NAJBOLJI KAZALIŠNI GLUMAC

OZREN GRABARIĆ 'Rikard je opasan, ali publika se smije. Kao što se Trumpu smijemo'

Ozren Grabarić
 Marko Todorov / CROPIX

Ozren Grabarić, glumac Dramskog kazališta Gavella, nominiran je za kazališnu nagradu Zlatni Studio u kategoriji najboljeg glumca za naslovnu ulogu u Shakespeareovu “Rikardu III.”. Pripremao se za tog zlotvora više mjeseci, Rikard, uostalom, i nije uloga koju bi netko dao na prvu loptu Grabarićevoj glumačkoj i ljudskoj energiji. Međutim, kada je sve bilo gotovo, publika je komentirala da je Ozren Grabarić u ulozi Rikarda “izvanredno odvratan”.

Grabarić glumi Rikarda zgrbljen, s rukom u skvrčenom položaju… Koliko mu je ta uloga pojela truda, mentalnog, a i fizičkog?

- Puno je truda bilo uloženo u predstavu. Bilo je puno posla oko teksta, jer smo se odlučili za novi prijevod. Dobili smo malo moderniju partituru koja poštuje Shakespeareov jezik i poeziju, a opet na mnogim mjestima učinili smo ga razumljivijim publici danas. To je bio ključ za sve ostalo jer kad smo dobili prave riječi, dobili smo i pravi sadržaj, a preko njega smo mogli oslikati unutarnju sliku Rikarda i svih ostalih lica. Došli smo do toga da Rikard nije jedini zločinac, nego su svi likovi oko njega, uključujući i one ženske, jednako tako zločinci. Otkrili smo da u toj drami nema pozitivaca i da na putu do vlasti cilj opravdava sredstvo. Njegov deformitet nije samo izvanjski, on je i unutarnji, život u kojem biva marginaliziran i nevoljen i neprihvaćen jest život koji ga je doveo do toga da u nedostatku drugih radosti nađe nasladu u želji za krunom. Vlast služi takvim licima kao nadomjestak osobnih nedostataka i frustracija .

Vaš je Rikard ovovremenski, simpatičan i infantilan, a iskonski gad. I unatoč svom deformitetu on zavede Lady Anu na grobu njezina muža, za čiju je smrt on kriv…. Kome je to moguće osim Rikardu?

- Rikard je kao nekakav verbalni žongler koji vas tako uspije začarati riječima da na neki način navede sve u publici da stanu na njegovu stranu. Slično vidimo i u današnjem svijetu, na vlast dolaze oni koji smiješkom i slatkim riječima nude opasne ideologije. Danas je vrag obukao Pradu i postao showman najgledanije emisije na svijetu. Ljudi gledaju i glasaju za njega.

ZA NOMINIRANE U SVIM KATEGORIJAMA NAGRADE 'ZLATNI STUDIO' GLASAJTE OVDJE!

Je li Rikard za teatar danas ono što je Hamlet bio za teatar jučer, glavni Shakespeareov komad ovog trenutka?

- Ima nešto u tome. Kao da je svijet prestao s hamletovskim pitanjem biti ili ne biti i počeo opasno koketirati s Rikardovim odgovorom na to pitanje. Biti, ali biti po svaku cijenu na vlasti.

Kakve su reakcije publike za trajanja predstave?

- Publika često reagira smijehom. Bila je neka kritika kojoj je zasmetalo što su se ljudi smijali na našeg Rikarda jer je to tobožnji dokaz da smo podilazili publici i da nismo dublje preispitali lice opasnosti koje prijeti i svijetu danas.

Mislim da je to pogrešan diskurs gledanja na stvar, odnosno, to je izravni dokaz da smo uspjeli ispoštovati Shakespeareov jezik i misao koja je utkana u sadašnjost. Trumpu se smijemo, ali on je na vlasti, Putinu se smijemo, ali on je na vlasti, našim političarima se smijemo, ali oni su na vlasti i vladaju nauštrb onih koji im se smiju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 13:29