StoryEditor
Dr. Ankica Đukić, FSB

ZNANSTVENICA TRAŽI INVESTITORE Napravila je prototip hrvatskog bicikla na vodik

 Marko Todorov / HANZA MEDIA

Ovo je prvi hrvatski bicikl na vodik, ponosno kaže mlada znanstvenica dr. Ankica Đukić dok nam u dvorištu Fakulteta strojarstva i brodogradnje (FSB) u Zagrebu pokazuje zanimljivo prometalo koje je sama napravila.

- To je zapravo električni bicikl koji za pogon elektromotora koristi električnu energiju iz vodikovih gorivnih članaka. Riječ je o uređaju koji korištenjem vodika i kisika, bilo iz zraka ili nekog spremnika, proizvodi električnu energiju, a nusprodukt su voda i toplina. Pritom nema nikakvih štetnih emisija - pojasnila je Ankica Đukić, docentica na Zavodu za energetska postrojenja, energetiku i ekologiju FSB-a.

Čisto gorivo

Iako je o vodiku kao neiscrpnom izvoru energije u “Tajanstvenom otoku” lamentirao još i slavni Jules Verne, rasprave o korištenju toga plina kao čistog goriva razbuktale su se posljednjih desetljeća. Skovan je čak i termin vodikova ekonomija što je koncept temeljen na korištenju vodika kao ključnog nosača energije proizvedene obnovljivim izvorima.

- Njemačka daje velik novac u razvoj tehnologija zasnovanih na vodiku. Naime, ondje se dobiva puno energije iz obnovljivih izvora pa imaju problem s pohranom. No, vodik je izvrstan link prema obnovljivim izvorima kao spremnik energije - rekla je dr. Đukić. - Nadalje, tehnologije zasnovane na vodiku razvijaju i brojne druge zemlje svijeta, Francuska, Italija, skandinavske zemlje, Island, SAD, Kanada te Japan. Naposljetku, japanska je kompanija Toyota lansirala prvi serijski auto na vodik, Toyota Mirai. Danas gotovo svaka autokompanija razvija prototip auta na vodik te zatim malu serijsku proizvodnju - dodala je dr. Đukić.

Naša je sugovornica svoja znanstvena istraživanja u području proizvodnje i primjene vodika kao alternativnog goriva i spremnika energije započela tijekom izrade doktorske disertacije u okviru projekta pod naslovom “Vodikovi gorivni članci i elektrolizatorski sustavi poboljšanih svojstava” čiji je voditelj bio njezin mentor prof. dr. Mihajlo Firak.

- I tako je zapravo sve krenulo: puno je izazova u tom vodiku bilo da se radi o proizvodnji, korištenju, pohrani, distribuciji itd. Doktorirala sam na proizvodnji vodika elektrolizom vode korištenjem Sunčeve energije i kako sam htjela tako proizvedeni vodik i koristiti, došla sam na ideju izrade bicikla - ispričala je Ankica Đukić.

Interes investitora

Njezin prototip prvog hrvatskog bicikla na vodikov pogon stajao je oko 100.000 kuna.

- Uvijek je protutip skuplji i cijena je visoka, ali je opravdana. Ideja je da se u sljedećem koraku ide na smanjenje same konstrukcije vodikova sustava i smanjenje njegove mase. Moj prototip je spreman za komercijalizaciju, a kad bismo išli u komercijalizaciju cijena bi bila niža barem 50 posto. No, za to mi treba investitor. Interes postoji, ali vidjet ćemo hoće li se to i realizirati - istaknula je dr. Đukić koja ne krije svoje ambicije u primjeni vodika kao alternativnog goriva.

- Sva znanja koja su stečena tijekom razvoja ovog prototipa mogu se primijeniti na daljnji razvoj motocikla na vodik, a samim tim na razvoj auta na vodikov pogon. Primjena vodika čini se obećavajućom i kod viličara. Suradnjom s nekim investitorom pružila bi se prilika da se viličari u skladištima zamijene onima na vodikov pogon. Mislim da bi se ta ideja pokazala isplativom. Dakle, moja ambicija je i dalje razvijati vozila na pogon vodikom i mislim da Hrvatska ima i kapaciteta i znanja za razvoj takvih vozila - zaključila je Ankica Đukić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. lipanj 2020 11:24