Točkasti identitet

Kuća dalmatinskog psa pretvara Šibenik u svjetsku atrakciju

Muzej posvećen dalmatinerima nudi interaktivno iskustvo, unikatne suvenire i druženje sa psima
 Niksa Stipanicev/Cropix
Muzej posvećen dalmatinerima nudi interaktivno iskustvo, unikatne suvenire i druženje sa psima

Od naših autohtonih pasmina, dalmatiner je najpoznatiji. Taj veliki bijeli pas s crnim točkicama simbol je Dalmacije, a od lipnja ima i svoj muzej. Kuća dalmatinskog psa nalazi se u Šibeniku i svaki je njezin centimetar posvećen toj divnoj pasmini. Ideja je pala na pamet njegovu vlasniku Igoru Mladinoviću prije pet godina, kaže nam. Od časa kad je prvi put pomislio na muzej pa do trenutka kad je počeo tražiti prostor, prošle su tri godine. Kad mu je to pošlo za rukom, sve se dalje odvilo munjevitom brzinom. Samo uređenje muzeja trajalo je dva mjeseca. Ne zvuči puno, ali Igor priznaje da su bila mukotrpna i nije siguran bi li takav posao ikad više ponovio.

No, vratimo se na početak. Kako mu je to uopće palo na pamet - otvoriti muzej posvećen pasmini?

image

Igor Mladinović

Niksa Stipanicev/Cropix

- Ideja mi se čini toliko očita da mi djeluje nevjerojatno da se nitko ranije toga nije sjetio. Kao kad čuješ neki stih u pjesmi, koji je toliko jednostavan da misliš da si ga čuo već bezbroj puta, a onda shvatiš da nisi, nego da je samo izvrsno pogođen. Imati privilegiju kao država da svojataš najpoznatiju pasminu na svijetu, o kojoj je Disney snimio dva filma, o kojoj su pisane pjesme, knjige, rađene modne kolekcije… i ne napraviti od toga primjereni brending destinacije je neoprostivo - kaže Igor i dodaje:

- Svaki direktor Hrvatske turističke zajednice i ministar turizma u posljednjih 35 godina morao bi osjećati ogroman sram zbog nesposobnosti da tako nešto napravi. Milijune smo uložili u takozvanu turističku branding strategiju, a da i dan-danas turisti ne znaju koji suvenir da ponesu iz Hrvatske i gdje da idu kada padne kiša, pa ne mogu na plažu. Eto, otuda ideja, predstaviti Hrvatsku kao domovinu dalmatinskog psa. Brendirati Dalmaciju i Hrvatsku na način da bilo tko na svijetu pomisli na nas kada vidi dalmatinera na cesti.

image
Niksa Stipanicev/Cropix

Igor je Šibenik odabrao iz više razloga. Istina, ima manje turista, ali je okrenut obiteljskom i kulturnom turizmu. To je prepoznao kao ono što je važno za prostor kakav namjerava urediti. Osim toga, u tom je gradu ljubav prema psima normalna stvar. Ondje se nalazi ona kamena zdjelica za vodu, "Amor di cani" iz 16. stoljeća. Uz sve to, pronašli su prostor u samom centru grada koji ima dvorište od sto kvadrata. Riječ je o staroj kamenoj kući u centru u kojoj je nekoć bila mlinica i koja je odisala dalmatinskom autentičnošću, što je bilo ono što je trebao. A onda je Igor, s članovima svojeg tima, krenuo u posao. Trebalo je osmisliti cjelokupan postav muzeja, napraviti vizualni identitet, dizajnirati unikatne suvenire, urediti prostor... Za sve to zaslužni su članovi njegova tima, ističe, koji su dali sve od sebe i postigli da Kuća izgleda onakva kakvom je danas vide posjetitelji.

- Sam postav je dobar balans povijesnih činjenica, kinoloških informacija, zabavnog sadržaja i interaktivnih izložaka. Ukratko, muzej koji prati trendove i koji je svjestan da klasična muzeologija, gdje se beskonačni tekstovi čitaju sa zidova, nema nikakvu budućnost. Naš cilj je da se posjetitelji zabavljaju kroz učenje i uče kroz zabavu - pojašnjava Igor ideju koja je zaživjela u prostoru muzeja.

image
Niksa Stipanicev/Cropix

Ulaznica košta 14 eura, a stanovnici Šibenika imaju popust. Način je to, kaže, da zahvale gradu koji ih je primio. U ljetnoj sezoni su gotovo 80 posto posjetitelja bili turisti, ali se situacija počela mijenjati - sada dolaze vrtićanci i školarci, koji se svaki put oduševe kada prijeđu prag muzeja. Još uvijek ima turista, dodaje Igor, a oni većinom dolaze s kruzera.

- Iako smo otvoreni tek četiri mjeseca, jako je lijepo čuti kada nam gosti kažu: ‘Na kruzeru su nam rekli da idemo u Šibenik, da moramo vidjeti katedralu i Kuću dalmatinskog psa‘. Velika je to stvar u tako kratkom vremenu. Ljudi su većinom oduševljeni, iznenađeni činjenicom da su dalmatinski psi iz Dalmacije, a kada vide naše glavne junake, dva dalmatinca Dalmu i Tina, onda se raspamete - opisuje Igor i ističe kako će se postav mijenjati s vremenom. Neke izloške će dodavati, neke dorađivati. Poradit će dodatno na digitalizaciji muzeja, dodat će i sadržaj koji nije samo muzejski, u vidu caféa, radionica, tematskih večeri i ostalog popratnog sadržaja… No, sve će to doći s vremenom - ipak je iza njih svega nekoliko mjeseci rada.

image

Igor Mladinović

Niksa Stipanicev/Cropix

Unatoč svom trudu koji su uložili oko uređenja i izložaka, svi su ipak najviše oduševljeni Dalmom i Tinom. Vole ljudi i "Instagram sobu" s umjetničkom dekonstrukcijom dalmatinera, a mlađi suhi bazen s crno-bijelim lopticama, ali živi dalmatineri su ipak zabavniji od svega. I to je sasvim razumljivo.

- O Dalmi i Tinu brine se naša Ivana Burazer, šaptačica psima i dobri duh Kuće. Nevjerojatan je trud koji ona ulaže u taj balans da su psi dobro, da su mirni, da nemaju stres, a da su posjetitelji zadovoljni. Bilo je dana kada je preko 250 ljudi ušlo u Kuću i svi naravno žele vidjeti Dalmu i Tina, a Ivana to mora sve uskladiti. S obzirom na to da trenutačno imamo zdrave i sretne pse, koji su zapravo neposlušni tinejdžeri, dokaz je da Ivana odlično radi svoj posao. Tako nastavljamo i dalje - zaključuje Igor.

image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2025 18:03