SAVRŠENI PRAVOKUTNIK

NASA OBJAVILA ZAPANJUĆU FOTOGRAFIJU LEDENOG BRIJEGA Izgleda kao da ga je netko namjerno odrezao, znanstvenici otkrili da je objašnjenje posve logično

NASA otkrila savršeno pravokutni ledenjak.
 NASA

NASA je upravo objavila zapanjujuću fotografiju gotovo savršeno pravokutnog ledenog brijega na Antarktici. Monolitna ploča leda koja pluta neposredno uz ledenu policu Larsen C čini se neprirodnom, s obzirom na njezine kutove od 90 stupnjeva, piše Forbes.

NASA je tu fotografiju objavila kao dio operacije Ice Bridge, koja je misija slikanja Zemljinih polarnih regija s ciljem razumijevanja kako se debljina, položaj i akumulacija leda mijenjala tijekom proteklih godina.

Iako ovakav ledeni brijeg izgleda neobično, radi se zapravo o potpuno prirodnom fenomenu. Većina nas je navikla vidjeti tek mali vrh leda koji izviruje iz vode, no ovdje se radi o posve drugačijoj vrsti ledenog brijega, a zove se tablični ledenjak.

Tablični ledenjaci imaju strme i gotovo okomite strane te ravan vrh. Obično nastaju odlamanjem od ledenih polica, a kutovi mogu biti blizu 90 stupnjeva. Ovaj ledeni brijeg vjerojatno nije jako star pa će ga vjetar, valovi i more s vremenom promijeniti i zaokružiti njegove oštre kutove, rekla je za Live Science NASA-ina znanstvenica Kelly Brunt.

Kada ledenjak pluta, najčešće se iznad površine mora izdiže samo 10 posto leda. Ipak, ovdje nije sasvim jasno pluta li ovaj ledenjak u potpunosti ili je djelomično ipak na morskom dnu.

Znanstvenici još nisu izmjerili ovaj ledenjak, no neki tabličasti ledenjaci poput ovoga mogu biti začuđujuće veliki. Najveći ledenjak zabilježen na sviijetu je Ledenjak B-15, 294 kilometara dug i 37 kilometara širok. Taj je ledenjak, koji se odlomio s ledene police Ross Ice 2000. godine, veći i od cijele Jamajke.

Ledene police se formiraju na mjestima gdje se tlo spaja s oceanom. Kako led prolazi od kontinentalne mase prema oceanu, na kraju se izlijeva preko oceana, na nekim mjestima pluta, a na drugim ga djelomično podupire morsko dno. Led koji viri iz oceana, ali je pričvršćen na morsko tlo zove se ledena polica, od koje se dijelovi odlamaju i stvaraju ovakve ledenjake.

NASA namjerava taj proces odlamanja leda proučavati u operaciji Ice Bridge, a pritom će mjeriti topljenje leda do kojeg dolazi zbog globalnog zatopljenja. Kako planet postaje sve topliji, ove su ledene police puno osjetljivije i tope se. To je ključna varijabla u kontinuiranom rastu razine mora koju NASA mjeri već desetljećima.

26. travanj 2024 09:24