GREYBALL

KAKO UBER DILJEM SVIJETA OBMANJUJE VLASTI Tvrtka je uz pomoć kontroverznog alata pratila gradske inspektore i redare koji su joj htjeli stati na kraj

 Lucy Nicholson / REUTERS

Uber je godinama obmanjivao vlasti u državama i na tržištima gdje su mu policijske snage pružale otpor ili gdje je zabranjivan, piše The New York Times.

Tvrtka je putem alata Greyball i drugih tehnika te podataka iz svoje aplikacije identificirala i zaobilazila osobe koje su pokušavale zaustaviti Uber. Ovim su se metodama koristili u Bostonu, Parizu i Las Vegasu te u državama kao što su Australija, Kina i Južna Koreja.

Uber je Greyball koristio u sklopu programa VTOS (skraćenica za 'violation of terms of service', u prijevodu 'kršenje uvjeta korištenja'). Taj je program još uvijek aktivan i to većinom izvan Sjedinjenih Američkih Država. Uberovi odvjetnici odobrili su upotrebu Greyballa.

Četiri bivša i trenutna zaposlenika Ubera za The New York Times opisala su po kojem principu VTOS funkcionira, a 2014. godine Uberovo korištenje Greyballa u Portlandu dokumentirano je na videu.

Gradski inspektor Erich England pokušao je putem Ubera dozvati prijevoz ne bi li ih globio zbog ilegalnog poslovanja. Međutim, kada je England otvorio aplikaciju nije mogao dobiti prijevoz jer je putem Greyballa označen kao djelatnik grada. Uobičajeno, korisnik Ubera može vidjeti vozila koja se nalaze u njegovoj blizini, ali osobe koje su označene Greyballom nisu vidjele prava vozila već fiktivna budući da im je Uber servirao lažnu verziju aplikacije.

'Ovaj program odbija molbe za vožnjom korisnicima koji krše naše uvjete korištenja - bilo da je riječ o ljudima koji žele nauditi našim vozačima, konkurenciji koja želi omesti naš rad ili protivnicima koji žele u klopku uhvatiti naše vozače', rekli su iz Ubera.

UberX, Uberov servis koji dopušta nekomercijalnim vozačima koji koriste privatna vozila da se registriraju kao vozači, tvrtki je generirao najviše problema zbog nedostatka regulacije za taj vid poslovanja. Uber i lokalne vlasti bi prije ili kasnije postigli dogovor oko poslovanja, međutim taj bi dogovor najčešće dolazio nakon niza oduzimanja vozila i plaćenih kazni.

Kako bi izbjegli nepotrebne troškove kao što su kazne komunalnih redara i gradskih inspektora, Uber je koristio VTOS kako bi identificirao redare i inspektore. Prvo bi oko svih zgrada gradskih vlasti nacrtali digitalnu ogradu kako bi identificirali osobe koje su često otvarale i zatvarale aplikaciju. Nakon toga bi proučavali informacije s kreditnih kartica registriranih korisnika ne bi li utvrdili koriste li možda posebne račune kako bi naručivali vožnje.

Gradski inspektori su često s ciljem hvatanja Uberovih vozača vožnje naručivali s jeftinih mobitela kupljenih u manjim trgovinama s elektroničkom opremom. Uberovi zaposlenici su te trgovine stalno motrili kako bi otkrili serijske brojeve mobitela koji se tamo prodaju.

Uberovi djelatnici tvrde da su te procedure implementirane kako bi se njihovi vozači zaštitili od napada poput onih u Hrvatskoj.

Prema pisanju The New York Timesa, najmanje 50 ljudi iz Ubera znalo je za Greyball te je dovelo u pitanje njegovo korištenje. Pravni stručnjaci doveli su u pitanje legalnost programa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. lipanj 2024 09:59