U danima obilježavanja 20. obljetnice prve utakmice hrvatske nogometne reprezentacije s ponosom se sjećamo prvog istrčavanja Vatrenih na maksimirski travnjak u “kockastim” dresovima, ali priča o hrvatskom dresu, koji je danas naš prepoznatljivi brand u svakom kutku svijeta, vodi nas u daleku 1977. godinu, u vrijeme završnice kvalifikacija za SP 1978. u Argentini i nagradnu igru ' Coca-Cola, Sportske novosti i Sport vode vas na nogometne spektakle godine.'
Autor toga projekta bio je Marko Pekica, komunikolog, PR stručnjak, gost predavač na mnogim fakultetima, čovjek impresivnog životopisa, tada marketing manager Coca-Cole za područje regije, osoba uz čije se ime veže prvo pojavljivanje “preteče” hrvatskog dresa u javnosti.
Što se zapravo dogodilo u utorak 17. svibnja 1977. godine u završnom izvlačenju nagrada u SN, kako je izbor pao na nogometnog reprezentativca i kapetana Partizana Iliju Zavišića?
- Jedan od sudionika u nagradnoj igri bio je i beogradski Sport. Sportske novosti su mu dale prednost u izboru tko će biti na izvlačenju u Zagrebu, tko će od velikih nogometaša odjenuti naš dres. I onda je glavni urednik Sporta rekao: “Profesore, neka to bude Ilija Zavišić.” I došao je Ilija, pristojan i skroman, obukli ga, izvukao je dobitnike, a nitko nije “kapirao” da je dečko odjenuo hrvatski dres, doduše s logom Coca-Cole, ali osnovni motiv bio je hrvatski grb.
Tko je dizajnirao majicu, po čijem naputku...?
- U PR-u, u poslovima moje profesije kažu, pokušajte zaboraviti zamjenicu “ja”, koristite onu drugu koja je puno jača, zamjenicu “mi”. U tome su sudjelovali i Coca-Cola, i Sportske novosti, i Sport, jer da su oni bili protiv toga, ta majica ne bi nikad ugledala svjetlo dana. Neke su škole dobile te majice i bile su prve “repke” koje su nastupale u njima.
Je li bilo reakcija u bivšoj državi?
- Beograd se nije bunio, a Rim nije razumio, pa je na zgodan način dio hrvatskog branda doživio svoju povijesnu promociju mnogo prije nego što su Vatreni to učinili rađanjem slobodne nam i Lijepe Naše.
Za Beograd nam je jasno, ali zašto Rim?
- Zato jer je ured Coca-Cole za područje bivše države bio u Rimu. Jedino sam se “bojao” da će varijantu prokužiti Sead Alajbegović, direktor zagrebačke punionice Coca- Cole, moj veliki prijatelj, nažalost pokojni, dobar znalac povijesti, klasičar, no on je rekao: “Bravo, stari, dobra je to majica!”
Gledatelje će pozdraviti dvanaestorica iz 1990.
Službena proslava 20. obljetnice prve utakmice reprezentacije Republike Hrvatske uvelike će obilježiti ovu srijedu. U agrebačkom hotelu Sheraton u 13.30 okupit će se dvanaestorica igrača koji su nastupiti protiv SAD-a 1990. godine, živući članovi stručnog stožera, ljudi zaslužni za organizaciju. Poziv je upućen i djelatnicima Veleposlanstva SAD-a.
Nakon zdravice i ručka, zajednički će se uputiti na stadion gdje će gledatelji pola sata prije početka dvoboja moći pozdraviti dobro znana imena. To su: Dražen Ladić, Tonči Gabrić, Zoran Vulić, Drago Čelić, Vlado Kasalo, Saša Peršon, Gregor Židan, Kujtim Shala, Ivan Cvjetković, Aljoša Asanović, Mladen Mladenović i Marko Mlinarić. Na semaforu će biti puštena izjava kapetana te momčadi Zlatka Kranjčara, koji je odsutan zbog obveza u reprezentaciji Crne Gore, a prema najavama, osim Cice jedino Darko Dražić, trener u Iranu, neće nazočiti događaju.
U 16 sati otvorit će se fan zona, od Bukovačke do zapadne tribine stadiona, u njoj će nastupiti Davorin Bogović i Slavonske lole... Tu će fešta potrajati i nakon susreta. Prije početka ogleda na travnjaku će Mladen Bodalec otpjevati 'Ružu Hrvatsku', kao što je to uradio i 1990. Ulaz je besplatan, no ulaznice treba podignuti na blagajnama. Maksimum je četiri po jednoj osobi. Loša je jedino najava kiše, bilo bi lijepo da se smiluje.