PADA PRIVATIZACIJA?

RUMUNJSKI INVESTITOR PRIJETI 'Ispunite mojih 30 zahtjeva ili odustajem od HŽ Carga'

Dragan Matic / CROPIX;

Ne odustajemo od kupnje HŽ Carga, ali tražimo da se u sklopu pregovora o kupoprodajnom ugovoru riješe problemi na koje smo naišli i dubinskom snimanju tvrtke - rekao je ministru prometa Siniši Hajdašu Dončiću vlasnik rumunjske Grampet Grupe Gruica Stoica u utorak u Bukureštu, doznaje Jutarnji list.

OTKRIVAMO TKO JE ČOVJEK KOJI ŽELI BITI CAR PRUGA OD JADRANA DO KINE Rumunj za 140 milijuna kupuje HŽ Cargo

Jučer se proiopćenjem oglasila i Grampet Grupa u kojem se navodi da je hrvatsko tržište za njih od strateškog interesa. Razgovori Hajdaša Dončića sa Stoicom odvijali su se u dramatičnim okolnostima jer je u utorak istjecao rok za prodaju 51 posto rumunjske željezničke Cargo tvrtke MARFA Grampet Grupi. Prodaja je na kraju propala jer država nije ispunila preuzete obeveze na koje se obvezala.

Hitan let

Pregovore s rumunjskom kompanijom o prodaji 75 posto HŽ Carga za 140 milijuna eura vodi Povjerenstvo Ministarstva prometa i ministar Hajdaš Dončić u to nije bio involviran sve dok rumunjska strana nije poslala prijedlog kupoprodajnog ugovora. Kako doznajemo, prijedlog ugovora rumunjske strane umnogome se razlikovao od onoga na što su se Rumunji obvezali prihvaćanjem uvjeta natječaja.

“Angažirao sam se jer je to moja obveza kao ministra”, rekao nam je jučer nekoliko sati nakon povratka iz Bukurešta ministar prometa. Kaže kako je ta situacija oko Marfe čak pozitivna za HŽ Cargo jer Stoica ima oslobođena financijska sredstva koja može investirati u Hrvatskoj.

U Bukurešt je otišao na ranije dogovorenu konferenciju kineskih investitora i bankara, ali je prije svega želio vidjeti kakva je situacija s privatizacijom rumunjske tvrtke i kako to može utjecati na prodaju HŽ Carga.

Rumunjska ministrica prometa Ramona Manescu detaljno mu je objasnila rumunjske probleme s privatizacijom Marfe te je Hajdaša i upozorila da Grampet Grupa nema problema s financijama već su problemi zbog kojih je propala privatizacija posve drukčije prirode. Nakon toga su uslijedili razgovori sa Stoicom i njegovim suradnicima.

Novi pregovori

- Oštro sam od njih zatražio da ubrzaju izradu poslovnog plana kako bi se cjelokupni proces potpisivanja kupoprodajnog ugovora ubrzao. Oni su mi obećali da će plan biti završen do petka ili ponedjeljka. Nakon toga u Zagreb dolaze njihovi odvjetnici s kojim ćemo pregovarati o kupoprodajnom ugovoru. Plan je da se pregovori završe u roku od sedam do deset dana - rekao nam je jučer ministar prometa.

On je umjereni optimist da će s Grampet Grupom biti sklopljen kupoprodajni ugovor: - Ne mogu reći u postocima kolike su šanse, ali mislim da su veće šanse da se ugovor potpiše nego da se ne potpiše. U sljedećih deset dana sve će se znati. Ako sve bude u redu, kupoprodajni ugovor bi se trebao potpisati do kraja studenog.

Prema njegovim riječima, u tih deset dana odvjetnici obiju strana trebali bi usuglasiti još oko 30 pitanja o kojima postoje neslaganja. - Sva su ta pitanja rješiva - napominje Hajdaš Dončić. Prema njegovim riječima, najteže će se sklopiti dogovor oko 20 milijuna eura koje Grampet Grupa mora uplatiti za investicije i modernizaciju HŽ Carga.

- Naša je pozicija da Grampet Grupa ta sredstva uplati direketno u HŽ Cargo. Oni pak predlažu da taj novac uplate jednoj od svojih tvrtki u Rumunjskoj koja bi onda taj novac posudila HŽ Cargu koji bi on onda kasnije vraćao - kaže ministar.

Tužbe i protutužbe

Rumunje nadalje brinu još četiri problema - status nekretnina koje koristi HŽ Ccrgo, tužbe i protutužbe koje su u sudskom postupku, radna prava članova braniteljske udruge u HŽ Cargu te oko 20 milijuna kuna novih dugovanja koji su stvoreni od raspisivanja natječaja do danas. Dubinskim snimanjem tvrtke Rumunji su utvrdili kako nekretnine koje HŽ Cargo koristi uopće nisu upisane u gruntovnicu i država ih je zapravo dala HŽ Infrastrukturi na korištenje.

Što sve traži

Rumunji traže raščišćavanje tog stanja. Hrvatska strana bi se mogla obvezati da će to riješiti u roku od dvije godine. Do 2007. nagomilalo se oko 1500 tužbi i protutužbi, uglavnom iz radnog prava, koje nisu riješene i Rumunji ne žele da tvrtka plaća ta obeštećenja i da sav financijski teret padne na njihova leđa.

Posebna su priča prava članova braniteljske udruge u tvrtki. Bivši ministar prometa Božidar Kalmeta s tom je udrugom 2007. potpisao sporazum kojim se praktički onemogućava da članovi Udruge dobiju otkaz. Iako još nije utvrđen broj članova Udruge branitelja, barata se s brojkom između 700 i 1000. Ta odredba za Rumunje je posve neprihvatljiva.

Nadalje, postavljeno je pitanje tko će i na koji način anulirati 20-ak milijuna kuna novog duga tvrtke koji je stvoren od raspisivanja natječaja do danas. Hajdaš Dončić tvrdi da je taj dug moguće nadoknaditi iz 10 milijuna eura sredstava koje Rumunji moraju uplatiti za podmirenje vjerovnika. Ministar tvrdi kako će i nakon što Rumunji preuzmu tvrtku ispadati “kosturi iz ormara” u obliku raznih financijskih obveza. On tvrdi da će Hrvatska tu biti poštena te će se te dubioze platiti iz proračuna.

U vrijeme dok traju pregovori oko kupoprodajnog ugovora, u samom HŽ Cargu stanje je alarmatno. U Sindikatu strojovođa tvrde kako tvrtka više nema novca za isplatu plaća te će za prikupljanje sredstava morati početi prodavati vlastitu imovinu jer je tvrtka u tolikim dugovima da joj više nitko ne želi posuđivati novac.

HŽ Cargo u problemima

- Pristat ćemo i na raskidanje postojećeg Kolektivnog ugovora jer sa svim ovim pravima tvrtka i radnici više ne mogu preživjeti - rekao nam je Nenad Mrgan, predsjednik Sindikata strojovođa. Prema njegovim riječima, dugovi u tvrtki se nagomilavaju iz dana u dan. Kao primjer neracionalnog i nesposobnog vođenja tvrtke navodi problem s lokomotivama.

U tvrtki nisu sposobni naručiti kotače za električne lokomotive pa se više od pedeset posto njih ne može koristiti, napominje Mrgan. Istovremeno, dnevno se troši oko 50 tona nafte za dizelske lokomotive, a za noćne vožnje električne se lokomotive unamljuju od HŽ Putničkog. To su naravno daleko veći troškovi nego da se kupe kotači i električne lokomotive stave u pogon.

Izdvajamo