StoryEditor
U SKLADU S TEHNOLOGIJOM

KAKO ISKORISTITI PREDNOSTI I PRILIKE DIGITALNE TRANSFORMACIJE U TRGOVINI Konzum je prepoznao važnost digitalne transformacije još u 2002. godini

 

Kupac se mijenja u skladu s tehnologijom i užurbanim načinom života te očekuje jednaku primjenu te tehnologije u offline i online svijetu zbog težnje za praktičnošću i jednostavnijom svakodnevnicom. Digitalna transformacija uz pametno korištenje svih dostupnih tehnologija omogućava potpuno novi poslovni model i daje mnogo više prilika za stvaranje kvalitetnog odnosa s kupcima i širenje na druga tržišta. Radi se o procesu koji otvara cijeli niz potpuno novih mogućnosti, osobito kada je u pitanju upravljanje logističkim procesima ili uvođenje internet trgovine. Takve inicijative, kao i svaka druga vrsta promjena koje donosi tehnologija sa sobom donose mnogo izazova i zanimljivo je promatrati kako se velike tvrtke, poput Konzuma, interno i eksterno snalaze u takvim procesima.

Što danas znači imati kvalitetan lanac opskrbe?

Kvalitetan lanac opskrbe iznimno je bitan za uspješno poslovanje svake tvrtke, osobito kada se radi o vodećem maloprodajnom lancu kao što je Konzum. Tvrtke koje pametno upravljaju logističkim procesima odnosno imaju kvalitetne opskrbne lance brže rastu i imaju bolje poslovne rezultate u odnosu na one koje po tom pitanju ne napreduju. Ključ uspješnih lanaca opskrbe nalazi se u modernim sustavima, korištenju i upravljanju podacima te ljudima koji žele naučiti ili znaju upravljati novim tehnologijama što je zapravo jedan od najvažnijih faktora.

 

Neki od načina na koji se digitalno transformirala logistika i opskrba lanaca u Konzumu su povećanje razine automatizacije pojedinih operacija i digitalizacija procesa. Također, brojne moderne tehnologije kao što su specijalan layout skladišta i korištenje najnovije opreme unutar skladišta radi maksimalne efikasnosti komisioniranja služe za unapređenje radnih procesa. Osim toga, Konzum primjenjuje i modificirana programska rješenja u sklopu Warehouse Management Systema ili sustava Oracle Retail za potrebe komadnog odabira artikala što sve skupa omogućava efikasnost poslovanja. Na kraju je mnogo unapređenja bilo zahvaljujući i kvalitetnoj zajedničkoj suradnji, razmjeni informacija i boljem razumijevanju svih sudionika u lancima opskrbe na tržištu.

Što e-trgovinu čini tako uspješnom?

Internet trgovina se sve više razvija i upravo zato je sve veći pritisak na digitalnoj transformaciji poslovanja koja je ključna za daljnji razvoj tvrtki koje se njome bave. Konzum je vrijednost tržišta Internet trgovine prepoznao još 2002. i danas je još uvijek jedini trgovački lanac u Hrvatskoj s vlastitom e-trgovinom namijenjenoj prodaji namirnica. Od samih početaka slijedili su jasnu strategiju razvoja koja se temelji na kontinuiranom unapređenju i investiranju u tehnička i korisnička rješenja te prilagodbi najnovijim svjetskim trendovima. Zahvaljujući tome Konzum bilježi neprestani rast kupaca te trenutno ima više od 180.000 online registriranih korisnika i kontinuirani godišnji rast prometa od više od 20 posto.

 

Stalna inovacija i razvoj su ono što e-trgovinu čini tako uspješnom i dobro prihvaćenom od strane korisnika. Pretraživanje artikala i kupnja su jednostavni i brzi zbog tražilice koja omogućava istovremeno pretraživanje više različitih artikala. Jedna od posebnih pogodnosti ovakvog sustava trgovine je što sam kupac bira dan i razdoblje za dostavu kupljenih proizvoda, a prije dostave dobiva i obavijest s imenom i prezimenom dostavljača te njegovom fotografijom.

Vozači imaju optimalno planiranje ruta putem platforme koja planira rutu vozila ovisno o lokaciji i vremenu isporuke, veličini narudžbe i kapaciteta vozila čime se ostvaruje značajna ušteda vremena i operativnih troškova. Također, prilikom isporuke vozači koriste mobilne blagajne i izrađuju račune na licu mjesta što omogućava fleksibilnost vozaču, ali i kupcu.

Naprednije iskustvo kupnje

Strategija neprestanog osluškivanja želja i potreba kupaca te svakodnevan rad na dodatnim unapređenjima sustava i procesa neizostavni su za razvoj odnosa s kupcima, poboljšanje njihovog korisničkog iskustva i stjecanje povjerenja. Stoga u Konzumu uvode novitete i kad je riječ o online i kad je riječ o offline iskustvu kupovine. Jedan je od njih najava novog i još atraktivnijeg modela nagrađivanja vjernosti kupaca koji Konzum uskoro priprema na temelju novih i modernih rješenja koje će omogućiti nove funkcionalnosti i potpunu digitalizaciju. Kupci će tako, primjerice, kroz mobilnu aplikaciju moći samostalno upravljati svojim bonusima i kuponima, a kupone će primati i kroz Viber te druge kanale elektronske komunikacije. Uz to, u svim prodavaonicama Konzum je uveo beskontaktno plaćanje te podršku za plaćanje putem Google Paya i Apple Paya, odnosno omogućio vlasnicima kartica koje Google i Apple podržavaju (poput npr. Revoluta) da plaćanje vrše mobitelom, i to bez autorizacije PIN-om za manje iznose. Time je omogućio korištenje najmodernijih i najsigurnijih načina plaćanja našim kupcima te potvrdio vodeću poziciju u maloprodaji kad je riječ o praćenju i implementiranju najnovijih trendova u plaćanju. Konzum širi i broj samonaplatnih blagajni u dodatnim prodavaonicama, a krenuli su i s implementacijom cashless samonaplatnih blagajni. Prošle su godine prvi put predstavili i mobilnu aplikaciju za sakupljanje naljepnica u programu vjernosti Zdravoljupci te tako omogućili kupcima jednostavnije skupljanje i iskorištavanje naljepnica, njihovo dijeljenje i druge pogodnosti.

 

Digitalizacija iza kulisa

Mnogo je toga što se u Konzumu radi i implementira unutar same kompanije, a što nije izravno vidljivo kupcima, iako je uvijek usmjereno na unapređenje njihovog iskustva i odnosa s dionicima te na smanjenje utjecaja poduzeća na okoliš. Tako je Konzum implementirao slanje i primanje eRačuna čime su potpuno digitalizirali i ubrzali proces razmjene poslovne dokumentacije s pojedinim kupcima i dobavljačima, a ujedno smanjili potrošnju papira. Neprestano rade i na implementaciji sljedivosti, osobito kad je riječ o voću i povrću te duhanskim proizvodima, što im omogućava praćenje porijekla i tijeka robe od dobavljača do krajnjeg kupca. Uveden je i sustav Yard Management koji omogućava efikasnije planiranje rada skladišta te jednostavniju komunikaciju s dobavljačima i prijevoznicima. Uspješno je provedena i recertifikacija sustava ISO27001 čime je potvrđeno Konzumovo ulaganje u tehnologije kojima vode računa o sigurnosti poslovnih podataka i podataka kupaca. U tijeku je i pilot-projekt implementacije interneta stvari u prediktivnom održavanju, a za analizu podataka već koriste tehnologije velikih podataka koje im omogućavaju detaljnije analize, izradu prediktivnih modela i analize what-if.

 

Digitalna tehnologija zamijenit će ljudsku snagu?

Nastavno na navedenirazvoj tehnologije i digitalnu transformaciju dolazi i do potrebe za zaposlenicima s adekvatnim znanjem i vještinama To je još jedan od važnih faktora uspješne digitalne transformacije koju Konzum nije zanemario te neprestano ulaže u razvoj zaposlenika koji su zaduženi za operativno poslovanje. Razvoj digitalnih tehnologija uključuje i potrebu za drugačijim i novim radnim mjestima te dodatnim educiranjem, usavršavanjem ili prekvalifikacijom zaposlenika.

 

Kako druge tvrtke mogu primijeniti digitalnu transformaciju na svojem poslovnom modelu?

Više o digitalnoj transformaciji i drugim brojnim uspješnim primjerima iz prakse pričat će se na najposjećenijoj konferenciji HUP-ICT Udruge pod nazivom Digitalna (R)evolucija 3.0. Konferencija se održava 5. veljače u zagrebačkoj Laubi koja će na jedan dan postati najbitnije mjesto za razmjenu znanja i kvalitetan networking vodećih stratega i kreatora digitalne ekonomije, menadžera i poduzetnika.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. lipanj 2020 23:31