Koliko je razvoj novog, četvrtog po redu Pola GTI shvaćen ozbiljno, najbolje otkriva pogled u prošlost. Čak se ne treba vraćati daleko - dovoljno je pogledati prošlu generaciju, koja se proizvodila sve do 2009. Pokretan zastarjelim turbobenzincem 1.8 T sa 150 KS, koji se više od desetljeća ugrađivao u razne modele koncerna Volkswagen, prethodnik je stotku hvatao za 8,2 sekundi, a ugođaj na brzinama preko 160 km/h sputavala je buka, za što je najodgovorniji bio ručni mjenjač s kratkim petim stupnjem.
Cijena? Naš test iz 2006. otkriva da je za takav GTI trebalo izbrojati punih 19.000 eura. Otprilike, jednak iznos kakav se traži i za novi model, koji se sa downsizing turbobenzincem 1.4 sa 180 KS i 7-stupanjskim DSG mjenjačem u odnosu na prethodnika čini poput svemirskog broda. Još dramatičnija slika dobiva se ako se novi GTI usporedi s tjuniranom Cup Edition izvedbom prethodnika, koja je osnažena za 30 KS nudila jednaku snagu od 180 KS, ali lošije performanse (225 km/h, 7,5 s do 100 km/h), usprkos tome što je bila 90 kg lakša. A kad se 2007. pojavila na tržištu, stajala je paprenih 22.500 eura, odnosno 3000 eura više od kudikamo naprednijeg, opremljenijeg i moćnijeg aktualnog modela. Nije teško zaključiti da je novi GTI prava poslastica...
Jedino gdje je povučena ručna kočnica prilikom izrade nasljednika je dizajn - prošireni pragovi, krovni spojler, velika rešetka hladnjaka, crvena kočiona kliješta i kromirane ispušne cijevi prilično su diskretni sportski elementi, a da se išlo na ruku pomalo tradicionalnim štovateljima marke pokazuje i korištenje kariranog uzorka na sjedalima. Potez je to koji će sigurno kod nekih izazvati sjetu, ali i odbijati ljubitelje modernijih rješenja, kakva nude Mini Cooper ili Citroen DS3 R...
No, ugođaj u vožnji zato je prvoklasan, a zamjerke će mu teško naći i fanatični ljubitelji jurnjave. Čak i ispod 2000 o/min, prilikom vožnje po napučenim gradskim ulicama, prpošni turbobenzinac 1.4 pokazuje žestinu te vuče odlučno i bez zastajkivanja. Tek je nešto nježniji na otvorenoj cesti – razuzdana konjica lakoćom kreće u galop, no neželjenu nervozu sputava odlična automatika s dvostrukom spojkom, koja djeluje toliko suvereno da uopće ne čudi što se novi GTI ne nudi s ručnim mjenjačem. Uz polugice za izmjenu stupnjeva na upravljaču te kirurški precizan rad koji uvijek osigurava najpodatniji stupanj prijenosa, vožnja je čisti užitak...
Brzo do izražaja dolazi i izvrsno podešen ovjes. Polo GTI odlično je izbalansiran i potrebno je truda da bi ga se izbacilo iz takta, a čak ni naglo oduzimanje gasa u brzim zavojima ne remeti stabilnost. Kada se ipak pretjera uskače ESP, koji se nikada ne može isklučiti u potpunosti – ponovno se aktivira čim senzori zaključe da je stvar pošla po zlu. Nažalost, njemački inženjeri ostali su vjerni svojoj filozofiji i aktiviranje elektronike je žestoko i bez milosti, gotovo paranoično. No, s druge strane, takvo rješenje bilo je neizbježno kako bi se na siguran način premostilo posezanje za mekšim sponama ovjesa, s podosta slobodnog hoda, zbog čega se usprkos ukrućenim amortizerima nudi primjerena udobnost i susreti s rupama u asfaltu ne uzrokuju ispadanje plombi. Iako, zbog podvozja spuštenog za 1,5 cm te niskoprofilnih guma susreti s ležećim policajacima nisu najugodniji, a izbjegavati treba i parkirna mjesta odjeljena od ceste visokim rubnjacima.
Zahvaljujući umjerenoj težini od 1,2 tone stotka se uz snažan potisak u leđa hvata za kratkih 6,9 sekundi, što je rezultat kojim se hvali i 30 KS snažniji, ali i 130 kg teži Golf GTI. Samim time, ne čudi što smo pri startu na semaforu redovito bili najbrži, a ljubomorne poglede registrirali smo i na otvorenoj cesti, gdje se pretjecanja događaju munjevitom brzinom. Čak se i nama ponekad činilo nestvarno koliko se moći krije u malenom turbobenzincu, no objašnjenje nije trebalo tražiti dalje od tehničkih podataka – maksimalnih 250 Nm nudi se u širokom pojasu od 2000 do 4500 o/min, tako da je gotovo svaki trenutak pogodan za žestoko ubrzanje...
TEHNIČKI PODACI
Motor benzinski, turbo punjač, kompresor
Obujam 1390 ccm
Snaga 132 kW/180 KS pri 6200/min
Moment 250 Nm pri 2000-4500/min
Pogon na prednje kotače
Dimenzije 398x168x145 cm
Osovinski razmak 247 cm
Prtljažnik 185/882 litara
Gume 215/40 R 17
Spremnik goriva 45 litara
Masa 1269 kg
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....