Hrvatski vojni piloti od 1. siječnja 2026. s borbenim avionima Rafale preuzimaju nadzor i zaštitu hrvatskog zračnog prostora (air policing) u sklopu NATO-ova integriranog sustava protuzračne i proturaketne obrane NATINAMDS-a, objavilo je Ministarstvo obrane.
Nadzor našeg zračnog prostora od prosinca 2024. provode talijanski zrakoplovi Eurofighter Typhoon i mađarski zrakoplovi Gripen iz zračnih baza u Mađarskoj i Italiji, jer Hrvatsko ratno zrakoplovstvo tu zadaću više nije moglo obavljati s obzirom na to da su MiG-ovima istekli resursi, a piloti još nisu bili završili obuku na tada tek nekoliko pristiglih Rafalea.
Prema neslužbenim informacijama, u proteklih 12 mjeseci talijanski i mađarski borbeni avioni niti jednom nisu ušli u hrvatski zračni prostor zbog uzbune u sklopu air policinga. Taj privremeni nadzor vlastitog zračnog prostora bio je besplatan jer je jedan od modela u NATO-u da susjedne zemlje provode zadaću air policinga koja se ne naplaćuje. U MORH-u tvrde da je intenzivnom obukom osoblja postignuta razina spremnosti za provedbu zadaće zaštite zračnog prostora u miru.
Dva borbena aviona za nadzor zračnog prostora uvijek moraju biti na raspolaganju i smješteni su u posebnom izdvojenom hangaru u zračnoj bazi Pleso u Zagrebu. Njihovi piloti u vrijeme dežurstva pod izravnim su zapovjedništvom NATO-ova Zapovjedništva za združene zračne operacije u španjolskom Torrejónu. Uz zrakoplove, NATO-ovu zapovjedništvu u Španjolskoj na raspolaganju je i slika sa zračnih radara u Hrvatskoj te se hrvatski podaci integriraju s podacima drugih zemalja, čime se stvara jedinstvena slika zračnog prostora NATO-a.
Kada se na radarskom zaslonu utvrdi ulazak neidentificirane letjelice u hrvatski zračni prostor, hrvatski piloti dobivaju zapovijed iz Torrejóna da presretnu i vizualno identificiraju letjelicu te pokušaju uspostaviti vezu sa zrakoplovom. Utvrđuju je li došlo do tehničkog kvara na komunikacijama ili nekom drugom dijelu avionike. U takvim operacijama jedan avion uvijek leti ispred, a drugi iza te letjelice. Borbeni avion koji leti naprijed maše krilima lijevo-desno, što je znak pilotu da ga mora slijediti. U slučaju da odbije suradnju, pilot borbenog aviona nakon konzultacija sa zapovjedništvom može ispod neidentificiranog aviona ispaliti svijetleće metke.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....