ZAGREB - Sat i pol bez prestanka svirao je pijanist
Matija Dedić sa svjetski renomiranim jazz glazbenicima, basistom
Larryjem Grenadierom i bubnjarom
Jeffom Ballardom, u studiju Bajsić na HRT-u. Snimili su tri skladbe, pola albuma, a nakon pauze još tri. U samo nekoliko sati snimili su cijeli CD.
No, Dedić se s američkim džezerima u glazbeni studio na Prisavlju vratio i dan kasnije. Snimili su tada još jedan CD. Djelovali su kao da sviraju za sebe, kao da su uvježbali cijeli nastup: bili su opušteni, ležerni i jazz je samo 'tekao'. Na klupici uz 35-godišnjeg Dedića stajala je mapa s notama, a na mapi slika njegove kćeri Lu. Ponekad bi Matija pogledao prema fotografiji. Sjetio bi se se tada zašto sve to radi, sjetio bi se zašto je godinu i pol trijezan, sjetio bi se da je sretan.
Sjedimo u pizzeriji na Trešnjevci. Matija je znatno mršaviji i doima se kao dječak.
- Bog me sada nagrađuje. Čekao je zadnjih 14 mjeseci, otkada sam promijenio filozofiju života. Toliko sam iščekivao ovo snimanje da nisam svjestan da je gotovo. Osjećam se kao ispuhani balon. Zahvalan sam Draženu Kokanoviću, koji mi je sve to dogovorio i omogućio, Dušku Ljuštini koji mi je dao novac da platim glazbenike te HRT-u koji nam je ustupio studio Bajsić.
Kakav su dojam ostavili basist Larry Grenadier i bubnjar Jeff Ballard?
- Pokazali su se prvenstveno kao ljudi, a potom i kao veliki umjetnici. To je nova generacija zvijezda. Lišeni su ega, svirali su i s Ray Charlesom, ali su normalni. To su ljudi s rukama u džepovima koje na ulici ne možeš prepoznati. To su zvijezde koje nemaju sponzorske aute, ali imaju milijune. Ne kažem da ću se i ja sad obogatiti. Cilj mi nije novac. Želim da negdje vani, kad odem svirati, uđem u megastore Virgin i pod slovom D nađem svoj CD. Zadovoljavam se malim stvarima. Sada mi je važno da sam zdrav, da dobro odgajam Lu... Spoznao sam bit života.
U Hrvatskoj nemate puno prilike svirati jazz. Frustrira li vas to?
- Malo smo tržište jazza, a meni se stalno svira. I zato radim sa svima. Nikome se ne nudim, ali svi me zovu. Teško je naći diskografski uradak neke ženske pjevačice, a da me nema na njemu. Žene me vole. Zašto bih imao imidž nekoga tko sve odbija i radi barikade? Zašto bih se ponašao poput jazz zvijezde kojoj su svi drugi glazbeni pravci bezveze? Živim ovdje i ne želim imati loš imidž. Drage su mi i Severina i Vanna. Glazba nema granice, pa surađujem sa svima.
Zašto više ne radite na vlastitoj promociji?
- Pa gdje bi mi onda bio kraj? Rodio sam se popularan. Bio sam beba godine. Na taj dan 1973. godine naslovi su bili: 'Gabi rodila sina'. Danas mi popularnost nije bitna. Znam da je važno biti uporan i marljiv jer onda rezultati dolaze. Pošten sam i znam gdje mi je mjesto. Roditelji su me puno toga naučili. Gdje god su bili, za sobom ostavili jedan moralni pečat. Ljudi ih pamte. I u tom duhu odgajam Lu. Ovo čime se bavim, to je 'easy money' (lagan novac) i nemam se što žaliti. Svjetsku karijeru ne mogu napraviti, ali europsku možda uspijem. U jazzu se ne vrte milijuni, ali mi ni ne trebaju.
Je li vam prezime bilo prednost ili teret?
- Onaj tko ne voli Arsena i Gabi iskalit će se na meni, a onaj tko ih voli, voljet će i mene. Imao sam sreću što ih je većina pozitivno doživljavala, ali ima i onih 20 posto koji su bili negativno nastrojeni. Tih 20 posto uvijek je mislilo da su mi sve sredili Gabi i Arsen. Možda misle da je i Gabi nazvala Ballarda i pitala ga da svira sa mnom. Možda misle da su mi Gabi i Arsen sredili da budem jedanaesti na natjecanju u Montreuxu u kojem je sudjelovalo više od 400 pijanista. Nisu mi to oni sredili, napravio sam nešto i sam. Svjestan sam da je Arsen Dedić ipak 'Arsen Dedić', bio on meni otac ili ne. On je čovjek kojem se svi klanjaju. To je čovjek s nagradom Jacques Brel, nagradom Premio Tenco. On ima ekstreman pristup radu i disciplini. S njim je teško surađivati. Zahtijeva vrhunac i ako nešto nije u redu onda kritika nisam lišen ni ja kao sin, a možete tek misliti kakav je s drugima. Još jedan dokaz u prilog tome da sam se itekako morao namučiti da bih svirao s Gabi i Arsenom, iako su mi majka i otac. S njima poslovno surađujem tek zadnje tri godine iako sam za to bio spreman i sa 25.
Je li vam to teško palo?
- Meni je Gabi važnija kao mama, a i Arsen mi je važniji kao otac. Dođu oni na sve moje važnije koncerte. Arsen nekad kritizira, pogodi me to kao sina, ali ne i kao glazbenika, i on to zna. Poštujem ga jer je zvijezda, ali i ja sam nešto postigao. Recimo, danas mi baš kao sinu nije bilo jasno zašto nije htio odvojiti deset minuta da posluša kako sam s Grenadierom i Ballardom snimio njegovu “Lauru”. To me malo pogodilo, kao sina, ali OK, možda će sutra imati vremena. Tako da je nekad teško biti sin Arsena Dedića, ali je to prije svega sreća. Biti Arsenov sin veliko je iskustvo, velika je stvar, Božji dar. A tek Gabi - potpuna sam fuzija Arsena i Gabi, u meni je sve kulminiralo: od šansone, jazza, popa....
Kako vam je raditi s roditeljima?
- Pjevači su uvijek malo prezentniji i zato se zovu pjevači. Ima jedan zanimljivi grafit na Muzičkoj akademiji: Solo pjevanje nije zanimanje nego dijagnoza. Ima dosta argumenata kojima bi se to moglo objasniti. Uvijek je teško raditi s pjevačima, pa tako i mojim roditeljima. Ponekad i sam znam biti svadljiv. Neki me opisuju kao bahatog i prgavog, ali to se može čuti od ljudi koji su bili takvi prema meni. Drugi me pak znaju kao mirnu 'Ribicu' (horoskopski znak). Kod mene nema sredine, ja sam ekstreman - ili rasturam ili sviram filigranski nježno.
Kada ste shvatili da je glazba i vaš život?
- S četiri godine. Sjedio sam u sobi, na knjigama, za klavirom i svirao. Arsen je čuo iz sobe kako netko nešto pokušava svirati. Bio sam mali, ali već sam počeo nešto tražiti po klaviru. Već je tada bilo jasno da je to moja profesija. Nisam se dugo tražio. Pomislio sam nekad odustati. Vježbaš svaki dan najmanje četiri sata, pa sviraš na koncertima, pa opet sviraš, pa ne smiješ na nogomet, na praznike...
Je li vam žao što kod nas nema više jazz klubova?
- Jazz se kod nas po klubovima godišnje svodi na 50 dana. Premalo je takvih mjesta. Često sviram po vani i kad se vratim u Zagreb sretan sam, ali i malo tužan. Još smo malo provincija. No, divim se glazbenicima koji grade velike karijere i nastupaju svaku večer, kako uspiju da ih žene koje sjede doma s djecom, ne ostave?! Zadnjih desetak dana svaku večer sam nastupao i sad mi već jako nedostaje da uspavam Lu u 22 sata. I što bi bilo da uspijem i zavrtim neku karijeru, ne znam bi li se to dopalo Marini, pa makar doma donosio milijune. Tako da je ovo dobro. Više nisam ni za noćne izlaske, ne konzumiram alkohol godinu i pol dana, a i imam 35 godina, nemam više 25.
Promijenili ste stil života. Je li se ta promjena odrazila na vašu glazbu?
- Vodim zdrav život. Sada mogu do četiri ujutro biti vani i probuditi se ujutro u sedam bez glavobolje i popodnevnih ustajanja. Život mi je lakši, brži, neki mi zamjeraju hiperproduktivnost tvrdeći da je to dokaz mog ega, ali ne znam kako da ljudima objasnim da imam milijardu ideja u glavi. Svaki peti dan mogao bih nešto snimiti i to je uvijek bilo tako, to se nije promijenilo. Kad sam živio neuredno mislio sam da moram tako živjeti da bih bio kreativnji, pa sam se i ja malo zapitao što će biti kad prestanem. Ali ispalo je da mi ne treba ništa, nikakvi poticaji. Glazba je moj život.
Zašto su opijati češći među umjetnicima nego u drugim profesijama?
- Trend sklonosti opijatima je među mlađim glazbenicima demode. Nova generacija ne konzumira ni cigarete, piju vodu, čitaju Rilkea i svi su ‘straight’ (čisti). Ništa te ne 'pere' kao kad si ‘straight’. Kad dođeš do toga, to te opali: prazna glava, manja kilaža, brza ruka, uredan život, ideja i lucidnost... sve je to u meni. Žao mi je sada onih glazbenika koji trebaju stimulanse, makar sam i ja bio taj. Da sam se bar toga ranije sjetio. Ali trebalo mi je da ojačam. Ja sam Riba, rasplače me i crtić. Bio sam ranjiv, tugu sam liječio nekim bezveznim stvarima koje su me slabile. Olakšavao sam si život. Ali onda sam shvatio da više ne ide tako. Shvatio sam da imam Marinu i Lu, i da su prvo one, a onda sve drugo. Sreća da imam motiv, da imam njih.
Jeste li praznovjerni?
- Moglo bi se reći da jesam. Nosim narukvicu koju mi je Lu napravila. Imam je na desnoj ruci, pa je gledam dok sviram. od 1994. godine vjerujem u Sai Babu. Marina mi kaže da bih trebao vjerovati sebi, ali ja sam hiperemotivac pa stalno tražim znakove.
Dobro je da imam Marinu, jaču ženu koja je iz Dalmacije, osunčana, realna. Osobno sam više okrenut oblacima, mraku, depresijama, kao i Arsen, pa je dobro da imamo žene koje su potpuno drukčije, poput Gabi i Marine.
Marljivost, a ne popularnost
Rodio sam se popularan. Bio sam beba godine. Na taj dan 1973. naslovi u novinama su bili ‘Gabi rodila sina’. Ali popularnost nije bitna, važno je biti uporan i marljiv jer onda rezultati dolaze
1980-te : Odrastanje u glazbenom Varošu
Matija Dedić kao dijete na slici iz osamdesetih godina, snimljenoj u šibenskom Varošu, gdje se nalazi Arsenova rodna kuća u kojoj su Dedići često boravili i gdje je Matija, posebno ljeti, odrastao uz glazbu.
2001. U Matiji je stopljeno sve od Arsena i Gabi
Matija Dedić nastupa s majkom Gabi Novak na 4. hrvatskom jazz saboru u BP clubu 2001. godine. Matija za sebe kaže da je potpuna fuzija Arsena i Gabi. U njemu je sve njihovo kulminiralo, od šansone, jazza, popa...
2004. Obitelj mu je na prvome mjestu
Sa suprugom Marinom i kćeri Lu, koji su mu sve na svijetu. ‘Prvo one, a onda glazba’, kaže Matija. Nosi narukvicu koju mu je napravila Lu, a njezinu sliku ima i na klaviru dok svira. Marina je, pak, za njega savršen balans: on je oblak, ona je, kao Dalmatinka, sunce.
Vanja Nezirović
No, Dedić se s američkim džezerima u glazbeni studio na Prisavlju vratio i dan kasnije. Snimili su tada još jedan CD. Djelovali su kao da sviraju za sebe, kao da su uvježbali cijeli nastup: bili su opušteni, ležerni i jazz je samo 'tekao'. Na klupici uz 35-godišnjeg Dedića stajala je mapa s notama, a na mapi slika njegove kćeri Lu. Ponekad bi Matija pogledao prema fotografiji. Sjetio bi se se tada zašto sve to radi, sjetio bi se zašto je godinu i pol trijezan, sjetio bi se da je sretan.
Sjedimo u pizzeriji na Trešnjevci. Matija je znatno mršaviji i doima se kao dječak.
- Bog me sada nagrađuje. Čekao je zadnjih 14 mjeseci, otkada sam promijenio filozofiju života. Toliko sam iščekivao ovo snimanje da nisam svjestan da je gotovo. Osjećam se kao ispuhani balon. Zahvalan sam Draženu Kokanoviću, koji mi je sve to dogovorio i omogućio, Dušku Ljuštini koji mi je dao novac da platim glazbenike te HRT-u koji nam je ustupio studio Bajsić.
Kakav su dojam ostavili basist Larry Grenadier i bubnjar Jeff Ballard?
- Pokazali su se prvenstveno kao ljudi, a potom i kao veliki umjetnici. To je nova generacija zvijezda. Lišeni su ega, svirali su i s Ray Charlesom, ali su normalni. To su ljudi s rukama u džepovima koje na ulici ne možeš prepoznati. To su zvijezde koje nemaju sponzorske aute, ali imaju milijune. Ne kažem da ću se i ja sad obogatiti. Cilj mi nije novac. Želim da negdje vani, kad odem svirati, uđem u megastore Virgin i pod slovom D nađem svoj CD. Zadovoljavam se malim stvarima. Sada mi je važno da sam zdrav, da dobro odgajam Lu... Spoznao sam bit života.
U Hrvatskoj nemate puno prilike svirati jazz. Frustrira li vas to?
- Malo smo tržište jazza, a meni se stalno svira. I zato radim sa svima. Nikome se ne nudim, ali svi me zovu. Teško je naći diskografski uradak neke ženske pjevačice, a da me nema na njemu. Žene me vole. Zašto bih imao imidž nekoga tko sve odbija i radi barikade? Zašto bih se ponašao poput jazz zvijezde kojoj su svi drugi glazbeni pravci bezveze? Živim ovdje i ne želim imati loš imidž. Drage su mi i Severina i Vanna. Glazba nema granice, pa surađujem sa svima.
Zašto više ne radite na vlastitoj promociji?
- Pa gdje bi mi onda bio kraj? Rodio sam se popularan. Bio sam beba godine. Na taj dan 1973. godine naslovi su bili: 'Gabi rodila sina'. Danas mi popularnost nije bitna. Znam da je važno biti uporan i marljiv jer onda rezultati dolaze. Pošten sam i znam gdje mi je mjesto. Roditelji su me puno toga naučili. Gdje god su bili, za sobom ostavili jedan moralni pečat. Ljudi ih pamte. I u tom duhu odgajam Lu. Ovo čime se bavim, to je 'easy money' (lagan novac) i nemam se što žaliti. Svjetsku karijeru ne mogu napraviti, ali europsku možda uspijem. U jazzu se ne vrte milijuni, ali mi ni ne trebaju.
Je li vam prezime bilo prednost ili teret?
- Onaj tko ne voli Arsena i Gabi iskalit će se na meni, a onaj tko ih voli, voljet će i mene. Imao sam sreću što ih je većina pozitivno doživljavala, ali ima i onih 20 posto koji su bili negativno nastrojeni. Tih 20 posto uvijek je mislilo da su mi sve sredili Gabi i Arsen. Možda misle da je i Gabi nazvala Ballarda i pitala ga da svira sa mnom. Možda misle da su mi Gabi i Arsen sredili da budem jedanaesti na natjecanju u Montreuxu u kojem je sudjelovalo više od 400 pijanista. Nisu mi to oni sredili, napravio sam nešto i sam. Svjestan sam da je Arsen Dedić ipak 'Arsen Dedić', bio on meni otac ili ne. On je čovjek kojem se svi klanjaju. To je čovjek s nagradom Jacques Brel, nagradom Premio Tenco. On ima ekstreman pristup radu i disciplini. S njim je teško surađivati. Zahtijeva vrhunac i ako nešto nije u redu onda kritika nisam lišen ni ja kao sin, a možete tek misliti kakav je s drugima. Još jedan dokaz u prilog tome da sam se itekako morao namučiti da bih svirao s Gabi i Arsenom, iako su mi majka i otac. S njima poslovno surađujem tek zadnje tri godine iako sam za to bio spreman i sa 25.
Je li vam to teško palo?
- Meni je Gabi važnija kao mama, a i Arsen mi je važniji kao otac. Dođu oni na sve moje važnije koncerte. Arsen nekad kritizira, pogodi me to kao sina, ali ne i kao glazbenika, i on to zna. Poštujem ga jer je zvijezda, ali i ja sam nešto postigao. Recimo, danas mi baš kao sinu nije bilo jasno zašto nije htio odvojiti deset minuta da posluša kako sam s Grenadierom i Ballardom snimio njegovu “Lauru”. To me malo pogodilo, kao sina, ali OK, možda će sutra imati vremena. Tako da je nekad teško biti sin Arsena Dedića, ali je to prije svega sreća. Biti Arsenov sin veliko je iskustvo, velika je stvar, Božji dar. A tek Gabi - potpuna sam fuzija Arsena i Gabi, u meni je sve kulminiralo: od šansone, jazza, popa....
Kako vam je raditi s roditeljima?
- Pjevači su uvijek malo prezentniji i zato se zovu pjevači. Ima jedan zanimljivi grafit na Muzičkoj akademiji: Solo pjevanje nije zanimanje nego dijagnoza. Ima dosta argumenata kojima bi se to moglo objasniti. Uvijek je teško raditi s pjevačima, pa tako i mojim roditeljima. Ponekad i sam znam biti svadljiv. Neki me opisuju kao bahatog i prgavog, ali to se može čuti od ljudi koji su bili takvi prema meni. Drugi me pak znaju kao mirnu 'Ribicu' (horoskopski znak). Kod mene nema sredine, ja sam ekstreman - ili rasturam ili sviram filigranski nježno.
Kada ste shvatili da je glazba i vaš život?
- S četiri godine. Sjedio sam u sobi, na knjigama, za klavirom i svirao. Arsen je čuo iz sobe kako netko nešto pokušava svirati. Bio sam mali, ali već sam počeo nešto tražiti po klaviru. Već je tada bilo jasno da je to moja profesija. Nisam se dugo tražio. Pomislio sam nekad odustati. Vježbaš svaki dan najmanje četiri sata, pa sviraš na koncertima, pa opet sviraš, pa ne smiješ na nogomet, na praznike...
Je li vam žao što kod nas nema više jazz klubova?
- Jazz se kod nas po klubovima godišnje svodi na 50 dana. Premalo je takvih mjesta. Često sviram po vani i kad se vratim u Zagreb sretan sam, ali i malo tužan. Još smo malo provincija. No, divim se glazbenicima koji grade velike karijere i nastupaju svaku večer, kako uspiju da ih žene koje sjede doma s djecom, ne ostave?! Zadnjih desetak dana svaku večer sam nastupao i sad mi već jako nedostaje da uspavam Lu u 22 sata. I što bi bilo da uspijem i zavrtim neku karijeru, ne znam bi li se to dopalo Marini, pa makar doma donosio milijune. Tako da je ovo dobro. Više nisam ni za noćne izlaske, ne konzumiram alkohol godinu i pol dana, a i imam 35 godina, nemam više 25.
Promijenili ste stil života. Je li se ta promjena odrazila na vašu glazbu?
- Vodim zdrav život. Sada mogu do četiri ujutro biti vani i probuditi se ujutro u sedam bez glavobolje i popodnevnih ustajanja. Život mi je lakši, brži, neki mi zamjeraju hiperproduktivnost tvrdeći da je to dokaz mog ega, ali ne znam kako da ljudima objasnim da imam milijardu ideja u glavi. Svaki peti dan mogao bih nešto snimiti i to je uvijek bilo tako, to se nije promijenilo. Kad sam živio neuredno mislio sam da moram tako živjeti da bih bio kreativnji, pa sam se i ja malo zapitao što će biti kad prestanem. Ali ispalo je da mi ne treba ništa, nikakvi poticaji. Glazba je moj život.
Zašto su opijati češći među umjetnicima nego u drugim profesijama?
- Trend sklonosti opijatima je među mlađim glazbenicima demode. Nova generacija ne konzumira ni cigarete, piju vodu, čitaju Rilkea i svi su ‘straight’ (čisti). Ništa te ne 'pere' kao kad si ‘straight’. Kad dođeš do toga, to te opali: prazna glava, manja kilaža, brza ruka, uredan život, ideja i lucidnost... sve je to u meni. Žao mi je sada onih glazbenika koji trebaju stimulanse, makar sam i ja bio taj. Da sam se bar toga ranije sjetio. Ali trebalo mi je da ojačam. Ja sam Riba, rasplače me i crtić. Bio sam ranjiv, tugu sam liječio nekim bezveznim stvarima koje su me slabile. Olakšavao sam si život. Ali onda sam shvatio da više ne ide tako. Shvatio sam da imam Marinu i Lu, i da su prvo one, a onda sve drugo. Sreća da imam motiv, da imam njih.
Jeste li praznovjerni?
- Moglo bi se reći da jesam. Nosim narukvicu koju mi je Lu napravila. Imam je na desnoj ruci, pa je gledam dok sviram. od 1994. godine vjerujem u Sai Babu. Marina mi kaže da bih trebao vjerovati sebi, ali ja sam hiperemotivac pa stalno tražim znakove.
Dobro je da imam Marinu, jaču ženu koja je iz Dalmacije, osunčana, realna. Osobno sam više okrenut oblacima, mraku, depresijama, kao i Arsen, pa je dobro da imamo žene koje su potpuno drukčije, poput Gabi i Marine.
|
Dobro je što je Marina Dalmatinka
|
Marljivost, a ne popularnost
Rodio sam se popularan. Bio sam beba godine. Na taj dan 1973. naslovi u novinama su bili ‘Gabi rodila sina’. Ali popularnost nije bitna, važno je biti uporan i marljiv jer onda rezultati dolaze
1980-te : Odrastanje u glazbenom Varošu
Matija Dedić kao dijete na slici iz osamdesetih godina, snimljenoj u šibenskom Varošu, gdje se nalazi Arsenova rodna kuća u kojoj su Dedići često boravili i gdje je Matija, posebno ljeti, odrastao uz glazbu.
2001. U Matiji je stopljeno sve od Arsena i Gabi
Matija Dedić nastupa s majkom Gabi Novak na 4. hrvatskom jazz saboru u BP clubu 2001. godine. Matija za sebe kaže da je potpuna fuzija Arsena i Gabi. U njemu je sve njihovo kulminiralo, od šansone, jazza, popa...
2004. Obitelj mu je na prvome mjestu
Sa suprugom Marinom i kćeri Lu, koji su mu sve na svijetu. ‘Prvo one, a onda glazba’, kaže Matija. Nosi narukvicu koju mu je napravila Lu, a njezinu sliku ima i na klaviru dok svira. Marina je, pak, za njega savršen balans: on je oblak, ona je, kao Dalmatinka, sunce.
|
|
|
|
Vanja Nezirović

Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....