
Sustav helikopterskog spašavanja u Hrvatskoj trenutačno nije operativno organiziran ni funkcionalan. Vrlo ozbiljnu i zabrinjavajuću vijest potvrdio je Josip Tomašić, pročelnik HGSS-ove Stanice Orebić, prenosi Dubrovački.hr.
- HGSS više od 30 godina provodi helikopterska spašavanja u Hrvatskoj. Svaki dan spašavamo i obučavamo se, nula do 24 sata, 365 dana na području čitave države. No, nedostaje nam sustavna dostupnost helikoptera za potrebe Hrvatske gorske službe spašavanja. Dosad smo imali izvrsnu suradnju s MORH-om, no oni nemaju više resurse. Bez sustava helikopterskog spašavanja, ugrožena je sigurnost unesrećenih, ali i spašavatelja, upozorava Tomašić i ponovno naglašava kako je suradnja s Ministarstvom obrane zadnjih 30 godina bila vrhunska te da je njihov doprinos u spašavanju bio izniman i hvale vrijedan.
Na području Dubrovačko-neretvanske županije, najveći broj intervencija bilježi se na Svetom Iliji, na Pelješcu, popularnom odredištu planinara i izletnika. Stanica Hrvatske gorske službe spašavanja u Orebiću lani je, od svibnja do listopada, imala čak 17 intervencija. Od 2001. godine, na tom je području zabilježeno osam smrtnih slučajeva, a veliki broj spašavanja na zahtjevnom terenu odrađeno je upravo helikopterima, zbog nepristupačnosti i stanja unesrećenih.
Posljednja objava Ministarstva obrane o zajedničkom uspješnom spašavanju odnosi se upravo na suradnju s orebićkim HGSS-om. Iz Vojarne Knez Trpimir, u Divuljama, 24. lipnja ove godine, helikopter Mi-171 Sh iz sastava 395. eskadrile transportnih helikoptera 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, angažiran je za prijevoz spasilačkog tima u akciji spašavanja unesrećenog pilota paraglajdera na teško pristupačnom terenu na Pelješcu. U spašavanju je sudjelovalo 13 pripadnika HGSS-a te četiri spašavatelja s ljetnog helikopterskog dežurstva. U HGSS-u su dan prije dobili informaciju kako helikopter više neće biti dostupan.
- Postojimo već 75 godina, a 30 godina radimo helikopterska spašavanja. Imamo spremne i obučene ljude, a upotreba helikoptera u akcijama spašavanja nije iznimka. Helikopteri su neizostavan resurs u spašavanju ljudskih života na nepristupačnim i vanurbanim područjima. HGSS je do sada proveo na stotine takvih akcija spašavanja, podsjeća Tomašić i ističe kako su spašavatelji spremni za sezonu, ali sustav, nažalost, nije.
Iz HGSS-a navode kako imaju osposobljene i uvježbane timove za helikopterska spašavanja, no bez podrške države sustav je neupotrebljiv. Šalju i ozbiljno upozorenje kako odgoda rješavanja ovog problema može imati smrtonosne posljedice.
- Već smo imali nekoliko ozbiljnih situacija. Sljedeći put moglo biti prekasno, potrebna je politička podrška da se uvede jasno definirani i operativni model helikopterskog spašavanja. Spašavanje iz zraka zakonska je obveza HGSS-a. Prema važećem zakonodavstvu, temeljna zadaća HGSS-a je provoditi helikopterska spašavanja s nepristupačnih terena, dodao je sugovornik.
U svibnju smo popratili dolazak i let višenamjenskog helikoptera Subaru Bell 412 EPX, s namjerom da ga se stacionira u Dubrovnik za hitni medicinski prijevoz, ali i traganje i spašavanje. Tada je rečeno da, ako ne vozi pacijente, ovaj moderni helikopter može prevesti 13 pripadnika Civilne zaštite, HGSS-a ili vatrogasaca, a opremljen je termovizijskom kamerom Wescam MX-10 s mogućnošću prijenosa slike uživo u stožer, reflektorom za noćno traganje, kukom za podvjesni teret, vitlom za spašavanje, satelitskim telefonom i Tetra radio stanicom za MUP komunikaciju, uz radio stanicu za komunikaciju s brodovima. Hoće li i kada ovaj helikopter biti uistinu i stavljen u službu traganja i spašavanja HGSS-u, pitanje je na koje ćemo objaviti odgovor po primitku iz Ministarstva unutarnjih poslova, prenosi Dubrovački.hr.
Komentari
0