ESEJ J. PAVIČIĆA

E da mi je cimentati more... Ili, kako je more, s pojavom trajekta, postalo prepreka

U splitskom je Hrvatskom pomorskom muzeju otvorena izložba "Prva na Jadranu" posvećena prvoj trajektnoj vožnji u hrvatskoj povijesti

E da mi je cimentati more/da moj dragi ne plaća vapore" dvostih je tradicijskog klapskog napjeva što ga je pred nekoliko godina popularizirala reklama jednog mobilnog operatera. Stihovi koje u reklami pjeva Ivana Kindl reflektiraju odnos koji prema moru ima naša današnja kultura. More je, naime, za nas danas zapreka. More je komunikacijska smetnja, more otežava dolazak i odlazak, pa otežava i susret ljubavnika. More je nešto što se želi premostiti, cementirati.

Kulture uz Jadran nisu uvijek tako gledale na more. Još do sredine 20. stoljeća, more je bilo komunikacijska spona, a barijera je bila upravo - kopno. Tijekom čitave povijesti, od Apulije i Maraka se do Dalmacije preko Jadrana moglo stići za dva ili tri dana jedrenja uz donekle povoljan vjetar. Za dva ili tri dana, kopnen...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 01:56