500 SREDNJOŠLOLACA S JEDINICOM

Ravnatelji: Vjeroučitelji ne znaju raditi u školi; Vjeroučitelji: Učenici ništa ne rade i pojma nemaju

Vjeroučitelj Eduard Kožul: Imam tri uvjeta da učeniku dam trojku - mora biti pristojan, izvršavati obveze i imati bilježnicu. Ali razina znanja je nula

ZAGREB - Uvriježeno je mišljenje da nastava katoličkog vjeronauka učenicima služi za podizanje školskoga prosjeka jer iz tog izbornog predmeta gotovo svi imaju petice. S takvim se stavom ne bi moglo složiti 500-tinjak srednjoškolaca koliko ih je, prema podacima Ministarstva obrazovanja, iz vjeronauka na polugodištu imalo zaključenu jedinicu (podaci su obrađeni za 80 posto učenika). I dok vjeroučitelji tvrde da djeca iz vjeronauka imaju jedinice jer ništa ne rade, neki ravnatelji škola smatraju da je relativno velik broj negativnih ocjena iz vjeronauka dijelom i rezultat nedovoljne educiranosti dijela vjeroučitelja za rad u školi.

Poseban status

Da je velik broj jedinica iz vjeronauka vrlo osjetljiv problem i za samu Crkvu potvrdio nam je i jedan poznati teolog.

- Osobno mislim da je moguće iz vjeronauka ne davati jedinice. To je vrlo delikatno pitanje jer uvijek postoji mogućnost da ocjenjivanje vjeronauk pretvori u protuvjeronauk. No, pitanje je kako se vjeroučitelji snalaze u školi - rekao je naš sugovornik koji je htio ostati anoniman.

Vjeronauk i prema pravilniku o ocjenjivanju ima poseban status, a ocjena bi iz njega trebala biti motivirajuća. Jedno se vrijeme govorilo i o tome da bi je trebalo skroz ukinuti. Vjeroučitelji s kojima smo razgovarali kažu, međutim, kako ne znaju kako bi u takvoj situaciji uopće radili, s obzirom na to da je, kažu, velik broj djece potpuno nemotiviran i za vjeronauk i za školu.

Samo dvije petice

- Nama dolaze učenici koji se nigdje drugdje nisu mogli upisati te koje roditelji tjeraju u školu - gotovo uglas govore Eduard Kožul i Anto Delač, vjeroučitelj i ravnatelj Elektrostrojarske obrtničke škole. U toj je školi na polugodištu zaključeno 69 jedinica iz vjeronauka od 153 koliko ih je ukupno u Zagrebu.

Vjeroučitelj Kožul otkriva kako on svojim učenicima ne daje dvojke, a za trojku je potrebno ispuniti tri uvjeta - biti pristojan, izvršavati obveze i imati bilježnicu iz vjeronauka.

- Unatoč niskim kriterijima, razina znanja mojih učenika je nula. Ako netko opsuje ili uvrijedi mene ili drugog učenika, to sankcioniram jedinicama iz komunikacije. Ako pokaže bilo kakav napredak, dobiva peticu iz zalaganja. Petice dajem i učenicima koji mi u ponedjeljak ili utorak znaju reći barem nešto o nedjeljnoj propovijedi - poput podatka po čijem je evanđelju svećenik govorio. Takve sam petice ove godine podijelio samo dvije - objašnjava svoje metode vjeroučitelj Kožul.





Guran na marginu

Učenici Gornjogradske gimnazije jedini su zagrebački gimnazijalci s jedinicama iz vjeronauka. Nakupili su ih pet. Ravnatelja Marka Fröbea i vjeroučitelja Nenada Polondaka, to ne brine.

- Ne razumijem zašto se time uopće bavite, a ne činjenicom da imamo razrede s više od 40 učenika - rekao nam je Polondak. U Obrtničkoj školi za osobne usluge na polugodištu je bilo 48 jedinica iz vjeronauka. - Vjeronauk je kao predmet uvijek bio guran na marginu. Djeca dođu na katehetske susrete pa tamo igraju biljar, a kad dođu u srednju školu, čude se što moraju učiti povijest Crkve - kaže vjeroučitelj Goran Carević.

Carević u školi predaje i etiku, a tvrdi da je kod njega lakše dobiti dvojku iz vjeronauka nego iz etike.

Motivirajuće jedinice

- Razradio sam tri elementa za ocjenu iz vjeronauka - usmeno, pismeno znanje i aktivnost. Jedno sam vrijeme ocjenjivao i komunikaciju i suradnju učenika, no od toga sam odustao jer se drugi kolege iz moje grupacije predmeta nisu složili s tim da to bude jedan od kriterija ocjenjivanja - rekao je Carević.

Vjeroučitelji s kojima smo razgovarali tvrde da ne znaju koliko djece koja pohađaju školski vjeronauk sudjeluje na župnom vjeronauku i redovito nedjeljom idu na mise.

- U našoj su školi jedinice iz vjeronauka na polugodištu motivirajuće. Činjenica je da se djeca uopće ne trude. Za dvojku je dovoljno da znaju nabrojati glavne nastavne cjeline, no neki, vidite, ne znaju ni to. No, do kraja godine sve će se to promijeniti. Vjerujte mi, tko god od učenika dođe do kraja i zna izmoliti nekoliko Očenaša i Zdravo Marija imat će četiri ili pet iz vjeronauka - kaže Nenad Pavlenić, ravnatelj Industrijske strojarske škole u kojoj je na polugodištu bilo oko 20 jedinica iz vjeronauka.

Valentina Mandarić, voditeljica Ureda zagrebačke nadbiskupije za školski vjeronauk, rekla je kako prvi put čuje da ima toliko jedinica.

- Znam da su očekivanja od vjeronauka velika i da ponekad i sami roditelji očekuju da, kad oni nisu u stanju djeci prenijeti neke vrijednosti, umjesto njih to učini vjeroučitelj - rekla je V. Mandarić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. travanj 2024 09:56