GETBYBUS STARTUP

TIHA REVOLUCIJA IZ SPLITA 'Zaboravite šaltere, mi prodajemo karte za sve hrvatske buseve online'

Samo ove godine preko sto tisuća putnika u Hrvatskoj kupilo je karte preko GetbyBus web stranice i aplikacija. Imaju ugovore s 95 posto domaćih prijevoznika, nekima pune i cijele autobuse. Rastu iz godine u godinu isključivo ulaganjem u digitalne marketinške alate.
 Tomo Dubravec/EPH








Ante Dagelić dobro se sjeća trenutka kad je prodao svoju prvu kartu. Tog su prijepodneva lansirali sustav za online prodaju autobusnih karata, a on je otišao na doručak.

Samo pola sata kasnije stigao mu mail s potvrdom: prodana je prva karta.

"Destinacija je bila Dubrovnik, ali više se ne sjećam otkud se kretalo, iz Zagreba ili Splita. Bio je to dobar osjećaj, da smo na pravom putu, iako smo prvih dana imali dosta problema sa sustavom", kaže mi Dagelić.

Bilo je to prije dvije godine, a u početku su dnevno prodavali jednu ili dvije karte.

Danas je situacija potpuno drugačija.

GetByBus hrvatski je startup koji autobusni prijevoz u zemlji tiho, ali brzo uvodi u 21. stoljeće.

Ne reklamiraju se, nema ih u mainstream medijima, ne ulažu peviše ni u online marketing.

Ali samo ove godine putem njihove web stranice ili aplikacija za pametne telefone kartu za autobus kupilo je preko sto tisuća ljudi iz 150 zemalja. Ugovore imaju s 95 posto domaćih prijevoznika, a nekim od njih pune 70 posto autobusa.

Ove su godine su ostvarili zadivljujući rast u odnosu na lani, a slično se očekuje i naredne 2016.

Devet od deset njihovih mušterija strani su turisti, obuhvaćaju 2855 autobusnih ruta i čak 41,446 spojenih stranica, a sustav je preveden na pet stranih jezika.

Što je GetByBus?

Pojednostavljeno, to je web stranica za kupnju karata za autobuse. Postoji i u obliku aplikacije i za androide i iOS platformu.

Putnik ode na njihovu stranicu, odabere datum putovanja, polazište i destinaciju, provjeri sve raspoložive rute, usporedi cijene i kupi kartu što je velika prednost s obzirom na to da nema potrebe za čekanjem u redu na kolodvorima, a u isto vrijeme nudi putnicima mogućnost planiranja putovanja unaprijed iz udobnosti svog doma.

Stranci preko njih kupuju karte kad dolaze kao turisti u Hrvatsku, što je potencijalnih 11 milijuna kupaca svake godine, a osim po Hrvatskoj GetByBus prodaje i linije po cijeloj Europi (ako ih voze naši prijevoznici), te se pomalo šire na regiju.

Prodajni sustavi povezani su s centralnim GetByBus sustavom koji je pak povezan s domaćim prijevozničkim kompanijama pa se automatizirano vrše provjere njihovih ruta, da se ne dogodi overbooking, ili da se zbog kvara busa primjerice linija nije ukinula.

Postoje i aplikacije za agencijsku prodaju a i aplikacije za kolodvore.

Time GetByBus informatizira domaće, inače prilično staromodne prijevoznike kod kojih se još uvijek sve radi papirom i olovkom.

"Živimo u vremenu kad roboti sklapaju automobile na automatiziranim trakama, a u Hrvatskoj još uvijek možeš pronaći tvrtke u kojima zaposlenici ručno broje prodane karte i onda ih olovkom jednu po jednu unose u poslovne knjige. Bilo je slučajeva da prijevoznik ne zna koje uopće linije voze, upravo zbog pomanjkanja digitalizacije što je apsurd jer ipak živimo u digitalnom dobu, zar ne? I tu smo se mi pronašli. Želimo ih uvesti u digitalno doba.Da i njima poslovanje bude brže i efikasnije, a klijentima putovanje lagodno i kvalitetno"

Otuda i slogan: Putovanje činimo jednostavnim i lakim.

Međutim, to je samo dio priče.

GetByBus razvija i korisničku podršku za novo doba.

Kad je špica sezone njihove su linije otvorene od šest ujutro pa do ponoći i unutar pet minuta odgovaraju na sve mailove koje dobiju od kupaca. Često rješavaju probleme kad se autobusi pokvare pa ne dođu po putnike.

Pretvaraju se u vezu između prijevoznika i putnika, a sve da bi stvorili dobro ime svog branda i bili prepoznati kao kvalitetni i pouzdani.Razvijaju i svoj vlastiti review sustav u kojem kupci ocjenjuju uslugu, ali i kvalitetu linija kojima su putovali, ljubaznost vozača i slično.

Na takvim modelim proslavili su se Trip Advisor i brojni travel blogovi.

"Svaki naš kupac nakon nekog vremena dobije mail s upitnikom da ocijeni svoje iskustvo putovanja Hrvatskom ili domaćim prijevoznicima na linijama u inozemstvu.Time i naše partnere, dakle prijevoznike tjeramo da poboljšaju svoju uslugu, jer opstat će samo oni najkvalitetniji."

GetByBus osmislili su Dagelić i njegov poslovni partner, Danac sa splitskom adresom, Morten Smalby.

"Krenuli smo konzervativno. Bez zaduživanja, bez vanjskih investitora, samo s vlastitim novcem. Na početku smo uložili samo jako puno vremena i truda."

Danas imaju stalno zaposlene i honorarne suradnike koji uskaču u jeku turističke sezone. Iako se bave turizmom zapošljavaju uglavnom IT kadar, programere i developere.

Sam Dagelić, koji je kao školarac bio državni prvak u matematici rano se inficirao strašću za programiranjem, s čime je počeo još u drugom srednje. Do danas je magistrirao informatiku na splitskom Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje gdje završava i doktorat i predaje programiranje.

"Ja sam geek", smije se, "i obožavam informatiku, a život me usput natjerao da naučim ekonomiju i bavim se biznisom."

A biznis o kojem priča već iduće godine na još jedan način mogao bi revolucionizirati domaći autobusni prijevoz.

Riječ je o m-ticketing sustavu.

Projekt je trenutno u testnoj fazi, a od proljeća će zaživjeti kod odabranih prijevoznika.

O čemu je riječ?

"Putnik kupi kartu putem weba ili aplikacije, uđe u autobus i skenira QR kod na posebnom pos uređaju koji isprinta potvrdu. Mislim da će to revolucionizirati prijevoz u našoj zemlji", kaže Dagelić.

GetByBus ne proizvodi aparate nego autoprijevoznicima preporuča kupnju onih koje su odabrali, a oni se bave razvijanjem softverske platforme. Aparati tada postaju pametni gps pos uređaji sa IC skenerima.

"Vlasnici tvrtki mogu se u bilo kojem trenutku spojiti na naš sustav, te vidjeti gdje je njihov bus u realnom vremenu, koliko je prodano karata, koliko je putnika u njemu, koliko će ih na kojoj stranici ući, a koliko izaći. Primjena im je jako široka i uskoro će krenuti u upotrebu kod najbližih partnera prijevoznika."

A sve je počelo prije četiri godine jednim blogom.

"Morten je prije četiri godine pokrenuo blog buscroatia.com iz kojeg se kasnije rodila ideja o jedinstvenom riješenju online prodaje autobusnih karata, a koja se pokazala kao nešto što je na ovim područjima nedostajalo, kaže Dagelić koji je putem svoje druge tvrtke jedan od osnivača Shift konferencije u Splitu koja se bavi startup scenom u Hrvatskoj i regiji.

Smatra da je ključ napretka u talentiranim mladim studentima informatike kojih je svake godine sve više, ali opet postoji ogromna potražnja za njima.

"S FESB-om imamo odličnu suradnju, i njihovi studenti kod nas odrađuju praksu, trudimo se svima prenijeti što više znanja, a kasnije ih naravno i zadržati kao dio tima. Riječ je o našoj misiji da nešto vratimo zajednici iz koje smo potekli i u kojoj postojimo. Istodobno i ovim putem tražimo sve talentirane informatičare da nam se jave ako traže posao."

Dagelić kaže da u ovom trenutku traže PHP i Android developere.

GetByBus osim direktnog spajanja domaćih autobusnih prijevoznika na svoj sustav spajaju i druge putem sustava kojji se bave agregacijom podataka pa prodaju i njihove rute.

"Stoga imamo i 300 ili 400 tvrtki koje nam nisu direktni klijenti, ali prodajemo i neke njihove rute kao dodatna platforma za prodaju karata. Nedavno smo sustav prodali i u Nikaragvu, a praodjemo i neke rute po Aziji."

Zašto HRvati u manjem broju kupuju online, pitam Dagelića. Iako je uvriježeno mišljenje da još nismo u dovoljnoj mjeri informatički pismeni, Dagelić kaže da misli da je veća prepreka nepovjerenje u načine plaćanja i strah od krađe podataka i novca s kreditnih kartica.

"Kad stranac dolazi u našu zemlju, on prvo traži autobus i ako mu ponudiš jednostavni način kupnje karte on neće tražiti ni avion ni vlak ni taksi.HRvati još zaziru od kartičnog plaćanja na internetu, iako je naš sustav koji koristimo posve siguran, ima sve certifikate i visoku razinu kriptografije. Za ljude poput nas online kupnja je svakodnevica, imamo maske za mobitele s eBaya, apartmane možda iznajmljujemo preko AirBnB-a, a vozimo se Uberom. Ali većina ljudi u Hrvatskoj nije takva", objašnjava.

Dagelić kaže da mu iskustvo govori da na tisuću starupa uspije samo jedan.

GetByBus domaći je proizvod, domaća tvrtka koja u HRvatskoj plaća poreze i zapošljava domaće stručnjake.

Zbog toga bi upravo oni mogli biti taj jedan od tisuću.

SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:

Globus naslovna broj 1305

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. travanj 2024 06:44