BEZ FORMALNOSTI

KAKO SE ŽENE HRVATSKI MILENIJALCI Mladenci bježe od namještenih fotki i svadbi u salama: Muž mi je Hercegovac, ali odustali smo od 'onog što se mora'

 Maja Jokić i Borna Kuzmanović
Vjenčanje se više ne doživljava “kao najvažniji dan u životu”, nego prilika za opušteno tulumarenje

Iako su na glasu kao generacija koja prkosi uvriježenim društvenim normama, pa tako i kada je formaliziranje romantičnih odnosa u pitanju, milenijalci, pokazuju istraživanja, zapravo od braka uopće ne bježe.

Štoviše, njih čak 63 posto vjeruje kako je to logičan sljedeći korak u ozbiljnoj vezi. Jedina razlika između njih i njihovih roditelja jest u načinu stupanja u brak: većinu pripadnika generacije Y ne zanimaju hotelske sale, namještene fotografije ni kičaste torte sa 18 katova. Oni umjesto toga biraju manje obrede u prirodi, cheesecake i hashtagove pomoću kojih na društvenim mrežama pronalaze spontane trenutke koje su ulovili njihovi uzvanici.

Generacija poznata po tome da je fokusirana isključivo na sebe, čak i kada su svadbe u pitanju, pokušava učiniti što veći odmak od onoga što su i kako odabrali njihovi roditelji. Osim toga što se sve češće odlučuju za građanski brak umjesto crkvenog, milenijalci bježe od svega tradicionalnog: umjesto subotom žene se petkom i nedjeljom, kao zahvalnice ne poklanjanju minijaturne rakije s trobojnicom, nego “survival kit” za jutro poslije, a u sitne noćne sate umjesto janjetine poslužuju burgere. Iako je ovakva praksa na zapadu normalna pojava, kod nas se i dalje smatra, u najmanju ruku, “neuobičajenom”.

Maja Jokić i Borna Kuzmanović

Tailor made

- Prvo što mladencima koji se odlučuju na “moderno” vjenčanje savjetujem jest da razmisle o tome tko su im uzvanici. Događa se da se starije generacije iščuđavaju što nema klasičnih stolova, službenog darivanja i janjetine. Isto tako, nije ni rijetko da svoje mišljenje glasno izražavaju, što može negativno utjecati na cjelokupnu atmosferu - govori Barbara Šečković, vlasnica La Grme, nekadašnje tvornice perja na zagrebačkoj Grmoščici, a danas jedne od najromantičnijih lokacija za svadbe. Posebnost La Grme jest ta da osim prostora za obred i tulum dobivate i tailor made vjenčanje: pozivnice kakve ste našli na internetu, zahvalnice s Pinteresta, tortu kakvu ste sami nacrtali... Ukratko, Barbara i njezin tim rade po principu ključ u ruke - vi zamislite, oni ostvare, a sve što morate učiniti sami jest pojaviti se na vlastitoj svadbi. Pitanje je samo koliko ste spremni platiti. Iako vrlo dopadljiv i praktičan, ovakav tip svadbe nije jeftin sport: najniža cijena stolice (u koju je uključeno sve osim muzike i fotografa) iznosi sto eura, a gornje granice nema. - Možda se čini puno, no kada popišete sve troškove i uključite one nevidljive, kao što je, primjerice, servis iza ponoći, doći ćete na vrlo slično - napominje Barbara.

Maja Jokić i Borna Kuzmanović

Novi luksuz

- Danas luksuz nije isto što i prije, nekad su to bili mramorni podovi u hotelskim salama, a danas su zahvalnice u obliku personaliziranih pepermint bombončića. Također, luksuz je i slobodno vrijeme, a na organizaciju svadbe odlazi zaista mnogo vremena, pogotovo ako nemate iskustva s organizacijom evenata. Primjerice, želite personalizirane etikete na bocama vina. Znate li čime skinuti postojeće naljepnice? Gdje kupiti sredstvo? I koje? Treba li etikete lijepiti na toplu ili hladnu bocu? U tom trenutku jedna sitnica postaje ozbiljan logistički problem - objašnjava Barbara, u čijem se prostoru najčešće žene mladenci u dobi od 27 do 32 godine i svi žele isto: opušteno, ležerno i spontano vjenčanje.

- Čini mi se da se naša generacija zasitila velikih formalnih svadbi prepunih protokola. Ljudima se jednostavno više ne da odlaziti na svadbe koje traju 24 sata - govori poduzetnica u čije su se ruke prepustili i Anja (28) i Mihael Šutalo (27), koji su u bračnu luku uplovili prije nepunih mjesec dana. Iako joj je suprug Hercegovac, šali se Anja, za svoj veliki dan odabrali su prirodu umjesto raskošne hotelske sale. Bio je to pun pogodak, objašnjava mladenka, jer su dobili upravo ono što su htjeli - ležernu vrtnu zabavu za najbliže.

- Htjeli smo se odmaknuti od onoga “to se tako mora”. Da smo se odlučili za neku salu, vjerujem da se ne bismo osjećali ugodno i zbog toga ne bismo ni uspjeli prenijeti pozitivne emocije na naše prijatelje i obitelj - govori Anja Šutalo, na čijoj svadbi nije bilo klasične večere, nego je hrana bila poslužena na švedskom stolu, nije bilo ni benda ni sjedećih mjesta. Umjesto toga, goste je zabavljao DJ, sjedilo se na barskim stolcima, a njihov svadbeni stol bio je - svadbeni kauč. Oduševljeni su bili i stari i mladi: prvi zato što su se mogli povući u vrt i u miru se družiti dok “klinci” tulumare, a drugi... Pa više je nego očito.

Maja Jokić i Borna Kuzmanović

Digitalne pozivnice

Kao generacija koja živi na internetu, nije čudno da milenijalci sve češće “digitaliziraju” svoja vjenčanja. U trendu su svadbene web stranice koje ujedno služe i kao digitalne pozivnice, idealne za mladence kojima uzvanici dolaze iz različitih krajeva zemlje ili inozemstva, kao i za one koji se odlučuju za tulume na zabačenim mjestima koja je teško locirati. Kako nisu ograničene formatom, digitalne pozivnice mogu, osim lokacije i osnovnih podataka o obredu, sadržavati još cijeli niz podataka, primjerice mini vodič kroz grad za goste koji dolaze izdaleka ili galeriju fotografija mladenaca. Također, popularni su i promotivni kodovi uz pomoć kojih uzvanici mogu dobiti popust na prijevoz Uberom do lokacije na kojoj se održava svadba i za povratak. Uz to, još jedna prednost digitalnih pozivnica jest ta da su izuzetno pristupačne. Štoviše, besplatne. Uz pomoć brojnih internetskih servisa za izradu besplatnih web stranica kao što su Wix i Weebly mladenci mogu sami, bez puno muke, složiti pozivnicu baš po svojoj mjeri.

Maja Jokić i Borna Kuzmanović

Fotografiranje

Također, u svijetu su izuzetno popularni personalizirani Snapchat geofilteri: svi uzvanici koji koriste aplikaciju tijekom trajanja svadbe, i to na području koje odrede mladenci (primjerice, krug od sto metara oko sale i 50 metara u krugu gradske vijećnice), svoje Snapchat objave mogu ukrasiti tematskim grafikama. Njih izrađuju mladenci sami, odabiru jedan od brojnih ponuđenih predložaka ili ih kupuju na internetu - Etsy, “go to” web shop za kreativce, ima zaista ogromnu ponudu. Nažalost, ova opcija još nije dostupna u Hrvatskoj, ali ako je vjerovati službenoj Snapchatovoj web stranici, bit će uskoro.

Osim na pozivnicama, milenijalci štede i na odjeći: sve je manja potražnja za glamuroznim vjenčanicama s krinolinama, a mladenke se sve češće odlučuju za ležernije modele u kojima se osjećaju ugodno. U posljednjih godinu dana cijene haljina pale su za čak 25 posto, dijelom zahvaljujući i high street brendovima koji su pokrenuli bridal linije: mladenke vjenčanice danas kupuju u Topshopu, H&M-u i na Asos-u, i to po vrlo pristupačnim cijenama.

Jedna od stvari na kojoj se, pak, nimalo ne štedi jest fotografija: prema iskustvu Borne Kuzmanovića iz studija Lipstick Weddings, Hrvati su spremni odvojiti i do nevjerojatnih 3500 eura za fotografije i video, dok stranci još ozbiljnije “odrješuju kesu” - multimedijalne uspomene spremni su platiti i do 6 tisuća eura. Nitko više ne želi namještene fotografije, govori, a od fotografa se očekuje da bude dokumentarist, ali i storyteller.

Maja Jokić i Borna Kuzmanović

Era dronova

- Ljudi traže intimne, romantične, spontane fotografije. Ne vole pozirati, fotosessioni koji su nekada znali trajati i po nekoliko sati danas traju dvadesetak minuta. Mladence instruiram da se grle i ljube onako kako bi to radili i da ja nisam prisutan, tako nastaju najljepše priče - objašnjava fotograf, dodajući kako cijena najviše ovisi o videu. Počela je era dronova, priča i sada je moguće dobiti jedan sasvim drugi pogled na vjenčanje, uloviti kadrove koje nitko nikad prije nije vidio. Za taj biste novac očekivali video od sat vremena barem, međutim, to više nitko ne radi. Prosjek za koji se mladenci odlučuju jest pet minuta.

Još jedna stavka na kojoj se ne štedi jest matičar. Iako nimalo jeftin odabir (izlazak na teren stoji 5 tisuća kuna), vrijedi svake kune, tvrde Sabina (29) i Aleksandar Pupac (35). Oni su se, naime, krajem siječnja, na minus 14 stupnjeva oženili - na otvorenom.

Maja Jokić i Borna Kuzmanović

Prilika za tulum

- Mislim da sam ja jedina kojoj nije bilo hladno jer sam do samog obreda s curama pila vino u zatvorenom - šali se Sabina, dodajući kako je obred bio vrlo kratak, a na ulazu u dvoranu nudilo se i kuhano vino, grijača je bilo posvuda, kao i dekica za ogrnuti se. Hladnoći unatoč, gosti su bili oduševljeni - i mladi i malobrojni stariji uzvanici. Potonji su, doduše, bili malo iznenađeni, ali pozitivno. U krajnjem slučaju, s obzirom na to da se radilo o nekonvencionalnoj zimskoj svadbi, što su očekivali?

- Cijelu smo svadbu organizirali za manje od tri mjeseca. Nismo htjeli nikakav pritisak raditi ni sebi ni gostima. U siječnju nema godišnjih, nije ni sezona svadbi pa ljude ne opterećuješ dodatnim troškovima. Praktično je i nema komplikacija. A i uz to, ljudima će ostati u sjećanju, ima samo par luđaka koji se žene zimi - govori gđa. Pupac.

Praktično, jednostavno, bez nepotrebnih komplikacija. Milenijalci troše na iskustvo, a ne na tradiciju: vjenčanje se više ne doživljava kao “najvažniji dan u životu”, nego kao prilika za dobar tulum.

Detaljana vodič: Kako organizirati svadbu Y generacije

1. Društvene mreže

- Hashtagovi su postali neizbježan element svadbe: uz njihovu pomoć mladenci dobivaju uvid u slavlje iz perspektive svojih uzvanika

2. Bijeg iz hotela

- Umjesto sterilnih hotelskih sala, milenijalci radije biraju intimnije pa čak i zabačene lokacije okružene zelenilom

3. Matičar na terenu

- Osim tuluma, milenijalci žele da im i obred bude na otvorenom, zbog čega sve više matičara, naravno, uz novčanu naknadu, izlazi “na teren”

4. Spontane fotografije

- Naslikavanje pred gradskom vijećnicom za mlade parove više nije opcija - traže se spontane fotografije koje “love” trenutak. Također, fotokabine i tematski kutci za fotografiranje danas su na svadbama gotovo pa standard

5. Digitalne pozivnice

- Idealne su za goste koji na svadbu dolaze iz drugog grada ili države, a mladenci ih mogu izraditi i sami. Uz to, mnogo su pristupačnije od onih “analognih”

6. Ležerne haljine i lanena odijela

- Umjesto za skupe krinoline, milenijalke se radije odlučuju za udobne, pristupačne modele iz bridal linija high street brendova ili one šivane po mjeri, dok mladoženje, umjesto smokinga i cipela, biraju ležerna odijela i tenisice

7. Male svadbe

- Nekad popularne megalomanske svadbe polako izumiru. Prosjek uzvanika na vjenčanju danas je oko 130 ljudi, a sve su popularnija i ona sa samo 70-ak gostiju

8. Petak i nedjelja umjesto subote

- Umjesto subotom, milenijalci se sve češće odlučuju za vjenčanje u petak, pa čak i u nedjelju, kada tulumi više nalikuju na popodnevni roštilj nego na svadbu. Uz to, i cijene su tim danima nešto niže.

9. Nekonvencionalne torte

- Mladenci sve rjeđe za svoj veliki dan biraju goleme svadbene torte, a umjesto njih se odlučuju za nekoliko manjih te “torte” izrađene od cupcakesa

10. Burgeri umjesto janjetine

- Janjetina u jedan ujutro? Sve rjeđe. Nude se mini burgeri, sendviči, vafli...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 15:47