DIVNA ATMOSFERA

Stižu nam ljudi iz cijelog svijeta u Zagorje, sjajno se zabave, a na rastanku - svi plaču

Polaznici Operne akademije

 Zeljko Hajdinjak/Cropix
Čudesna priča o operi na zagorskim bregima počinje s međunarodno priznatim bas-baritonom Davidom Oštrekom
Čudesna priča o operi na zagorskim bregima počinje s međunarodno priznatim bas-baritonom Davidom Oštrekom

Kad bih trebala reći koji glazbeni žanr preferiram, ne znam što bih rekla. Doslovno sam od onih kojima se svidi pjesma, neovisno o žanru, ali sumnjam da bih se na tu playlistu sjetila uvrstiti i neku opernu ariju, osobito spojiti lik i djelo. Ali kad bih trebala birati na čijim bih probama željela biti, u čijem backstageu i s kim se poslije izvedbe i probe družiti, sasvim sam sigurna da bi to bilo s mladim opernim pjevačima, polaznicima Hrvatske operne akademije u Novom Marofu. Ozbiljni su, a veseli, profesionalni, ali neopterećeni, baš kakav bi i svijet trebao biti. Nakon sati i sati učenja s vrsnim stručnjacima, pa onda još i proba za operu koju su kao finale svog boravka u marofskoj Akademiji otpjevali pred, kao i prošlih godina, prepunom dvoranom Kulturnog centra Ivan Rabuzin, još su imali snage i volje družiti se u kućama za odmor u kojima odsjedaju. Zdrava mladost sa zdravim ambicijama pravi je omjer sastojaka za recept zdrave budućnosti. Jer iz cijelog su svijeta, iz 20 zemalja, od kojih neke međusobno ratuju, ali oni, zahvaljujući operi, brišu granice, važne su im samo glazba i njihove uloge u njoj. Ove su godine uvježbali i izveli Mozartove opere "Čarobnu frulu" i "La clemenza di Tito", svaka je izvedena tri puta.

image

Proba opere La clemenza di Tito.

Zeljko Hajdinjak

Cijela je ova, zapravo, čudesna priča o operi pod zagorskim bregima ideja i realizacija Davida Oštreka, međunarodno priznatog bas-baritona, deset godina člana berlinske Staatsopere, a da nije pogriješio, nego bilježi uspjeh, zorno pokazuje, iz godine u godinu, rast broja polaznika njegove Akademije. Prije četiri ih je godine, kad je započeo projekt, bilo desetero, svake ih je godine bilo još toliko više i Hrvatsku opernu akademiju ove je godine završilo 40 polaznika. Zašto je izabrao baš Novi Marof? Zato što je odande, iz Donjeg Makojišća, i sam krenuo u pohod na svjetsku opernu scenu, a od tada do danas pjevao je po opernim kućama diljem svijeta. Za ovu je priču bio potreban i poduzetnički duh, naslijedio ga je od oca poduzetnika i majke, koja je tu došla iz Ričica kod Imotskog, kraja poznatog po stvaranju puno toga ni iz čega. Jedina je to ovakva, operna akademija na Balkanu.

image

Raimondo Mazzon, dirigent.

Zeljko Hajdinjak

- Namjera mi je bila svoj kraj pretvoriti u mjesto gdje će se vrhunska umjetnost spojiti s globalnim talentom, vrhunska profesionalnost s domaćom atmosferom. Odlučio sam se kladiti na sebe, da ja to mogu. Želim operu posijati po više takvih malih gradova jer mali grad pruža taj štih zajedništva, kad se cijela sredina nekim svojim doprinosom uključi u projekt, bilo da je to ispeći kolače za polaznike, sponzorirati vino za gemišt, skuhati gulaš, ispeći janje ili popraviti auto dirigentu u pola noći. Kod mene doma je smješteno desetero, onih najmlađih polaznika, s mojom mamom i tatom, Grad Novi Marof besplatno nam ustupa dvoranu Kulturnog centra. Operna akademija ne samo da je u našem malom gradiću ujedinila svijet nego i sam gradić. Također, HNK Varaždin nam posuđuje kostime, rekvizite… U svemu nam izlazi ususret, prve dvije godine je ondje i bila Akademija, a plan nam je ubuduće ostati stacionirani u Novom Marofu, ali izvoditi opere i u HNK Varaždin. Polaznici su smješteni u kućama za odmor, imaju na raspolaganju vozača, jutros sam im baš odnio punu košaru jabuka. Kad je prva grupa odlazila, a dvije su grupe, bili su potoci suza - kaže David Oštrek, koji je sa svoje 32 godine još premlad za sve role koje bi volio zapjevati. San mu je, kaže, rola Scarpia u "Tosci", Jaga u "Othellu" ili nešto od Wagnera.

Za operne predstave mladih pjevača već se uobičajeno traži ulaznica više, na izvedbe se dolazi i iz Zagreba, ali i roditelji iz cijelog svijeta dolaze gledati svoju djecu koja prvi put pjevaju na pravoj, velikoj pozornici. Amerikanka Sophia Zuzga (22) je iz San Francisca, ovu je Akademiju odabrala jer, kaže, "nudi satove pjevanja, glume, majstorske tečajeve i kompletnu scensku produkciju". - Volim pjevati operu, posebno Mozarta, a Sofija je vrlo ljubazna redateljica, otvorena i prihvaća našu vlastitu umjetnost i inspirira me da budem još bolja svaki put kada izađem na pozornicu - rekla nam je Sophia, čiji će otac iz Amerike doći na njezinu izvedbu u Novi Marof.

image

Proba u kulturnom centru Ivan Rabuzin

Zeljko Hajdinjak

Sofija koju spominje je priznata operna pjevačica, Varaždinka Sofija Cingula, redateljica opere "La clemenza di Tito". I nju samu impresionira odakle su sve došli polaznici Akademije. - Ima ih iz Belgije, Južne Koreje, SAD-a, Argentine, Njemačke, Engleske… Tata iz Amerike dolazi na predstavu kćeri, na predstavi sam i na probama redovito viđala mladu djevojku, nije bila u mojoj grupi, mislila sam da je u drugoj. Ne, ona je lani pohađala Akademiju, iz Salzburga je, toliko joj se dopalo da je ove godine, za trajanja Akademije, ovdje provela svoj godišnji odmor. Kapa dolje Davidu Oštreku jer je, očito je, pronašao savršeni koncept. Ne moramo ni govoriti koliko to znači za domaće ljude koji praktički u svom dvorištu imaju priliku pogledati dva operna naslova. Kad imamo probe, a prozori su otvoreni, ljudi zastanu i slušaju, atmosfera je zaista inspirativna i poticajna. Mladi umjetnici ovdje dobivaju nemjerljivo iskustvo, a to je činjenica da uz učenje s mentorima i razvoj svojih vokalnih sposobnosti i vještina na kraju izvode svoju ulogu na pozornici uz orkestar. Uz pravog dirigenta, u kostimu, sa šminkom, na sceni... Kad sam se ja prijavljivala na audicije, poslikala bih se u studiju i na poleđini fotografije navela svoje podatke, a oni danas imaju videosnimke svoje profesionalne izvedbe, što im je velik vjetar u leđa i zalog za budućnost. A David Oštrek i drugi koji sudjeluju međunarodno su se toliko već etablirali da i njihova imena privlače polaznike - kaže za Studio Sofija Cingula.

Upravo je Davidovo ime u Akademiju privuklo Chang Young Kima (32) iz Južne Koreje jer "impresioniran njegovim radom, a i radom ostalih mentora koje sam popratio na društvenim mrežama". Engleskinji Heini Hughes (22) bilo je važno iskustvo u punoj opernoj izvedbi. - Ovo se činilo savršenom prilikom da mi pomogne premostiti jaz između opernog pjevača u usponu, odnosno budućeg opernog pjevača, i stvarnog svijeta. A bonus je što je to u prekrasnoj zemlji u kojoj sam upoznala toliko sjajnih ljudi - kaže za Studio.

image

Proba opere La clemenza di Tito.

Zeljko Hajdinjak

Jednake komplimente Hrvatskoj opernoj akademiji dijele i Ljeposlava Malbaša (Srbija), Edith Adetu (Rumunjska) i Leah Herman (24, New York) koja dodaje da je "ono po čemu se ova Akademija razlikuje od drugih akademija i programa veliki broj sati lekcija". Marie Magrofuoco iz Belgije kaže da jedva čeka "podijeliti scenu s kolegama pjevačima i našu umjetnost s publikom" dok Argentinka Facundo Nahuel Aguilar (28) smatra da je upravo marofska Akademija jedan od vodećih ljetnih programa za razvoj pjevača, a Sinead D‘Abreu-Hayling (24) i Tanja Ruždjak (36) ističu Novi Marof i Akademiju kao vrlo prijateljsko radno okruženje. Amerikanac s adresom u Berlinu Michael Laporte (29) dvije godine nije bio na pozornici i u Novi Marof je došao jer se, kaže, mora vratiti izvođenju, a podrška koju je dobio je neprocjenjiva, dok se mladi AJ Rivera-Johnson (21, Kalifornija) Akademiji pridružio jer mu se, rekao nam je, pružila prilika za izvedbu njegove role iz snova, Sesta, koja mu je pomogla da raste kao operni umjetnik. - U mojim godinama nisam mislio da je igranje ove uloge moguće, ali uz pomoć redateljice i trenera izgradio sam savršene temelje da Sesta oživim svojim glasom i portretom, za sada i za budućnost koja je preda mnom - sretan je.

image

Sofija Cingula sa suradnicima.

Zeljko Hajdinjak

I, da, atmosfera je baš kao što je i opisuju. Poslušali smo probu prije izvedbe Mozartove opere, svi su, polaznici i njihovi mentori, bili sjajni raspoloženi, Sofija, osim ponekog savjeta, nije trebala redateljski intervenirati. Dok smo razgovarali s njom, poslala ih je na gemišt ili što god na svoj račun, za razgovora s Davidom, iz dvorane smo slušali operne arije. Za klavirom je bio dirigent Raimondo Mazzon, kojemu je ovo treća godina sudjelovanja na Hrvatskoj opernoj akademiji. - Vjerujem da studenti rade odličan posao i zaista su spremni pružiti izvanrednu izvedbu. U svojoj sam karijeri imao zadovoljstvo raditi i u profesionalnim kontekstima poput Klosterneuburga i Stiftung Mozarteuma, u produkcijama "Tosce", "Čarobne frule", uskoro na Salzburg Festspieleu s "Macbethom", ali se uvijek s velikom radošću vraćam ljeti u Hrvatsku opernu akademiju, jer je atmosfera koja se ovdje stvara zaista neprocjenjiva - kaže.

David Oštrek i njegova ekipa sretni su da uspijevaju održavati visok profesionalni nivo za polaznike Akademije, da nemaju gubitaka i posluju s pozitivnom nulom, ali se i nadaju da će ih Ministarstvo kulture prepoznati i uključiti se. Jer troškovi nisu mali, u izvedbama sudjeluje Varaždinski komorni orkestar s 15 glazbenika, mentori su iskusni operni izvođači, imaju šminkere, dva dirigenta, dva redatelja, veliki pjevači dolaze održati masterclass, prošlih je godina među njima bila i Lana Kos. - Ne kaže se uzalud da je opera elitna stvar - kaže David.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 01:41