ZAGREB - Najveći svjetski arhitektonski biroi najviše grade u Kini, i tamo su, ruku na srce, najslikovitije suvremene građevine. Bijenale arhitekture u Shenzhenu i Hong Kongu osmišljen je prije šest godina kako bi arhitekti ipak malo stali na loptu te pokušali odgovoriti na često nekontrolirani, ubrzani rast gradova.
Strani kurator
Bijenale je nastao i kao svojevrsni odgovor na Venecijanski bijenale arhitekture, koje iz vlastite, često eurocentrične perspektive obrađuje istu temu. Ovo je prva godina da je kurator Bijenala stranac, Terence Riley, kustos njujorške MoMA-e, autor retrospektiva Franka Lloyd Wrighta, Miesa van der Rohea i Rema Koolhaasa.
Riley će veliki izložbeni prostor predviđen za Bijenale pretvoriti u selo unutar višemilijunskog grada te je pozvao šest arhitektonskih ureda da sagrade prijenosne paviljone, najpopularniju izložbenu formu arhitekture.
Šest pozivnica
Pozivnice su stigle na adrese dva kineska biroa, dva iz New Yorka (MOS i Obra), jedan španjolski (Clavel Arquitectos) i jedan hrvatski: studio UP, koji čine mladi Lea Pelivan i Toma Plejić.
Nakon završetka Bijenala njihovi će paviljoni ostati u Shenzhenu. Izvana je paviljon Studia Up, koji se zove GIZMO (uređaj, alat), crna kuća. A iznutra je sve u optičkoj igri s posjetiteljem: paviljon se mijenja ovisno o tome gdje posjetitelj prolazi.