POZADINA SENZACIJE KOJU PRIPREMA HNK

KOREOGRAF EMIL MATEŠIĆ 'Kako sam ispao iz vlastitog projekta o Tesli'

Wilsonovu i Jarmuschevu predstavu, tvrdi, on je smislio
Zagreb, 030914.KIC.Emil Matesic umjetnik i ravnatelj KIC-a.Foto: Davor Pongracic / CROPIX
 Davor Pongračić / CROPIX

Bilo je jedan sat nakon ponoći, 8. listopada. 2012. kada sam Robertu Wilsonu, dok smo prolazili pored Meštrovićevog spomenika Tesli, predložio da radimo scenski projekt nadahnut Teslom”, govori Emil Matešić o (pra)počecima rada na uprizorenju života i rada Nikole Tesle. Emil Matešić, plesač i koreograf, smatrao je da ličnost Nikole Tesle to zaslužuje, i to upravo iz radionice i vizije najznačajnijih svjetskih umjetnika. No, sada se “projekt Tesla” najavljuje kao nešto što će premijerno biti izvedeno u zagrebačkom HNK - a da se Emil Matešić, koji za sebe kaže da je “senzibilizirao Wilsona za projekt Tesla”, i njegova grupa Serafini, koja je u prvoj, spomenutoj varijanti imala svoju ulogu - niti ne spominju. Bob Wilson i dalje je u projektu, kao i neki novi, svjetski značajni umjetnici, poput Jima Jarmuscha i Tilde Swinton, a sve je, kako je sama ispričala, dogovorila nova ravnateljica HNK Dubravka Vrgoč.

Poznanstvo s Wilsonom

Kako se dio polemike koja se oko toga razvila zbivao na blogovima i portalima koji nisu dostupni široj publici, uputili smo Emilu Matešiću nekoliko pitanja koja osvjetljevaju slučaj s njegove strane.

Kako ste upoznali Boba Wilsona?

- Wilsona sam upoznao 1995., a 2002. pozvao me u Watermill Centar, 2012. bio je gost na 5. “Zagrebi! festivalu” gdje smo producirali njegovu izložbu videoportreta u Klovićevim dvorima. Na moju inicijativu, Wilson je pristao da Vladimir Stojsavljević napiše priču koju bismo mogli pretvoriti u sinopsis. Krešo Dolenčić uključio je projekt u Dubrovačke ljetne igre, ja sam napravio nacrt regionalne koprodukcije, a Stojsavljević je predložio da se projekt bavi nečim malo poznatim - Teslinim predameričkim godinama i dilemom iz tih godina - razapetošću između religije i znanosti.

Kako je projekt trebao izgledati?

- Slogan projekta bio je: “Tesla - čovjek koji je osvijetlio svijet, a mi smo ga zaboravili, ili, kako smo izgubili dobrog svećenika, a dobili božanskog znanstvenika”. Opsežan “project book”, koji je sada na internetu, napravio sam kako bih Wilsonu pokazao kako je kako projekt ima i financijsku i programsku perspektivu.

Odbijen u Ministarstvu

No, od svega nije bilo ništa. Što se dogodilo?

- Na osnovu te iste knjige o “projektu Tesla” nisam uspio kroz redovan natječaj dobiti potrebna sredstva od Ministarstva kulture kako bih u srpnju 2013. otišao u Watermill, a kojima bi praktički “kupili” Wilsona i njegov tim za daljnji razvoj projekta. Zašto nisam dobio sredstva uz sva ta pisma namjere, najbolje ocjene Vijeća za međunarodnu suradnju, i danas mi je misterija. U Watermillu im nije bilo drago što sam odustao jer je rijetkost da se Wilson tako zagrije za neki projekt koji osmisli i predloži netko “izvana”. Treba imati na umu da se tu radi o jednoj mašineriji za proizvodnju predstava i događanja svih vrsta, jednom ozbiljnom i skupom pogonu Watermill Centra, koji se održava honorarima od istih projekata. U travnju 2014., kada je već bilo jasno da će biti intendantica HNK, poslao sam gđi Dubravki Vrgoč moj “projekt Tesla” pokušavajući nekako oživjeti tu našu domaću verziju Tesle. U svibnju 2014. doznao sam da Tesla projekt i Robert Wilson idu dalje, ali kako smo moj tim i ja i iz njega ispali. Tesla koji je sada bio aktualan je Tesla Jima Jarmusha, Tesla u koji je Dubravka Vrgoč uskočila i ponudila HNK kao producenta.

Kako to tumačite?

- Provjerio sam sve s Wilsonovim izvršnim producentom i jedino što se moglo zdravorazumski zaključiti je da se dogodila čudna koincidencija između Jima Jarmusha i mene, naime, obojica smo razvijali projekt o Tesli. Kako sam ja tada imao Wilsona kao redatelja, nije ni bilo mogućnosti da ga se angažira na još jednom “projektu Tesla”. Kad sam ispao iz igre zbog misterioznog nedostatka volje i sredstava sa strane Ministarstva kulture, Jarmush je došao do Wilsona koji je očigledno bio željan rada na projektu o Tesli te je hrvatski tim zamijenjen američkim, a naša domaća priča o egzotičnom i nepoznatom Teslinom europskom razdoblju života postala je sada neka druga priča. Svi oko Wilsona vidjeli su moju prezentaciju o važnosti Tesle u “našoj regiji” i kako je tu moguće pronaći sredstva. Bilo je logično obratiti se onima koje u toj regiji poznaju.

Spreman pomoći

S obzirom na to da se smatrate začetnikom projekta, hoćete li dalje nastojati na svojoj ulozi u njemu?

- Važno je da je gđa Vrgoč uspjela osigurati ono što ja nisam i da s obzirom na njezinu volju i iskustvo - i uz moju svestranu pomoć, ako joj bude potrebna - Tesla projekt doista može biti premijerno izveden u zagrebačkom HNK, može donijeti pozitivne pomake i može biti hrvatska produkcija. Nije to moj i Stojsavljevićev Tesla, ali ipak je genijalan izumitelj i čudak iz naših krajeva, i jedna velika svjetska umjetnička legenda koja se time bavi, Bob Wilson, i to u Zagrebu.

Kako su reagirali Krešo Dolenčić i Vladimir Stojsavljević?

- Mislim da su i g. Stojsavljević i g. Dolenčić ustvari sretni što je gđa Vrgoč uspjela dobiti Wilsona za 2016. Zašto i ne bi? Je li me se nekako moglo kontaktirati i obavijestiti o razvoju projekta? Možda se i moglo. Uvijek mi se čini da suradnja i rad malim, ali nesebičnim, koracima može napraviti nešto veliko i zanimljivo. Mogu jedino dodati kako je, s obzirom na to da smo moj tim i ja uspješno surađivali s Wilsonom u Zagrebu 2012. i na to potrošili pozamašan budžet, u regiji nemoguće naći producente koji bolje poznaju kako Robert Wilson funkcionira i kako se s njim radi. Tu se sada više radi o nekoj sinergiji svih nas koji Wilsona poznajemo kako bismo zajedničkim snagama upalili projekt Tesla i rasvijetliti Trg Maršala Tita. Gđa Vrgoč će prepoznati što sam mislio reći. Patetično? Pa neka je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. svibanj 2024 09:23