NE BOJI SE BOLNIH REZOVA

'SMANJIO SAM PLAĆE ŠEFOVIMA I SPASIO SLOVENSKE ŽELJEZNICE' Direktor državnog diva za novi Globus

Kako sam spasio Slovenske željeznice? Tako što sam otpustio 20% ljudi, plaće smanjio za 7, a šefovima čak za 16%. Rezultat je 7 milijuna eura dobiti i spašenih 7900 radnih mjesta. A sad širenje: vozit ćemo i po Hrvatskoj i ne pada nam na pamet prodati ni jedan dio tvrtke, kaže Dušan Mes
 Bruno Konjević/CROPIX

Ostao sam prilično iznenađen kad mi je prvi čovjek željeznice u Sloveniji, generalni direktor državnog poduzeća Slovenske železnice d.o.o. Dušan Mes, rekao da se nipošto ne želi slikati pokraj vlaka ili na pruzi iako mu je ured u zgradi preko puta ljubljanskog glavnog kolodvora.

“Tamo ću se možda slikati za deset godina ako tada budem ovdje radio”, objašnjava. Na čelu Slovenskih željeznica tek je godinu i četiri mjeseca pa ne bi htio da dugogodišnji željezničari pogrešno shvate njegovo poziranje u njihovu radnom okruženju.

Uostalom Mes, kojem je samo 35 godina, po struci uopće nije željezničar, nego ekonomist, a do preuzimanja funkcije radio je uglavnom u privatnim tvrtkama koje se bave građevinarstvom i turizmom. On se, kaže mi, najbolje snalazi za svojim radnim stolom, među brojkama, a one nepogrešivo govore da mu do sada uložen trud nije bio uzaludan.

Slovenske željeznice u prvoj polovici ove godine ostvarile su sedam milijuna eura čiste dobiti, od čega je 4,26 milijuna dobit iz poslovanja. Već nekoliko godina za redom prihodi im rastu (ove godine za čak devet posto), a u prvih šest mjeseci 2013. za pet posto povećali su i broj putnika u odnosu na prošlu godinu.

U prvoj polovici 2012. imali su gubitak od 7,3 milijuna, pa je ovogodišnji plus i te kako sladak. Slovensko željezničko poduzeće donedavno je bilo kronični gubitaš, baš kao i hrvatski HŽ i još mnoge nacionalne željezničke tvrtke u Europi. Mes se ne slaže da je uspješno poslovanje isključivo njegova zasluga jer su velike reforme u SŽ-u započele još 2009. uz veliku potporu države kao vlasnika.

Ulazak u EU “Nije se ovo dogodilo preko noći, ali i ja sam sigurno dao svoj doprinos. Prošla godina bila je prva u kojoj smo poslovali s dobitkom koji je iznosio 3,5 milijuna eura, a očekujemo da će ovogodišnji biti dvostruko veći. Najvažnije je da smo smanjili troškove poslovanja.

Prihodi su se samo malo povećali, ali su rashodi osjetno pali. Konkurencija nas je natjerala da se počnemo drukčije ponašati. Otkako je Slovenija ušla u EU, kod nas slobodno mogu voziti i drugi prijevoznici pa su tako u Sloveniju došle Austrijske željeznice”, govori Mes i opet pokazuje brojke prema kojima je SŽ u srpnju imao 8272 zaposlenih što je 345 ljudi manje nego prije godinu dana.

Do kraja 2013. ostat će ih oko 7900. U SŽ-u je prije godinu i pol dana, kad je Mes došao, radilo oko 9000 ljudi, a 2009. oko 10.000, što je 2000 ili 20 posto više nego danas.

“Nabolje je krenulo 2009., kad je država kao vlasnik odlučila krenuti u restrukturiranje i započeli su pregovori sa sindikatima koji su shvatili da poduzeće koje svojim radnicima dugoročno želi isplaćivati plaće mora stvarati dobitak, a ne gubitak. Broj zaposlenih uglavnom se smanjivao odlascima u mirovinu ili odlascima uz otpremnine za ljude kojima je ostalo najviše dvije godine do mirovine. Smanjen je broj zaposlenih u svim sektorima, no i dalje je prosječna dob vrlo visoka, čak 51 godinu”, ističe Mes.

Dodaje kako su plaće smanjene u prosjeku za sedam posto, odnosno za 16 posto za stotinjak ljudi na rukovodećim funkcijama. Smanjeni su i svi ostali troškovi, pa su tako svi dobavljači raznog materijala, roba i usluga za SŽ morali spustiti cijene. Ukupno su troškovi u 2012. u odnosu na 2011. smanjeni za 35 milijuna eura. Ove će godine uštede biti još veće.

...

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU GLOBUSA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. prosinac 2020 14:59