Vrsni prehrambeni tehnolog i kemičar, danas pokojni, mr. Ivan Kovačić u prvim je desetljećima nakon Drugog svjetskog rata slovio za najvećeg stručnjaka za konditorske proizvode u cijeloj Jugoslaviji. Cijeli je život proveo u rodnoj Požegi i cijeli radni vijek proveo u Zvečevu u kojem su ga cijenili jer je bio izuzetno predan poslu i svojoj struci, a istodobno su ga smatrali osobenjakom jer je živio sam i nikad se nije ženio, u slobodno je vrijeme volio gledati nogomet i igrati šah. Jednoga dana susreo se s posebno obrađenom tzv. ispucanom ili ekspandiranom rižom koja je bila hrskava i prirodno lagano slana.
Zamiješao ju je u mliječnu čokoladu i prvi na svijetu dobio čokoladu s rižom koju su, da bi kupce asocirala na egzotični Daleki istok, nazvali Mikado, što je u Japanu naziv za cara ili u doslovnom prijevodu – nebeskoga vladara. Ubrzo su mnogi, i u Jugoslaviji i izvan njezinih granica, počeli proizvoditi čokoladu s rižom, a ona prva koju proizvodi Zvečevo ove će godine proslaviti 50. rođendan.
Za Zvečevo je ova godina posebno važna i po početku suradnje s najvećim europskim trgovačkim lancem, britanskim Tescom, kojem će već krajem ovoga mjeseca ili početkom ožujka isporučiti prvu pošiljku čokoladnih pločica. Nosit će Tescov brand, a po okusu i sastavu neće se mnogo razlikovati od pločica Mond, koje su hrvatskim ljubiteljima čokolada već godinama dobro poznate.
Suradnja s najvećima. Tesco je multinacionalni lanac supermarketa s robom široke potrošnje sa sjedištem u Cheshuntu kraj Londona. Po ostvarenoj dobiti dugi je po veličini trgovački lanac u svijetu nakon Walmarta, a po vrijednosti prodane robe je treći, nakon Walmarta i Carrefoura. Ima trgovine u 12 zemlja Europe, Sjeverne Amerike i Azije. U Velikoj Britaniji ima tržišni udjel od čak 30%. U 20 godina broj prodajnih mjesta u svijetu porastao mu je s 500 na oko 6300. Na britanskom tržištu ih je čak 3000, a čokolade iz Zvečeva prodavat će se u njihovih 412 marketa u Poljskoj, 322 u Češkoj, 120 u Slovačkoj i 213 u Mađarskoj.
Na londonskoj je burzi Tesco procijenjen na 24,4 milijarde funti, ili 225 milijarde kuna. U 2013. ostvario je promet od gotovo 65 milijardi funti, odnosno 600 milijardi kuna. Ipak, u zadnje dvije godine Tescov je prihod pao u odnosu na rekordnu 2011., kad je bio 67,5 milijardi funti.
Predsjednik Uprave Zvečeva Marin Pucar tvrdi da je Mikado, čokolada koja nosi oznaku premium, bez konkurencije najkvalitetnija što se proizvodi u ovom dijelu Europe zbog specifičnog načina izrade najmodernijim tehnologijama od najkvalitetnijih sastojaka, između ostalih od zrna kakaa koji u vrećama u Požegu stiže iz Gane.
“U čokoladu stavljamo svježe mlijeko, a ne mlijeko u prahu. Cijeli proces proizvodnje čokolade traje i do sedam dana i nije jeftin. Nekad je čokolada bila luksuz, a danas je svakom dostupna. Maloprodajne cijene nikada joj nisu bile niže jer je na tržištu velika konkurencija, a stalno raste cijena kakaovca, koju određuju burzovni mešetari, i samo u zadnjih godinu dana povećana je više od 40 posto.”
Otkako je 2002. postao većinski vlasnik Zvečeva, Zdravko Alvir nije pristajao na kompromise kad je u pitanju kvaliteta. Najlakše je proizvesti jeftin proizvod.
“Naš put je teži, ali je, uvjereni smo, dugoročno ispravniji”, govori Pucar zadovoljan što Zvečevo posluje veoma stabilno, uredno plaća sve svoje obveze i državi i dobavljačima, a nadaju se da će uskoro biti prostora i za bolje nagrađivanje zaposlenika.
U Zvečevu godišnje uvezu 2000 tona kakaovca od kojeg se dobiva kakao maslac, a od njega proizvedu 5000 tona čokolade. Od toga 60 posto prodaju u Hrvatskoj, a ostatak uglavnom u zemljama bivše Jugoslavije. Prošle su godine ostvarili prihod od 30 milijuna eura, 5 posto manje nego 2012. U ovoj godini, najavljuje predsjednik Uprave, priželjkuju rast od 10 posto, pri čemu najveća očekivanja imaju od inozemnih tržišta. Pokušat će ostvariti suradnju i s drugim velikim trgovačkim lancima i probiti se na velika zapadnoeuropska tržišta, po mogućnosti njemačko i francusko. Razgovaraju i s potencijalnim kupcima na Bliskom istoku. U regiji očekuju porast prodaje alkoholnih pića s kojima već imaju dobre tržišne pozicije, osobito u Bosni i Hercegovini.
S obzirom na ekonomske prilike u Hrvatskoj, nije realno očekivati rast prodaje čokolade. U 2013. završili su veliku investiciju od 6 milijuna eura u novu liniju za proizvodnju čokolade, a u tijeku je i postavljanje novog energetskog postrojenja.
Muzej čokolade. Zvečevo je nakon Kraša drugi najveći proizvođač čokolade u Hrvatskoj. Po prodaji kod nas zauzima treće mjesto, nakon Kraša i Milke. Tvrtka od osnutka 1921. posluje na istom mjestu, u Požegi između dviju rijeka – Orljave i Veličanke. Najstarija zgrada u golemom tvorničkom kompleksu, s fasadom od crvene cigle, spomenik je kulture i u njoj će uskoro biti uređen muzej čokolade.
Direktor Pucar, kojemu je prije samo dva mjeseca čelno mjesto u Upravi prepustio većinski vlasnik Zdravko Alvir, ističe kako je tradicija jedino što se ne može kupiti novcem pa velikom prednosti Zvečeva smatra znanje koje unutar tvrtke već skoro sto godina stariji kolege prenose mlađima.
I danas, osim čokolade, Zvečevo proizvodi jaka alkoholna pića – rakije, vinjake i likere – a upravo je od njih sve krenulo pod imenom Stock Medicina da bi početkom 30-ih godina 20. stoljeća tvornicu otkupio švicarski Nestle i u njoj počeo proizvoditi čokoladu. Poslije Drugog svjetskog rata i nacionalizacije ime Nestle mijenja se u Zvečevo, po obližnjem brdu. No suradnja sa švicarskim čokoladnim divom se nastavlja pa požeška tvrtka proizvodi po Nestleovoj licenci, a njezini djelatnici redovito odlaze na edukaciju u Švicarsku.
Početkom 50-ih godina u prodaju puštaju mliječnu čokoladu sa slikom nasmiješene djevojčice, pa kupci od prodavača često traže čokoladu sa sekom ili pak samo seku. U Zvečevu tada odlučuju čokoladu nazvati Seka pa se pod tim imenom prodaje od 1957. godine sve do danas. Za djevojčice Seka, a za dječake Braco. A onda se krajem 60-ih na tržištu pojavljuju Samo ti i Volim te – prve čokolade s voćnim punjenjima i nježnim porukama čija se prodaja u ovo doba godine oko Valentinova poveća za 10 puta.
Pomoćnik uprave za tehnologiju Milan Rajić kaže da su Braco i Seka danas mnogo kvalitetnije čokolade nego prije. Receptura je, objašnjava, gotovo ista, ali današnja tehnologija omogućuje sitnije mljevenje kakao mase, a zahvaljujući posebnom uređaju za temperiranje čokoladne mase, postiže se sjaj poput ogledala, topljivost u ustima...
Jedan od najstarijih radnika u tvornici Milan Tomljanović, koji će, s 45 godina staža, uskoro u mirovinu, prisjeća se kako su početkom 70-ih nastajale prve pločice Mond. Pjenasta masa se kuhala tako da su se ručno dodavali sastojci, potom bi se strojem rezala na komade i opet ljudskim rukama nosila na presvlačenje čokoladom. Danas više nema ručnoga rada. Radnici u pogonu uglavnom samo nadziru rad strojeva. Tomljanović je 70-ih godina odlazio na edukacije u Nestleovo sjedište u švicarskom Veveyju gdje su ga, pamti, impresionirali golemi lonci u kojima se čokolada zagrijava i bućka.
Tehnologinja u proizvodnji Mirjana Oroz pokazuju nam velike lonce za miješanje u kojima se prvi put u povijesti Zvečeva ovih dana bućka i bijela čokolada od koje se izrađuju praline koje će u prodaju uoči Valentinova. Bijela čokolada, objašnjava Oroz, sadrži kakao maslac, ali ne i kakao masu zbog čega ima svijetlu boju i blaži okus. Mljevenjem zrna kakaa nastaje kakao masa iz koje se daljnjom preradom dobiva kakao maslac.
Ispucana ili ekspandirana riža za Mikado danas stiže iz Vojvodine, a do prije dvadesetak godina u Zvečevu je bio top, koji je nalikovao pravom topu, iz kojeg se riža ispucavala, a pucnjevi su bili toliko bučni da su radnici na tom neobičnom stroju imali beneficirani radni staž.
“Suradnja s Tescom, koja bi nam trebala donositi godišnje dva milijuna eura prihoda, strateški nam je važna jer ne može svatko biti dobavljač najvećeg europskog trgovačkog lanca. Opskrbljivat ćemo njihove markete u Češkoj, Poljskoj, Slovačkoj i Mađarskoj, a u sljedećoj fazi, nadamo se, i u Velikoj Britaniji”, govori 43-godišnji Pucar, rođeni Zadranin koji je prije Zvečeva radio u Gavriloviću i Podravci.
Visoki standardi. Pregovore s Tescom, koji su trajali pune dvije godine, vodio je član Uprave Krunoslav Alvir, koji kaže da londonska tvrtka kreće od pretpostavke da niti jedan poznati međunarodni standard kvalitete nije veći od njihova. Svi njihovi dobavljači moraju zadovoljiti veoma stroge uvjete pa je tako i Zvečevo punih godinu dana konstantno dorađivalo svoje čokoladne pločice. Inzistirali su na najsitnijim detaljima poput posebne rasvjete u pogonima, videonadzora zbog čega su na brojnim mjestima postavljene kamere, gotovo sterilnim higijenskim uvjetima... Zvečevo će im godišnje isporučivat 600 tona čokoladnih pločica punjenih kokosom, karamelom i kikirikijem. Trenutačno se tiska ambalaža čiji se dizajn drži u najstrožoj tajnosti.
Za razliku od Europljana koji preferiraju čokolade u pločama, Britanci poput Amerikanaca radije biraju pločice. Globalizacije je donijela da se na cijelom svijetu najviše i traže i nude tri vrste pločica, koje po sadržaju i okusu podsjećaju na svjetski poznate brandove Bounty, Mars i Snickers.
Iznenađenje u Crnoj Gori. Naravno da svako tržište ima svoje specifičnosti pa tako Zvečevo najviše čokolada u velikim pločama od 300 grama prodaje u Crnoj Gori.
U Zvečevu nastoje svake godine staviti na tržište nove proizvode. Za ovo ljeto, otkrivaju nam direktori, pripremaju bijelu čokoladu s šumskim voćem i panna cottom, pa čokoladu s limetom, stracciatellom...
Čokolada i jaka alkoholna pića proizvode se u požeškim pogonima gdje radi oko 400 ljudi, a krajem godine, kad potražnja za čokoladnim proizvodima naglo poraste, po potrebi zapošljavaju još 50-ak radnika. Čak 40 posto čokolade proda se od listopada do prosinca. Prevladavaju žene.
Od 2004. godine u sastavu Zvečevo grupe je i tvornica keksa, štrudla i vafla Lasta u Čapljini. Ondje je oko 150 zaposlenih. Ulaskom Hrvatske u Europsku Uniju u Čapljnu su prebacili proizvodnju napolitanki Valisa. Naime, na proizvode od brašna “made in Croatia” zemlje izvan EU, članice CEFTA-e, obračunavaju carine. Čokolada se, međutim, iz Hrvatske u te zemlje izvozi bez carine ili s veoma niskom carinskom tarifom.
Nije slučajno Nestle još 30-ih godina prošloga stoljeća čokoladu proizvodio upravo u Požegi smještenoj usred Zlatne doline koja je i tada, kao i danas, bila poznata po uzgoju vrhunskog voća od kojeg su se pekle rakije i miješali slatki likeri. Zbog svoje geografske pozicije grad je udaljen između 200 i 300 kilometara od Zagreba, Budimpešte, Beča, Beograda, Sarajeva... Požežani su već navikli da se jednom tjedno, kad se prže zrna kakaovca, iz Zvečeva po cijelom gradu širi ugodan čokoladni miris kojem ljubitelji te slastice teško odolijevaju i često trče do prvog dućana po slatki zalogaj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....