Dan logistike i transporta: Ulaganje u luke, željeznicu i terminale ključ za jačanje konkurentnosti

Potpredsjednica HGK za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj

 promo

Geopolitičke nestabilnosti i globalni poremećaji pokazuju potrebu za jačanjem regionalnih i lokalnih logističkih kapaciteta. Hrvatska ima izniman geostrateški položaj i znanje, ali ih mora bolje kapitalizirati kroz ulaganja, suradnju i modernizaciju. Nedavno otvoren terminal Rijeka Gateway primjer je korištenja maksimalnog potencijala tog položaja. Kako bi izgledao sveobuhvatan razvoj logističkog i transportnog ekosustava te s kojim se izazovima trenutno suočava, tema je nadolazeće konferencije Hrvatske gospodarske komore Dan logistike i transporta, koja će se održati 25. studenog u zagrebačkom hotelu Westin.

Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković ističe da je ova godina donijela nekoliko strateških iskoraka koji jasno pokazuju da se ulaganja u promet i logistiku isplaćuju i da Hrvatska ide u smjeru jačanja svoje gospodarske i prometne pozicije.

„Završili smo niz velikih infrastrukturnih projekata: otvorene su obje cijevi tunela Učka, dovršen je koridor Vc, a s radom je počeo i novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway. Već sada ostvaruje odlične rezultate i donosi novu dimenziju razvoju riječkog prometnog pravca. Najnoviji podaci potvrđuju taj zamah. Od siječnja do listopada ostvaren je promet od više od 13,4 milijuna tona, uz rast prometa koncesionara na području Lučke uprave Rijeka od 9% u odnosu na prošlu godinu. U cestogradnji fokus ostaje na brzim cestama i obilaznicama, dok u željezničkom sektoru provodimo investicijski ciklus vrijedan gotovo 6 milijardi eura,“ rekao je Butković.

image

Oleg Butković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture

promo

„HGK zagovara sveobuhvatan razvoj logističkog i transportnog ekosustava, koji povezuje infrastrukturu, inovacije i ljudski kapital. Jednako tako, važno je jačanje otpornosti gospodarstva kroz lokalizaciju dijelova lanaca opskrbe, poticanje domaćih logističkih kapaciteta i pametno korištenje EU fondova. Ulaganja u luke, željeznicu i pozadinske terminale ključ su za jačanje konkurentnosti,“ ističe potpredsjednica HGK za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj.

Suradnja javnog i privatnog sektora ključna je za provedbu infrastrukturnih i investicijskih projekata. Sektor za promet HGK sustavno radi na pitanjima važnima za ovu granu kroz aktivnosti Udruženja otpremništva i logistike te Radnu skupinu za unaprjeđenje uvozno-izvoznih procesa.

„Ove smo godine napravili iskorak osnivanjem Zajednice za logistiku i transport u gospodarstvu, koja je usmjerena na povezivanje članova sektora, zagovaranje javnih politika koje podupiru razvoj logistike i transporta, pravovremeno informiranje o trendovima te razmjenu znanja i iskustava,“ pojašnjava Čagalj, ističući da je suradnja javnog i privatnog sektora ključna za provedbu infrastrukturnih i investicijskih projekata.

Tako su pred sektorom važne promjene s obzirom na zahtjeve zelene i digitalne tranizcije. Europski i nacionalni ciljevi smanjenja emisija zahtijevaju velike prilagodbe u transportnom sektoru. Potrebna su ulaganja u intermodalne sustave, elektrifikaciju željeznica i modernizaciju flota. Uvođenje novih tehnologija, uključujući AI, ključno je za povećanje učinkovitosti, ali također zahtijeva dodatna ulaganja i razvoj digitalnih vještina.

„Pozitivne vijesti su udvostručenje kapaciteta luke Rijeka na milijun TEU-a, a završetak željezničke pruge do 2032. uz bržu provedbu HŽ infrastrukture otvorit će mogućnost za proširenje na 1,5 milijuna. Zabrinjavajuće vijesti su gubitak konkurentnosti skladišne logistike u korist Mađarske i Slovačke. Zabrinjava i gašenje nekoliko tvornica te veliki pad investicija u industriji, koja je uz trgovinu ključni generator logističkih aktivnosti,“ rekao je predsjednik Udruženja logistike i otpremništva HGK Petar Šimić.

image

Petar Šimić, predsjednik Udruženja otpremništva i logistike HGK

promo

Šimić poručuje da će upravo zato konferencija HGK otvoriti temu konkurentnosti europskog i hrvatskog gospodarstva te utjecaj međunarodnih disruptivnih faktora, zdravstvenih, prirodnih, trgovačko-carinskih i oružanih. „Hrvatska u svim ovim kompliciranim okolnostima ima prilično dobru poziciju, ali na nama je da je iskoristimo,“ rekao je Šimić.

Nakon iznimno uspješnog prošlogodišnjeg izdanja, koje je okupilo više od 300 stručnjaka, poduzetnika i predstavnika institucija, ovogodišnji Dan logistike i transporta HGK donosi pregled najvažnijih izazova i prilika koje oblikuju budućnost sektora.

Glavne teme konferencije uključuju Riječka vrata Europe – prometni pravac 21. stoljeća, sezona 365 – iza police i stola: nevidljivi motor retaila i HoReCa-e, logistika – kralježnica industrije te fondovi EU i infrastruktura za sljedeće desetljeće. Konferencija će tradicionalno uključivati EXPO zonu u kojoj će posjetitelji moći upoznati najnovija rješenja i tehnologije iz područja transporta, logistike, IT-a, automatizacije i pametne mobilnosti. Cilj događaja je poticanje dijaloga između poduzetnika, donositelja odluka, stručnjaka i šire javnosti te promocija sektora kao ključnog pokretača održivog i konkurentnog gospodarstva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 14:46