ZATVARANJE KRUGA

IZLOŽBA ARSENA ROJE Priča o slikaru istjeranom s Akademije koji je u L.A. ostvario zavidnu karijeru

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 04.03.2020. u 09:27

Slika “Desna ruka”, 2006. (desno) i “Nuspojave” iz 2003. (lijevo). Riječ je o posljednjem ciklusu koji je Roje naslikao

Splitski umjetnik Arsen Roje, koji je desetljećima živio u Los Angelesu, prestižnu je međunarodnu nagradu za filmski plakat, Motion Picture Advertising Award, osvojio dva puta. Prvi put za plakat filma “M.A.S.H” 1970. i drugi za film “Casanova” Federica Fellinija 1977.

Na poznatijem plakatu, onom za crnu komediju Roberta Altmana, prikazan je dlan s kažiprstom i srednjakom podignutima u znak mira, na kažiprstu je vojnička kaciga s američkom zastavom, dok je dlan oslonjen na ženske noge u visokim potpeticama. Plakat je sumirao, pisala je kritika, eru humora, seksa, moći i rata. Postao je simbolom vijetnamske ere, odnosno antiratnog raspoloženja te ere. Kako bi uzdržao obitelj, slikao je poznate prizore iz filmova, njegov je rukopis bio omiljen među kolekcionarima ovog žanra. I, što je najvažnije, slikao je.

Kako se odselio još krajem šezdesetih, prvo u Pariz, pa New York, i naposljetku Los Angeles gdje se s obitelji i skrasio, šira publika za Rojin opus nije čula. Izložbom ljetos održanoj u Galeriji umjetnina u Splitu otkrio ga je Branko Franceschi. Uz njega, na izložbi su surađivali Ješa Denegri i umjetnikova obitelji, na čelu sa suprugom Jasenkom Roje.

Izložba “Zatvaranje kruga” Arsena Roje sada se u petak otvara u zagrebačkoj galeriji Studiju Josip Račić. Izlažu se slike koje svjedoče o nenadmašnoj tehničkoj vještini i majstorstvu Arsena Roje, prvog umjetnika koji se uspješno kod nas bavio pop artom, još šezdesetih godina. Riječ je o petnaest crteža te sedam slika iz nama donedavno nepoznatog slikarskog opusa.

Roje je rođen u Splitu 1937. godine, s dvadeset godina upisuje Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, a u Pariz je otišao nakon što je izbačen akademije. Kako svjedoči Branko Franceschi: “Iako sam o događaju čuo tri varijante - što govori o njegovim mitskim potencijalima - scenarij koji iznosi umjetnikova supruga, povjesničarka umjetnosti Jasenka Roje, čini se najuvjerljivijim.

Pred najvećim kiparskim autoritetima tog vremena predvođenim Antunom Augustinčićem, Roje u kiparskoj klasi otkriva glavu muškarca modeliranu u glini kojoj je među usne utaknuo zapaljenu cigaretu.” Upečatljiv ciklus “Body Parts/Dijelovi tijela”, kojeg ćemo moći vidjeti na zagrebačkoj izložbi, počeo je stvarati u novom tisućljeću (preminuo je 2007. godine). Franceschi, nadalje, tumači: “na prethodni se ciklus nastavljao nezdravom bojom inkarnata, ali sada s ponešto utišanom ekspresijom”. Riječ je o ostarjelim, izrađenim dijelovima tijela.

Roje je ostao zabilježen kao jedan od ključnih umjetnika koji su povezivali reklame i pop art, kao što su Andy Warhol, Roy Lichtenstein, James Rosenquist i Ed Ruscha. Kustos ga izložbe, pak, povezuje s djelima ekspresivnim Francisa Bacona i Luciana Freuda. Predstavljale su ga znamenite galerije Ivana Karpa O.K. Harris u New Yorku i Perez Projects u LA-u.

Izdvajamo