijenja ponuda i bitan je kriterij da zaposlenici nemaju istih pet jela koja će se izmjenjivati, nego da jedu kvalitetno i ukusno. Hrana u kompanijskom restoranu je subvencionirana, zaposlenici plaćaju jednu trećinu cijene. Uz obaveznu polusatnu pauzu, postoji i “Fika”, dodatna, mini pauza za zaposlenike koji to žele. Sve to je IKEA, ovogodišnji dobitnik nagrade najboljeg poslodavca po izboru zaposlenika.

IKEA, koja je na hrvatskom tržištu sa svojom robnom kućom u Rugvici tek nekoliko mjeseci, uspjela je izboriti prvo mjesto, na kojem je dugi niz godina bio DM.

Zbog udaljene lokacije njezine robne kuće uvedena je posebna autobusna linija. Svi zaposlenici dobivaju regeres i božićnicu, iznos koji država ne oporezuje, podijeljen na dva dijela.

Djeca zaposlenih dobivaju božićne darove. Plaće su više od prosjeka za ista radna mjesta kod konkurencije. Postoji TACK program. “Tack” znači hvala, a to je naziv za program lojalnosti u kojem kompanija zaposleniku koji je proveo najmanje pet godina u TACK programu uplaćuje određeni novac u interni, tvrtkin mirovinski fond. Dodatno, zaposleniku koji odluči iz svoje plaće izdvajati iznos od 2 posto bruto plaće, kompanija dodaje jednako toliko u mirovinski fond. Postoji i dodatni One IKEA bonus program, koji osigurava da svi zaposlenici ostvare novčanu stimulaciju kada se dostignu poslovni ciljevi.

Mogućnost napretka nema ograničenja. Dragan Skalušević bio je prodavač tepiha u IKEA-i, a s godinama provedenim u tvrtki napredovao je i prošao različita radna mjesta te je danas direktor IKEA-e za Hrvatsku i cijelu Jugoistočnu Europu. Sustav otvorene komunikacije koji se, između ostalog, očituje i u otvorenom prostoru zaposlenika koji ne rade u direktnom kontaktu s kupcima osigurava svakome da predloži promjene u poslovanju, sve što može pridonijeti poboljšanju tvrtke i zaposlenih. Tako je došlo i do flat packa, sustava pakiranja proizvoda u plosnate kutije, zahvaljujući čemu gotovo svaki proizvod kupljen u IKEA-i kupac može sam unijeti u svoje vozilo i odvesti kući. Kada je jedan inženjer zaposlen u IKEA-i shvatio da se jedan vijak na određenom proizvodu može smanjiti za 0,1 gram, i kada je taj vijak smanjen, to je donijelo uštedu kompaniji od oko 100 tisuća eura godišnje.

Zbog svega toga za 300-tinjak se IKEA-inih radnih mjesta koje je u Hrvatskoj otvorila ove godine javilo gotovo 28.000 ljudi. Najmlađi zaposlenik ima 19 godina, najstariji 60, a zaposleno je i nekoliko trudnica. Ispalo je da je većina zaposlenih došla s burze. Često se u drugim zemljama, gdje IKEA radi već niz godina, u tvrtki zapošljavaju članovi obitelji. Nitko od zaposlenih, bez obzira na hijerarhijsku poziciju, nije dobio službeni automobil. Tvrtka ima nekoliko osobnih automobila koje koriste oni kojima su u tom trenutku najpotrebniji. Nitko nema tajnicu i nijedan menadžer ne može nikome narediti da mu nešto fotokopira ili donese kavu. Sam mora ustati i poslužiti se. Od svakog se očekuje da podigne papir s poda i baci ga u koš.

- Mnogi su bili razočarani kada su na razgovoru za posao doznali da neće dobiti službeni automobil i mobitel. No, to je naša kompanija, to su naše vrijednosti, pružiti bolji svakodnevni život što većem broju ljudi - kaže Ana Josipović, menadžerica s diplomom zemljopisa, koja je u IKEA-in odjel ljudskih resursa došla na samom početku, 2009. godine. A govori o samo jednom u nizu intervjua. Danas sudjeluje u selekcijskom postupku za sve kandidate koji se namjeravaju zaposliti u IKEA-i.

- Jedino oko čega nema kompromisa su IKEA-ine vrijednosti za svakog zaposlenika - govori o najvažnijem kriteriju zapošljavanja. Te je vrijednosti teško definirati, ali riječ je o odnosu ravnopravnosti, jednakosti i jednostavnosti, što znači da se, iako svi nose radne uniforme, osobnost svakog zapolenika IKEA-e maksimalno poštuje pa je nebitno je li riječ o mladoj ili starijoj osobi, boji kože, modnim sklonostima... bitan je odnos prema drugima.

Stoga nitko tko nosi neobičniju frizuru ili piercing na licu neće biti diskvalificiran zbog svog izgleda, ali oni koji ne razumiju obavezu da pridonose tuđem životu teško će se uklopiti u duh koji promiče IKEA. Vještine i znanja, iako vrlo važni, ipak su nešto što se može naučiti, a treći kriterij koji ističe Ana Josipović je motivacija, razlog zbog kojega netko želi biti dio IKEA-ina sustava. A to je onaj opušteni, friendly osjećaj koji se odmah vidi kada se uđe među zaposlenike i kada se oni pri upoznavanju krenu obraćati s “ti” i pridošlicama.

- To je kod nas normalno - kaže Ana, ističući, očito, neposrednost i otvorenost. Govori to u danu kada je na ploči s popisom menadžera uz gotovo svako ime stajala oznaka da je prisutan na poslu. Bila je subota i očekivao se veći broj kupaca, Peek day kada se provjeravao odnos prema kupcima, ljubaznost i uslužnost, sposobnosti rješavanja zastoja i sličnih detalja kojim se potrošače zauvijek veže ili odbija. Ekipa u Rugvici se trudila pokazati da zaslužuju ovo prvo, povjerenje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. travanj 2024 08:22