StoryEditor
SVE SE MIJENJA

PRIJEVOZNIČKI BIZNIS POSTAO NAŠ NAJUZBUDLJIVIJI SEKTOR Veliko preslagivanje i nesmiljeni rat za putnike: Tko će biti novi hrvatski kralj autobusa

Dvije velike akvizicije, najave daljnjeg okrupnjavanja, dolazak strane konkurencije i novi poslovni modeli temeljeni na informatičkoj tehnologiji koji bi mogli potpuno promijeniti industriju. Sve to trenutno se događa na domaćem tržištu cestovnog prijevoza putnika
 Srđan Vrančić / CROPIX

Koji je bio najuzbudljiviji gospodarski sektor u Hrvatskoj ovoga ljeta? Osim nezaobilaznog turizma, ta titula pripala je i posve neočekivanom dijelu ekonomije. Zahvaljujući nekoliko velikih transakcija uslijed jake konsolidacije s jedne strane i strukturnim promjenama izazvanima velikim tehnološkim promjenama s druge strane, hrvatsko tržište autobusnih prijevoznika ovoga je ljeta bilo poprilično užareno. Prvo je prošloga četvrtka objavljeno da je njemačkog autobusnog prijevoznika Deutsche Touring kupila grupacija Globtour Međugorje, a potom je ovoga ponedjeljka Arriva, dio Deutsche Bahna, izvijestila da je preuzela hrvatsku Autotrans grupu.

Upravo su hercegovački Globtour, njemački div Arriva i hrvatski Čazmatrans iznikli na površinu kao trenutačni glavni igrači cestovnog prijevoza putnika u Hrvatskoj. Nakon što je stekla udio od 78,34 posto Autotransa, glavnu riječ, čini se, vodit će Arriva Deutsche Bahn. Prema informacijama Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja koja im je odobrila koncentraciju, Arriva je ovom akvizicijom došla do tržišnog udjela koji se kreće između 20 i 25 posto. Iz agencije su ocijenili da koncentracija neće imati znatnijih učinaka ni na tržištu obavljanja kolodvorske djelatnosti, iako će Arriva upravljati s čak 16 kolodvora.

Napredna znanja

Ovim pripajanjem Arriva je u svoj porftelj dodala mrežu sedam autobusnih kompanija koje su dijelom Autotrans grupe, s više od 500 linija u domaćem i međunarodnom prijevozu. Ta kompanija na hrvatskom autobusnom tržištu prisutna je od svibnja 2013. godine, kad su preuzeli Panturist. Dotad je Panturist bio dio francuske međunarodne korporacije Veolia Transport.

Ulaganje Arrive u Hrvatsku, istaknuli su, dio je njihove strategije širenja diljem Europe.

- Hrvatska i srednja i istočna Europa predstavljaju značajne mogućnosti za rast i širenje našeg poslovanja, a stjecanje Autotrans grupe odlično se uklapa u našu strategiju - rekao je tom prilikom Manfred Rudhart, direktor Arriva grupe, koja je prošle godine ostvarila prihode veće od pet milijardi eura i uložila 359 milijuna eura u poslovanje diljem kontinenta.

Dražen Divjak, generalni direktor Arriva Hrvatske, otkrio je koji su im daljnji planovi.

- I dalje ćemo pratiti tržišna kretanja te pronalaziti nove mogućnosti ulaska i u druge segmente prijevoza putnika jer želimo biti predvodnik promjena na tržištu kroz implementaciju i korištenje naprednih znanja i tehnologija koje su postojeće unutar Arriva grupe - istaknuo je Divjak. Arriva Hrvatska upravljat će voznim parkom od 600 autobusa, prevozit će 11,5 milijuna putnika godišnje te zapošljavati 1418 ljudi u Hrvatskoj.

S druge strane, u kupovinu su se odlučile “baciti” i tvrtke iz susjedstva. Druga velika tvrtka vrijedna spomena jest tvrtka Globtour iz Međugorja, koja je prije četiri godine od stečaja spasila tvrtku Croatia Bus. Sada su, pak, od istog scenarija odlučili spasiti najstariju njemačku autobusnu kompaniju Deutsche Touring. Da će nakon 1. rujna doći do ovog preuzimanja prvi je objavio list Frankfurter Allgemeine Zeitung, uz objašnjenje kako nije uobičajeno da kompanija iz male Hrvatske preuzima njemačku kompaniju. Iako se ne radi o čestoj praksi, riječ je o promišljenoj poslovnoj strategiji.

Gigant iz Čazme

- U cilju očuvanja zastupljenosti naših interesa na tom vrlo zahtjevnom, ali i vrlo napadnutom konkurencijski, njemačkom tržištu, odlučili smo se na ovaj potez - objasnio je Rajko Zelenika, predsjednik Uprave Croatia busa i Globtoura Međugorje.

Na naš upit o vrijednosti same akvizicije, Zelenika je rekao da su “iznosi relativni jer podrazumijevaju izravno plaćeni iznos, iznos zasad izgubljen u stečajnoj masi te štetu od diskontinuiteta snažne zastupljenosti na njemačkom tržištu”, ali da je u svakom slučaju riječ o više milijuna eura. Ova kompanija prije akvizicije na raspolaganju je imala 160 autobusa.

Uz ova dva jaka igrača, među vodećim poduzećima je i Čazmatrans, koji u svom portfelju drži Čazmatrans Promet, Čazmatrans Vukovar, Čazmatrans Dalmacija, istoimenu putničku agenciju te Autotransport Karlovac i Autotransport Šibenik, koji su preuzeli prošle godine. Na upit koliko imaju udjela u tržištu, iz Čazmatransa su rekli da “ne mogu točno odrediti udio”. No, prema njihovim podacima, Grupa Čazmatrans danas zapošljava ukupno 1389 ljudi te godišnje prevoze više od 16 milijuna putnika sa svojih 700 autobusa.

Dobra konkurencija

- Grupa Čazmatrans prisutna je s prijevozom u svim županijama i Gradu Zagrebu, kao i na međunarodnim linijama prema Njemačkoj te zemljama okruženja - rekao nam je Dragan Marinović, direktor tvrtke Čažmatrans-Nova.

Pitali smo ga kako on gleda na sve veću konsolidaciju tržišta.

- Svaku konkurenciju smatramo pozitivnom, pa tako i ove nove događaje na tržištu prijevoza putnika - rekao nam je Marinović i dodao da oni trenutačno ne razmišljaju o akvizicijama, ali da uvijek razmišljaju o napretku.

Uz njih, prema Godišnjem financijskom izvješću Fine za 2015. godinu, među vodećim prijevozničkim kompanijama su Presečki Grupa iz Krapine, Brioni iz Pule te Vincek iz Varaždina. Na tržištu se nalaze i mnoge manje, lokalne, kompanije poput zadarske Puntamike te Samoborčeka.

Velik dio njih članovi su Udruženja cestovnog putničkog prometa pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, koje okuplja najveće autobusne cestovne prijevoznike. Članice udruženja dugi niz godina daju prijedloge i sugestije državnim tijelima vezano uz djelatnost prijevoza putnika te sudjeluju u izradi zakona i podzakonskih akata. HGK provodi i javnu ovlast usklađivanja voznih redova te se tako svake godine uvode nove međužupanijske i županijske linije i povećava dostupnost autobusnog prijevoza putnika u cijeloj Hrvatskoj.

- Dugogodišnji efekt svega toga jest da se na tržištu pojavljuju novi prijevoznici koji uvode nove polaske i da se povećava kvaliteta prijevoza, a smanjuje cijena karata za putnike - objasnili su iz Komore.

Konfuzno tržište

Iako je dosad stanje na autobusnom tržištu bilo prilično konfuzno, tržište se počelo kristalizirati, rekao nam je Marijan Banelli, stručnjak za cestovni prijevoz. Pojasnio nam je da se radi o visokoprofitabilnom poslu, u koji je potrebno puno uložiti, a tu prije svega misli na kupnju samih autobusa. Ipak, radi se o tržištu s puno potencijala. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku za 2016. godinu, udio prevezenih putnika u cestovnom prijevozu u odnosu na ukupan broj prevezenih putnika iznosi oko 58 posto. Autobusni prijevoz najpopularniji je tijekom sezone, kada prodaja autobusnih karata poraste i za pet puta. Dodaju se i dodatne linije, autobusi su puni i traži se mjesto više.

Pitali smo Banellija što privlači inozemne ulagače da investiraju u hrvatske autobusne tvrtke.

- Domaći prijevoznici kao i njihovi vozači su kvalitetni i školovani. Također, prednost je što se nalazimo na strateškom raskrižju turističkog bazena, što su se prepoznali mnogi strani ulagači, a imamo i izvrsnu cestovnu mrežu - pojasnio je Banelli i dodao kako im željeznički prijevoz u tome nije konkurentan.

Okrupnjavanje tržišta posebice je vidljivo nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju, nastavlja Banelli, kada više ni granice nisu prepreka. Naime, nakon usvajanja više europskih zakonodavnih akata međunarodni cestovni prijevoz te kabotaža tereta i putnika postupno su liberalizirani. Banelli to smatra pozitivnim, posebice za korisnike autobusnog prijevoza, s obzirom na to da će konsolidacijom tržišta morati doći do dizanja standarda i kvalitete - “poriktat” će se vozni redovi i prilagoditi cijene.

- U budućnosti bi moglo doći do podjele na tri do pet interesnih zona koje će vladati ovim tržištem - rekao je ovaj stručnjak i dodao kako bi u sljedeću godinu do dvije moglo doći do kupnji još nekoliko autobusnih tvrtki. Pritom su najpoželjnije “udavače” na tržištu, otkriva, tvrtke poput Čazmatransa, Brioni Pula te Puntamike.

Stižu startupi

Globalizacija, osim što je dovela do okrupnjavanja tržišta, stvorila je još jedan efekt - potrebu za ulaganjem u nove tehnologije i organizaciju. Kako bi došli u korak s modernim vremenom, domaći autobusni prijevoznici povezali su se sa zagrebačkim startupom Vollo. Radi se o servisu za pretragu, usporedbu i kupovinu autobusnih karata, koji je ima potpisan ugovor sa 90 posto prijevoznika u Hrvatskoj. Vollo je tako uspio digitalizirati jednu tradicionalno staru branšu i olakšati život, kako hrvatskih građana, tako i turista.

Još jedan startup uzdrmao je autobusno tržište. Radi se o autobusnom operateru Flixbusu, pioniru u inovativnom načinu poslovanja. FlixBus nastao je 2013. u Njemačkoj, prema ideji trojice prijatelja koji su težili liberalizaciji tržišta, a danas obuhvaća 26 europskih zemalja. Naime, oni surađuju sa 250 partnera diljem Europe i prometuju s više od 1000 autobusa, ali niti jedan nije u njihovu vlasništvu.

- Ono što nas čini drugačijim jest naš poslovni model koji spaja visoku tehnologiju i tradicionalne autobusne kompanije - rekao nam je Dean Čebohin, direktor razvoja poslovanja FlixBus za CEE regiju.

Njihov ured u Zagrebu otvoren prošle godine regionalni je centar za jugoistočnu Europu iz kojeg upravljaju Hrvatskom, Slovenijom, Bosnom i Hercegovinom, a odnedavno i Srbijom.

- Kao našu prednost istaknuli bismo i našu široku mrežu linija, frekventnost dnevnih linija i povezivanje destinacija koje dosad nisu bile povezane poput Zagreba s Mađarskom, Pule sa Slovačkom, Zagreb s brojnim talijanskim gradovima, Slavonije i cijelog istoka Hrvatske koje smo umrežili s Europom - kazao nam je Čebohin.

Zeleni autobusi

Ono što ih također razlikuje od drugih jest preglednost destinacija na njihovoj web stranici, ali i sitnice kao što su besplatna prtljaga, GPS live tracking, besplatni Wi-Fi te utičnice kod sjedala, koje čine put ugodniji. Također, prvi su praktički izbacili iz upotrebe printane karte i uveli skeniranje kodova mobilnim uređajem. Također, poput zrakoplovnih kompanija, nude mogućnost ranije kupnje karata koja je potom povoljnija, kao i kratkotrajne akcije pa se tako često karte mogu kupiti i za samo 9 eura.

U Hrvatskoj trenutačno surađuju sa šest partnera - Brioni Pula, Slavonija Busom, Vincekom, Knežević prijevozom, a odnedavno su se pridružili i Velebit tours i Samoborček. Njihovih 35 “zelenih autobusa” sve češće je moguće vidjeti na hrvatskim prometnicama, a nude prijevoz za više od 500 destinacija diljem Europe.

Čebohin smatra da je konsolidacija tržišta očekivani proces iz kojeg mogu proizaći pozitivne stvari te pozdravlja nedavne akvizicije. Razlog tomu je što oni nude specifičan poslovni model koji uključuje partnerstva s obiteljskim poduzećima, a što ih razlikuje od drugih autobusnih kompanija.

- Vjerujemo i želimo vjerovati da će isto utjecati na bolje uređenje tržišta i bolju poslovnu klimu u Hrvatskoj. Činjenica da DB Arriva dolazi iz svijeta u kojem su potvrđena pravila tržišne ekonomije i zakonodavni okviri su ‘otvoreni’ te samo tržište prijevoza putnika liberalizirano, možda je ovo početak novog doba prijevoza putnika u Hrvatskoj. Uz takve igrače na tržištu pitanje promjene zakonodavnog okvira i uvažavanje poslovne filozofije u kojoj se svima omogućava poduzetnička sloboda je, nadamo se, pitanje vremena, te može puno donijeti ukupnom hrvatskom gospodarstvu. Vjerujemo da europski igrači donose sa sobom europska pravila na hrvatsko tržište - zaključio je Čebohin.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. lipanj 2020 23:36