DAJANA MRČELA

Predsjednica uprave Saponije i Kandita: ‘Još ima puno potrošača koji misle da je uvozno bolje‘

Važno nam je da u kategoriji deterdženata za pranje rublja budemo među vodećima iako je tu posebno velika ‘gužva‘
Dajana Mrčela
 GOJKO MITIĆ

Proizvođač deterdženata i sredstava za čišćenje Saponia i konditorska industrija Kandit u sustavu su Mepas grupe u vlasništvu Mirka Grbešića iz Širokog Brijega. Obje tvrtke imaju dugu tradiciju i značajnu ulogu na tržištu. Predsjednica uprave Saponije i Kandita, Dajana Mrčela, poslovnu karijeru je i započela u Saponiji. Razgovarali smo o poslovnim rezultatima, planovima vezanima uz investicije te način realizacije poslovnih ciljeva.

Kakve rezultate su ostvarili Saponia i Kandit u prošloj godini?

- U Saponiji i Kanditu ukupno je zaposleno 1105 ljudi, a u 2020. godini obje kompanije su ostvarile ukupni prihod u iznosu od 797,4 milijuna kuna i EBITDA od 131,7 milijuna kuna. Prošla godina bila je specifična za većinu gospodarstvenika. Situacija vezana za lockdown negativno se odrazila na osobnu potrošnju. Samo su neke kategorije proizvoda bilježile rast prodaje u odnosu na godinu ranije. Saponia je jedan od vodećih proizvođača deterdženata i sapuna u regiji i, između ostalog, veliki proizvođač dezinfekcijskih sredstava koje smo, do tad, uglavnom plasirali na tržište I&I, odnosno u hotele, ustanove, prehrambenu industriju... Svi naši proizvodi bili su posebno traženi zbog povećane potrebe za čišćenjem i dezinficiranjem te smo u 2020. godini ostvarili 543,8 milijuna kuna ukupnih prihoda, 536,7 milijuna kuna poslovnih prihoda i 523,6 milijuna kuna prihoda od prodaje, što je za sedam posto više u odnosu na prethodnu godinu. Tom rezultatu doprinos je dao i promet ostvaren u vrijeme turističke sezone iako su se, prema tadašnjim najavama, očekivali loši pokazatelji.

A Kandit?

- Situacija na tržištu konditorskih proizvoda u vrijeme korone odrazila se i na promet Kandita. Lockdown je smanjio potražnju za impulsnim proizvodima kao što su Choco banana, Rum pločice i Kandi koji su važan dio programa Kandita. Boravkom u kući povećala se potražnja za program kulinarstvo te je Kandit čokolada za kuhanje bila izuzetno tražena u prvim mjesecima pandemije.

U 2020. godini prihodi od prodaje Kandita iznosili su 243 milijuna kuna. Jesu li vam bili prekinuti dobavni i prodajni kanali?

- Najizazovnije razdoblje je bilo na samom početku pandemije što se tiče dobavljivosti repromaterijala. Potrošači u cijeloj Europi, pa tako i u našoj regiji su, u strahu od neizvjesnosti daljnjeg razvoja situacije, stvarali prekomjerne zalihe te je i proizvodnja značajno porasla. Za Saponiju nije bilo problema na redovnim proizvodima za široku potrošnju, ali smo mi krenuli u intenzivnu proizvodnju dezinfekcijskih sredstava, za što nije bilo dovoljno alkohola, kao ključne sirovine za proizvodnju. I prodajni i dobavni kanali su bili otežani, posebno jer mi polovinu proizvodnje izvozimo, ali smo se, kao i svi, snalazili. Pratili smo situaciju s pandemijom, logistika je bila maksimalno fokusirana na rješavanje transportnih problema, proizvodnja je radila u tri smjene pod najstrožim epidemiološkim mjerama, a sve službe u Saponiji su u svom djelokrugu poslova činile sve da se ne osjete poremećaji. Angažirali smo se maksimalno, a pomoć nam je pružio i osječko-baranjski župan Ivan Anušić i Vlada RH tako da smo uspjeli značajno povećati proizvodnju i isporučiti, tad, najtraženije proizvode.

Jeste li zadovoljni poslovanjem Saponije i Kandita ove godine?

- U prva tri mjeseca ove godine ove dvije kompanije ostvarile su 228,7 milijuna kuna ukupnih prihoda. Uz svoje proizvode Saponia je od početka ove godine preuzela distribuciju proizvoda Kandita i Koestlina. Cijeli proces je organizacijski i kadrovski fokusiran na racionaliziranje troškova i kvalitetu distribucije. Novi poslovni model rezultirao je rastom prihoda od prodaje za 24 posto u prvom tromjesečju i iznosili su 159,5 milijuna kuna. Saponijski prodajni asortiman čini 68 posto prihoda od prodaje, dok konditorski proizvodi Kandita sudjeluju u prihodima od prodaje sa 23,5 posto, a Koestlina sa 8,5 posto. U prvom kvartalu 2021. godine Kandit je nastavio ostvarivati pozitivne poslovne učinke unatoč poslovanju u u uvjetima pandemije. Ipak, osjetio se određeni potrošački optimizam u vrijeme uskrsnih blagdana te je ostvaren rast ukupnih prihoda od 6 posto, dok su prihodi od prodaje veći za 11 posto u odnosu na isto razdoblje 2020.

Svjedočimo velikom poskupljenju sirovina, ali i njihovoj nestašici: kakva je situacija kod vas?

- Gotovo svi dobavljači sirovina i ambalaže od početka godine najavljuju povećanje cijena. Na početku godine još nismo osjetili taj cjenovni udar jer smo imali ranije ugovorene isporuke, međutim već za drugo tromjesečje imamo izazov na svim ključnim sirovinama koje uglavnom uvozimo iz EU. Povećanje cijena je dijelom rezultat geopolitičkih događanja, međutim ima sigurno i neutemeljenih razloga. S obzirom na to da imamo više alternativnih dobavljača stalno pratimo situaciju i nastojimo balansirati jer cijene na policama još uvijek ne odražavaju sliku u nabavi, što je dugoročno teško održivo. Pogotovo jer nemamo informacija o stabiliziranju ili spuštanju cijena.

Hoće li doći do poskupljenja vaših proizvoda?

- Saponia je proizvođač deterdženata i sredstava za čišćenje i naši proizvodi su neophodni za održavanje higijene u domaćinstvima. Faks helizim, Arf, Likvi, Ornel i Kalodont su godinama među najprodavanijim brendovima i cjenovna politika nam je jedan od bitnih alata prodaje. Naši proizvodi su i dosad bili cjenovno prihvatljivi većini potrošača i tako će i ostati. Naravno, pratimo kretanja na tržištu i poslovat ćemo u skladu s tim.

image
Dajana Mrčela
GOJKO MITIĆ

Koliko vam je važna prepoznatljivost vaših brendova?

- U 127 godina tradicije gradila se prepoznatljivost Saponije na tržištu cijele regije. Faks helizim je, u vrijeme izlaska, bio revolucionaran proizvod po svojim karakteristikama i svaki sljedeći brend s kojim smo izašli na tržište imao je snažnu percepciju potrošača jer tad nije bilo široke ponude. Danas je ponuda proizvoda iz naših kategorija izuzetno široka. Prisutni su svi svjetski poznati brendovi, a inovacije su gotovo svakodnevne. Saponia ima svoj razvojni institut i sve formulacije su rezultat našeg razvojno-istraživačkog rada tako da smo kvalitetom u vrhu, što potrošači prepoznaju. Kvaliteta proizvoda jedan je od elemenata marketing miksa, a nama je cilj daljnje jačanje pozicije te smo stalno fokusirani da nam proizvodi budu, u svakom pogledu, atraktivni potrošačima.

Koliki udjel imate na hrvatskom tržištu?

- Saponia je na tržištu Hrvatske prisutna u nekoliko kategorija čiji vrijednosni volumen još ima trend rasta. Dijelom je to rezultat promjena u trendovima, a dijelom povećane potrošnje. Lideri smo već niz godina u kategoriji omekšivača s brendom Ornel te u kategoriji sredstava za čišćenje staklenih površina s Arf staklom. Nama je vodeći brend Faks helizim i zato nam je važno da u kategoriji deterdženata za pranje rublja budemo među vodećima iako je tu posebno velika 'gužva'. Ulaganjem u trade marketing i marketinške kampanje stalno držimo fokus potrošača na našim proizvodima jer je danas, općenito, lojalnost vrlo niska.

Gdje sve izvozite i koliki je udjel izvoza u ukupnim prihodima?

- Saponia i Kandit su kompanije čiji je portfolio jednako poznat u Hrvatskoj i zemljama regije na kojima smo tradicionalno prisutni i to su nam glavna izvozna tržišta na kojima ostvarujemo gotovo 50 posto prihoda. Najznačajnije izvozno tržište nam je Bosna i Hercegovina gdje, kao i u Hrvatskoj, držimo visoke udjele. Za promet obiju kompanija važna su i tržišta Makedonije, Crne Gore, Kosova, Srbije i Slovenije, a jedan od glavnih poslovnih ciljeva nam je otvaranje novih tržišta.

Kojom dinamikom i na koji način uvodite nove proizvode na tržište?

- Kategorije u kojima je Saponia prisutna su izuzetno dinamične. Tko nije svaki dan ispred police, neće uočiti da se proizvodi stalno inoviraju, što je u skladu s našim načinom života, ali i s ekološkim momentima koji sve više određuju smjer razvoja. Naša je vizija biti vodeća deterdžentsko-toaletna industrija u regiji zahvaljujući inovativnim proizvodima i korporativnom načelu održivog razvoja. To zahtijeva inovacije na formulacijama i ambalaži te ulaganja u tehnološke procese. Od 1998., kad je Saponia privatizirana, uloženo je oko 60 milijuna eura. Zbog povećanja opsega proizvodnje, posebno na tekućim deterdžentima, zadnjih godina su nam investicije usmjerene u inoviranje i povećanje kapaciteta, što nam olakšava lansiranje novih proizvoda. Kako u portfoliju imamo više brendova koji su po namjeni kompatibilni kao što su Faks helizim, Ornel, Nila, Bis osvježivač prostora i rublja, dobro nam se pokazalo da ih povežemo zajedničkim benefitom i lansiramo kao liniju proizvoda. Medijska kampanja je primijećena, dodatne pozicije cijele linije imaju bolji visibility i prodajni rezultati su nam zadovoljavajući. Tako smo nedavno izašli s linijom Hello sunshine s 30 posto više mirisa i posebnog lepršavog dizajna, koja se pokazala kao odlično osvježenje ponude poslije sumorne 2020. godine. Rastući trend zdrave prehrane i brige o zdravlju definira i program u Kanditu. Uz široku paletu redovnih čokolada, sve više ulazimo u segment zdravih. Već smo na tržištu prisutni s širokom paletom čokolada bez dodanog šećera, pod brendom Kandi No guilt, koju i dalje razvijamo.

Kako se nosite sa svjetskim brendovima?

- Saponia ima izuzetno snažne brendove na hrvatskom tržištu koji u svakom pogledu pariraju konkurenciji. Iako je prošle godine svijest potrošača o kupovini domaćih proizvoda bila na visokom nivou, kako se situacija smiruje vraćaju se i stare navike. Još je velik segment potrošača koji smatra da je uvozni proizvod bolji i mi smo stalno u procesu potvrđivanja kvalitete. Nije to specifično samo za naše kategorije, već općenito za tržište široke potrošnje.

Kakvi su trendovi u vašoj djelatnosti?

- Trendovi u deterdžentskoj industriji usko su povezani sa stilom života. Sve veći broj samačkih kućanstava, odlasci u restorane ili dostava hrane pa epidemija covida-19, sve to ima direktne veze s proizvodima za pranje rublja, posuđa ili sredstava za čišćenje. Najnoviji trendovi usmjereni su na ekologiju i na tom području smo se posebno angažirali. Kao veliki proizvođač, naš doprinos u smanjenju onečišćenja okoliša je važan za zajednicu i zato težimo izvrsnosti na tom području. Povećavamo udio reciklirane ambalaže, formulacije su ekološki prihvatljive, a već dvije godine imamo na tržištu liniju proizvoda s certifikatom ECOLABEL koji je dodjeljen za ukupno 10 proizvoda, 7 proizvoda iz segmenta B2B i tri proizvoda iz programa široke potrošnje. Ovo su prvi hrvatski proizvodi za čišćenje koji nose široko rasprostranjeni certifikat dobro prihvaćen i u zemljama izvan Europske unije.

U što investirate?

- Najznačajniji projekt za Saponiju je energetska obnova svih šest proizvodnih pogona bruto površine od 21.000 četvornih metara. Saponia je velik potrošač energenata tako da nam je cilj značajno povećati udio potrošnje energije iz obnovljivih izvora, što će dovesti do uštede do 40 posto energije, a energije za grijanje ili hlađenje 63 posto u odnosu na period prije provedbe mjera za proizvodne pogone. Cijelu investiciju vrijednu 50,5 milijuna kuna prijavili smo za dodjelu bespovratnih sredstava Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, za sredstva Europskog fonda za regionalni razvoj. Upravo smo dobili obavijest da je Saponiji dodijeljeno 19,95 milijuna kuna bespovratnih sredstava. Time smo ušli u fazu 2 i očekujemo da ćemo realizirati sve što smo planirali i definirali u projektu. Ova investicija je značajna i potpuno će promijeniti vizuru dijela Osijeka, jer je naša lokacija u centru grada. Proizvodnja Kandita smještena je u novu tvornicu na lokaciji Nemetin, u koju je od privatizacije 2011. godine do danas uloženo skoro 240 milijuna kuna. Najveći dio investicija odnosi se na gradnju same tvornice, koja je otvorena 2014. Program čokolada čini najveći udio u prometu Kandita te su nam i buduće investicije usmjerene u proširivanje programa i povećanje kapaciteta. U tijeku je i izgradnja novog dijela logističko-distributivnog centra u Zagrebu vrijednog 8,74 milijuna kuna.

Jesu li uvjeti poslovanja u Slavoniji i Hrvatskoj približni uvjetima kakve imaju vaši konkurenti?

- Naši glavni konkurenti su multinacionalne kompanije kojima je hrvatsko tržište tek jedan segment u poslovanju. Prisutni su s globalnim brendovima, kvalitativno su na visokom nivou i imaju značajne marketinške budžete. Unatoč svemu nabrojenom, proizvodi Saponije su među najprodavanijima, što dovoljno govori o našoj snazi na tržištu.

Nedavno ste potpisali novi kolektivni ugovor: što ima u njemu?

- Novi kolektivni ugovor stupa na snagu 1. srpnja 2021. i vrijedit će naredne tri godine. Uspjeli smo naći model kojim će radnici dobiti u prosjeku neto plaću veću za 12 posto. Za dogovoreni paket mjera dodatno ćemo uložiti više od 11 milijuna kuna. Najvažnije je da smo s novim modelom povećali primanja za radnike Saponije s najmanjim plaćama, kojima će rast biti najveći, te od sada nitko neće imati plaću manju od minimalne plaće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. listopad 2021 01:44