Hoteli Milenij iz Opatije i Solaris iz Šibenika od 2017. godine na tržištu nastupaju pod zajedničkim brendom Amadria park, koji uključuje osam hotela visoke kategorije. Bio je to povod za razgovor s predsjednikom Uprave Solarisa i članom Uprave Amadria parka Goranom Zrilićem, koji je najavio i novu investiciju, 58 milijuna kuna vrijedan konvencijski centar koji će od travnja sljedeće godine početi poslovati u sklopu Solarisova hotela Ivan u Šibeniku.
Turistički sektor za sljedeću godinu najavljuje 800 milijuna eura investicija. Kakvi su dugoročni planovi Solarisa u smislu kapitalnih ulaganja?
- Namjera nam je dalje ulagati te razvijati proizvod, tvrtku i destinaciju, ali intenzitet ulaganja ovisit će o nekoliko stvari. Bitna su kretanja na tržištu, kao i kreditni uvjeti te porezna politika. Što poslovni uvjeti budu bolji, to ćemo brže ulagati. Prvo je na redu ulaganje u rekonstrukciju dvaju hotela u kojima moramo dići kategoriju - to su hotel Jakov i Niko, a zatim ulaganje u proširenje zabavnog parka, kao i dodatne apartmanske sadržaje te sadržaje marine i priveza, u skladu s namjerom Solarisa da se otvori prema nautičkom turizmu.
Šibenik ima jednu od nižih prosječnih cijena soba, ali je popunjenost u sezoni iznad 100 % jer nedostaje kapaciteta. Ima li u Šibeniku još prostora za investicije u hotele?
O snazi destinacije, između ostaloga, govori i broj kreveta koje ima. Prostora ima u cijeloj Dalmaciji, ali uvjeti i poslovna klima moraju biti primamljivi. Na žalost, malo je novih greenfield investicija na obali, hoteli se više-manje i dalje najčešće rekonstruiraju, ali za Šibenik ima nešto najava za iduću sezonu. To je svakako pozitivno. Svaku želju investitora u gradnju i ulaganje treba pozdraviti, naravno, u okviru prostornih planova i razvoja područja.
Kakve rezultate očekujete za 2016. godinu? Vaša tvrtka prosječno godišnje raste po stopi od 10 posto, pa ste od 2004., kad ste imali 85 milijuna kuna prihoda, narasli na 310 milijuna lani.
- Imamo rast prihoda od sedam posto, a noćenja oko tri, četiri posto. Godina je bila uspješna, čak nešto bolja nego što smo planirali, i mi vidimo umjereno pozitivan trend na tržištu. Dalje, moramo poraditi na kvaliteti i sadržaju kako bismo taj trend održali. Ove ćemo godine biti negdje na 340 milijuna kuna prihoda, godinama radimo na našem proizvodu i danas možemo reći da nas je tržište prepoznalo kao kvalitetan i interesantan proizvod.
Kakve rezultate postiže vaš autokamp Belvedere pokraj Trogira, u kojem je, navodno, sve popunjeno mjesecima unaprijed?
- Bilježi odlične rezultate, dobio je kategoriju četiri zvjezdice i doista je poseban. To će biti jedan proizvod o kojem će se i dalje jako puno govoriti, a gradimo ga u okviru jedne posebne priče za kamping turizam. Plan je da mu kategorizaciju podignemo na pet zvjezdica. To će biti pet zvjezdica luksuzne razine - uvodimo potpuno nove standarde autokampa svjetske razine. Imamo tim ljudi koji imaju veliku želju i znanje za izgraditi novi i svjež proizvod i to je osnova naših planova.
Kada bi vaši hoteli mogli početi raditi cijelu godinu?
- Mislim da bi to bilo izvedivo u roku od pet godina. Teško da će u to biti uključeni svi hoteli, ali dio njih svakako hoće. Između ostaloga, i to je jedan od razloga zašto gradimo konvencijski centar, koji bi nam trebao pomoći produljiti sezonu. Za cjelogodišnji rad potreban je kako proizvod tako i destinacija. Proizvod svakodnevno izgrađujemo, a destinacija Šibenika se, zahvaljujući pozitivnim razmišljanjima lokalne vlasti, podiže iz godine u godinu.
Hotelijeri su iznimno zadovoljni ovogodišnjom predsezonom i posezonom. Kako je u Solarisu?
- I predsezona i posezona bile su jako dobre. Mislim da su obje rasle na razini Hrvatske. Mnogo je toga na to utjecalo, proizvod je dobio na kvaliteti, definitivno se dogodila promjena klime te vremena dolazaka gostiju. Postali smo i značajan subjekt na tržištu kongresnog turizma te segmenta grupa, posebice iz Austrije i Njemačke.
S tako dobrim rezultatima, ministra Zdravka Marića teško ćete uvjeriti da vam vrati međustopu na ugostiteljske usluge?
- Nemoguće je raditi ako planirate po jednim uvjetima, a onda se oni promijenu usred godine. Turizam i ulaganja počivaju na kreditima, zadužiti se po jednim kreditnim uvjetima, a završiti po drugim jako je teško. To je teško objasniti institucijama i ljudima kojima poslovne planove i rezultate morate pravdati.
Ne znači vam puno ni to što je ostala međustopa na pansionsku potrošnju?
- Nama najveći dio čini izvanpansionska potrošnja, na dijelu hrane i pića to je na razini 85 posto jer poslujemo kao resort koji se ne bazira na all inclusive usluzi. Mi smo dioničko društvo i kod nas su brojke prilično jasne. Na godišnjoj razini zbog povećanja stope PDV-a izgubit ćemo i do milijun eura.
Zašto je, prema vašem mišljenju, turistički sektor jedini koji je u Hrvatskoj neokrznut krizom?
- Ne mislim da je ostao neokrznut krizom, pa uzmite samo stope razvoja i rasta 2007., 2008. i 2009. godine, pa ćete vidjeti jednu jako veliku stagnaciju. Osim toga, bili su nam teško dostupni krediti s uvjetima povoljnim za ulaganje, a s krizom je iz Hrvatske otišao i velik dio radne snage. Svi oni koji govore da nismo osjetili krizu jako griješe.
Je li i Solarisu problem nedostatak radne snage?
- Radna snaga je tema broj jedan za svakoga tko razmišlja o svom proizvodu. Porast plaća u turizmu apsolutni je imperativ koji nas očekuje. Solaris je među onima s boljim uvjetima rada, ali i dalje nam nedostaje ljudi iz struke. Struka je dugi niz godina u ugostiteljstvu bila podcijenjena. Mislilo se da se turizmom i ugostiteljstvom doslovno može baviti svatko i da za to ne treba ni iskustvo ni znanje. Godine takvog promišljanja dovele su do toga da nemamo dovoljno radnika na tržištu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....