Intervju: Tomislav Mamić

VLASNIK SPLITSKOG TRGOVAČKOG LANCA TOMMY I NAJVEĆI PODUZETNIK U DALMACIJI: 'Riješio sam spor s Poreznom upravom, sada imamo dobre odnose'

Tomislav Mamić
 Vojko Bašić / HANZA MEDIA

Vlasnik Tommyja, najveće tvrtke u Dalmaciji, Tomislav Mamić otkrio nam je da je spor zbog prisilne naplate poreza riješen kompromisom krajem prošle godine.

U kratkom razgovoru govorio je o planovima Tommyja u sljedećem razdoblju, o promjenama i najnovijim trendovima u maloprodaji, a nije se libio ni iznijeti svoje viđenje nedavnog Sparova preuzimanja Bille te mišljenje o mogućem utjecaju na Tommyjevo poslovanje.

Početkom prošle godine objavili ste javni poziv Vladi da vas zaštiti u postupku prisilne naplate koji je poduzela Porezna uprava. Je li postupak okončan i kako?

- Poziv je bio možda jedini način da skrenemo pozornost javnosti i ukažemo na probleme koji nas tište, koji nam nanose golemu štetu i remete normalno odvijanje poslovnih procesa. Krajem prošle godine predmet je zaključen kompromisom i, po mom mišljenju, obje su strane zadovoljne.

Je li vam taj istup naštetio u daljnjim odnosima s Poreznom upravom?

- Nije. Dapače, smatram da su odnosi sada izuzetno profesionalni i korektni. Na kraju, mi ne tražimo nikakve povlastice, nego samo očekujemo korektan i pošten pristup prema jednom od najvećih i najurednijih poreznih obveznika u Hrvatskoj, kakav je Tommy.

Kako je Tommy završio prošlu poslovnu godinu? Jeste li zadovoljni?

- Proteklu poslovnu godinu završili smo rastom prihoda i povećanjem Tommyjeva tržišnog udjela na hrvatskom tržištu maloprodaje, što pokazuju i službeni podaci. Zadržali smo stabilnost poslovanja, čime smo stvorili preduvjete za daljnji rast i razvoj novim investicijama. Tommy je i dalje najznačajniji gospodarski subjekt u Dalmaciji. U prošloj smo godini realizirali i projekte strateškog povezivanja s domaćom proizvodnjom, kako lokalnom, tako i s pojedinim nacionalnim dobavljačima.

Koliko Tommy ima maloprodajnih objekata i kojeg su tipa?

- Tommy trenutačno ima 191 prodajno mjesto u Hrvatskoj, a riječ je o četiri prodajna formata: hipermarketi, maksimarketi, supermarketi i marketi.

Iako bi se očekivalo da se trgovina ustabilila, dojam je da se u maloprodaji ipak preslaguju snage. Što se događa?

- Protekla je godina u maloprodaji bila relativno stabilna, ali se tržišna utakmica dinamizirala. Bili smo svjedoci jakih akcijskih aktivnosti svih dionika tržišta, što je rezultat borbe za veći promet i tržišni udio. Također, kretanje prodajnih cijena pojedinih vrsta robe, posebno u prvom polugodištu, bilo je negativno - imali smo utjecaj deflacije. Gospodarstvo je zabilježilo rast, kao i osobna potrošnja, pa se to pozitivno odrazilo na ukupan promet u trgovini na malo.

Što se događa s tržištem i udjelima?

- Vidljiv je trend da se tržište sve više koncentrira. Krajem godine dogodila su se i određena preslagivanja između trgovačkih lanaca, što je suštinska najava nekih novih odnosa za razdoblje koje slijedi.

Što donosi najnovije pregrupiranje, Sparovo preuzimanje Bille na našem tržištu?

- To je preuzimanje bilo očekivano. Billa u Hrvatskoj već dugo stagnira, tako da joj je jedino moguće rješenje bilo jačanje tržišne pozicije putem akvizicija i investicija u širenje prodajne mreže ili izlazak s tržišta.

Kako se to može odraziti na poslovanje domaćih lanaca? Može li to ugroziti Tommyjevu poziciju?

- S jedne strane, došlo je do koncentracije i Spar je povećao svoj tržišni udjel, što mu svakako ide u prilog, a s druge, pak, odlazak jednog ozbiljnog i potentnog igrača s tržišta olakšanje je za ostatak domaće trgovine.

Što se Tommyja tiče, u tome ne vidimo neku posebnu opasnost jer je prisutnost Bille u Dalmaciji, gdje Tommy ima najveću koncentraciju, gotovo zanemariva.

Kakvi su trendovi u maloprodaji i što se nadalje očekuje?

- Maloprodaja je vrlo dinamična djelatnost. Mijene su česte i intenzivne, a nove tehnologija i inovacije neprestano nameću više standarde poslovanja.

I dalje se očekuje borba za tržište i tržišne udjela, koja se neće odraziti isključivo na cjenovne ponude, akcije i slično. Bitna je i širina i dubina asortimana, razina usluge, kao i lokacije prodajnih mjesta te prepoznatljivost ponude i brenda.

Kako će se Tommy ubuduće pozicionirati?

- Naša je strategija jasna. Želimo biti domaći trgovački lanac s kvalitetnim asortimanom, s posebnim naglaskom na svježe proizvode. Naša će ponuda pružati optimalan omjer cijene i kvalitete, a pritom ćemo nastojati da razina usluge i pristupa potrošačima bude što viša. Nizom pogodnosti i različitim promotivnim aktivnostima nastojat ćemo povećati lojalnost kupaca. Strateška nam je smjernica povezanost s domaćom proizvodnjom jer u toj sinergiji vidimo perspektivu i za nas i za nju. O tome se u javnosti puno govori, ali se na tome konkretno radi vrlo malo. Mi smo tu realizirali ozbiljne projekte i takve aktivnosti među našim su prioritetima i ubuduće. Smatramo da i to čini dio naše prepoznatljivosti, a ujedno je doprinos razvoju cijeloga gospodarstva.

Kako komentirate jačanje diskontera na hrvatskom tržištu?

- Diskontni lanci prisutni su na gotovo svakom organiziranom tržištu. Imaju specifičnu strategiju i politiku poslovanja, a njihovu razvoju pogodovale su i objektivne okolnosti. Tommyjeva poslovna politika nastoji odgovoriti na svaki izazov, pa i taj. Tommy danas svojom ukupnom ponudom, cjenovnom politikom, pa i segmentom robnih marki po kojima su uglavnom prepoznatljivi diskonteri kvalitetno konkurira, a smatramo da imamo i niz drugi prednosti.

Započeli ste značajniji otkup svježeg voća i povrća. Kakvi su rezultati?

- Rezultati su jako dobri, čak iznad očekivanja. Zastupljenost domaćih proizvoda, napose poljoprivrednih, značajno je povećana. Uvoz smanjujemo koliko god možemo. Prostora za napredak još ima, ali ne ovisi sve o nama. I proizvođači u poljoprivredi moraju shvatiti da je i njihova aktivnost poduzetnički rizik, koji traži inovacije, ulaganja, širenje proizvodnje, pa i konkurentnost ponude

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. ožujak 2024 20:15