Pravi shopping centri tek stižu, Hrvatska ih zasad ima samo dva

U zagrebački ured King Sturgea stigla je nova direktorica. Odjel trgovačkih nekretnina za Hrvatsku, Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju, Crnu Goru, Bugarsku i Rumunjsku sa Zrinjevca će voditi Nataša Dorotić, koja je jedanaest godina radila u međunarodnoj savjetodavnoj korporaciji za nekretnine Jones Lang LaSalle, gdje je posljednjih pet godina vodila sektor trgovačkih nekretnina u Češkoj i Slovačkoj.



Podrijetlom Zagrepčanka, rođena u Njemačkoj, školovala se u Hrvatskoj i Njemačkoj dok se sredinom devedesetih nije odselila u Prag, gdje je tada počinjao nagli rast i razvoj tržišta nekretnina. Češka je tih godina postala nova europska zvijezda u kojoj su poslovne prostore tražili najveći trgovački lanci. Dorotić kaže da je hrvatsko tržište danas tamo gdje je češko bilo sredinom devedesetih, dakle na početku razvoja.



U Hrvatskoj je toliko shopping centara i velikih dućana da većini ljudi nije jasno kako će novi uopće uspješno poslovati?



- U Hrvatskoj se razni projekti pretenciozno nazivaju shopping centrima iako je definicija shopping centra vrlo jasna. Shopping centar ima minimalno 25.000 četvornih metara bruto površine, jednog velikog, ključnog najmoprimca u hipermarketu, a uz njega su trgovine s odjećom i obućom, tehničkom robom, sportskom opremom... Shopping centar pokriva otprilike područje udaljeno desetak minuta vožnje automobilom, a ponudom mora biti prilagođen stanovništvu s tog područja. Prema toj definiciji, Hrvatska sada ima samo dva shopping centra: King Cross Jankomir i City Center One. Ostalo su shopping mallovi i hipermarketi.



• Koliko shopping centara može ovo tržište podnijeti?



- Od deset do petnaest shopping centara i shopping galerija koje se planiraju u Zagrebu, sagradit će se, vjerujem, samo pola, a najviše će njih pet imati regionalni karakter i dugoročni uspjeh. Osim u Zagrebu, prva generacija shopping centara bit će u Splitu, Osijeku, Rijeci i Dubrovniku.



Gdje je još u Zagrebu isplativo graditi shopping centre?



- Osim u Novom Zagrebu, gdje će biti Avenue mall, planira se jedan projekt prema aerodromu, koji dugoročno može imati regionalno značenje, dakle mogao bi pokrivati tržište prema Sisku. U istočnom dijelu trenutačno se gradi Mandi, shopping centar veličine gotovo 35.000 kvadrata, a tamo ima mjesta za još jedan regionalni shopping centar od 50.000 do 60.000 četvornih metara. Istočni dio Zagreba prometno je vrlo pristupačan, čak pristupačniji nego zapadni. Gradska vlast i gradski urbanisti moraju uže surađivati s međunarodnim i lokalnim developerima i investitorima kako bi se infrastruktura riješila prije nego što se počne planirati novi shopping centar. Na zapadu se, dok nije riješena infrastruktura, ne može dobiti niti lokacijska dozvola.



Koliko se brzo dobivaju papiri i kakve su cijene zemljišta u drugim zemljama srednje i istočne Europe?



- Cijene zemljišta u Hrvatskoj su znatno porasle u zadnjih 18 mjeseci i izjednačile se s cijenama u etabliranim trgovačkim zonama u srednjoj Europi. No, u Hrvatskoj su znatno viši troškovi gradnje, zbog dozvola i sve potrebne dokumentacije, a sve se to odražava na cijenu investicije, pa je u Hrvatskoj sada skuplje graditi nego u srednjoj Europi. I cijene najma trgovačkog prostora su kao u srednjoj Europi: od 40 do 45 eura po četvornome metru u najboljim shopping centrima, kao i u Pragu i Budimpešti, a na najboljim lokacijama u centru grada penju se na 70 do 90 eura.



Kakav promet moraju imati trgovci da bi im se isplatili tako skupi poslovni prostori? Zar toliko kupujemo?



- Mnogo je velikih trgovačkih kuća počelo razmišljati o dolasku u Hrvatsku, jer se ovdje ostvaruje i do sto posto veći promet nego u srednjoj Europi. Ljudi više kupuju, izlaze van, paze na modu i trendove. Shopping centri u Češkoj i Slovačkoj imaju drukčije kupce, jer su interesi i kupovne navike Čeha i Slovaka drugačije.



Kad smo tako dobri kupci, zašto, primjerice, Zara još nije stigla?



- Veliki su trgovci razmaženi kad je riječ o odabiru lokacija i ne dolaze prije nego što se uvjere da će biti dio dugoročnog uspješnog projekta. Zara će doći u shopping centar koji bude imao najmanje 60.000 četvornih metara i koji će se dugoročno moći širiti kako se tržište mijenja ili će, pak, doći na neku vrhunsku lokaciju u centru grada. Kad biraju mjesto, žele ono za koje vjeruju da će dugoročno biti broj jedan.





- Ima šansu, takav će projekt Zara i slični trgovci vrlo rado pričekati. Hrvatski su građani dobri kupci jer imaju tendenciju kupovati više nego što zarađuju i žive na dug. Za maloprodaju je to obećavajuće, ali još su važniji stalan rast BDP-a, stabilnost, niska inflacija... Sve to potiče velike međunarodne trgovce da dođu u Hrvatsku. Međutim, neće doći odmah jer su im trenutačno, zbog veličine tržišta i činjenice da su ušle u Europsku Uniju, zanimljivije Bugarska i Rumunjska. Prostori bivše Jugoslavije jednom su međunarodnom ulagaču kompliciraniji jer se mora uhvatiti u koštac sa sedam jezika, legislativa, fiskalnih, političkih i ekonomskih situacija.



Koji su veliki trgovački lanci zainteresirani ili namjeravaju doći na hrvatsko tržište?



- O tome ne možemo govoriti dok ne potpišemo konkretne ugovore za konkretne projekte. Za sada možemo potvrditi da je većina međunarodnih trgovačkih lanaca s kojima sam surađivala u zapadnoj i srednjoj Europi potvrdila da žele ili da su već, između ostalih tržišta u jugoistočnoj Europi, odlučili stupiti i na hrvatsko tržište.

Najprije Bugarska i Rumunjska

Tomislav Horvatinčić nada se da će, prođe li mu projekt na Cvjetnom trgu, privući lance poput Zare.





Branka Stipić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 23:22