OD NOVE GODINE

Rafalei uskoro preuzimaju potpunu zaštitu zračnog prostora Hrvatske, evo kako će to izgledati

Dva borbena aviona za nadzor zračnog prostora uvijek moraju biti na raspolaganju

avion Rafale.

 Boris Kovacev/Cropix
Dva borbena aviona za nadzor zračnog prostora uvijek moraju biti na raspolaganju

Hrvatski vojni piloti od 1. siječnja 2026. s borbenim avionima Rafale preuzimaju nadzor i zaštitu hrvatskog zračnog prostora (air policing) u sklopu NATO-ova integriranog sustava protuzračne i proturaketne obrane NATINAMDS-a, objavilo je Ministarstvo obrane.

Nadzor našeg zračnog prostora od prosinca 2024. provode talijanski zrakoplovi Eurofighter Typhoon i mađarski zrakoplovi Gripen iz zračnih baza u Mađarskoj i Italiji, jer Hrvatsko ratno zrakoplovstvo tu zadaću više nije moglo obavljati s obzirom na to da su MiG-ovima istekli resursi, a piloti još nisu bili završili obuku na tada tek nekoliko pristiglih Rafalea.

Anušić otkrio do kada će hrvatski zračni prostor nadzirati članice NATO saveza: ‘Cijela eskadrila je spremna‘

Prema neslužbenim informacijama, u proteklih 12 mjeseci talijanski i mađarski borbeni avioni niti jednom nisu ušli u hrvatski zračni prostor zbog uzbune u sklopu air policinga. Taj privremeni nadzor vlastitog zračnog prostora bio je besplatan jer je jedan od modela u NATO-u da susjedne zemlje provode zadaću air policinga koja se ne naplaćuje. U MORH-u tvrde da je intenzivnom obukom osoblja postignuta razina spremnosti za provedbu zadaće zaštite zračnog prostora u miru.

image

Borbeni avion Rafale

Josip Bandic/Cropix

Dva borbena aviona za nadzor zračnog prostora uvijek moraju biti na raspolaganju i smješteni su u posebnom izdvojenom hangaru u zračnoj bazi Pleso u Zagrebu. Njihovi piloti u vrijeme dežurstva pod izravnim su zapovjedništvom NATO-ova Zapovjedništva za združene zračne operacije u španjolskom Torrejónu. Uz zrakoplove, NATO-ovu zapovjedništvu u Španjolskoj na raspolaganju je i slika sa zračnih radara u Hrvatskoj te se hrvatski podaci integriraju s podacima drugih zemalja, čime se stvara jedinstvena slika zračnog prostora NATO-a.

Mađarski ministar: ‘Mi čuvamo hrvatsko nebo dok ne stignu Rafalei, to nam je jedan od najvažnijih zadataka‘

Kada se na radarskom zaslonu utvrdi ulazak neidentificirane letjelice u hrvatski zračni prostor, hrvatski piloti dobivaju zapovijed iz Torrejóna da presretnu i vizualno identificiraju letjelicu te pokušaju uspostaviti vezu sa zrakoplovom. Utvrđuju je li došlo do tehničkog kvara na komunikacijama ili nekom drugom dijelu avionike. U takvim operacijama jedan avion uvijek leti ispred, a drugi iza te letjelice. Borbeni avion koji leti naprijed maše krilima lijevo-desno, što je znak pilotu da ga mora slijediti. U slučaju da odbije suradnju, pilot borbenog aviona nakon konzultacija sa zapovjedništvom može ispod neidentificiranog aviona ispaliti svijetleće metke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2025 16:41