VELIKI INTERVJU

SMIJENJENA DIREKTORICA AKD-A 'Nemam milijunsku otpremninu, tužit ću Orepića za klevetu'

 Hanza Media

Smijenjena direktorica Agencije za komercijalnu djelatnost (AKD) Anita Perković Škalic najavljuje da će tužiti ministra unutarnjih poslova Vlahu Orepića jer ju je oklevetao iznoseći netočne podatke, da je imala ugovor po kojem bi dobila milijunsku otpremninu. U intervjuu nam je iznijela okolnosti pod kojima je smijenjena, i to nakon što je poslovanje AKD-a vratila u pozitivu.

Nakon press konferencije ministra Vlahe Orepića na kojoj je objavio vašu smjenu dali ste priopćenje u kojemu tvrdite da vas je oklevetao. Što je klevetnički izgovorio?

- Ministar Orepić neistinito tvrdi da imam pravo na otpremninu u iznosu od 2 milijuna i 235 tisuća kuna. Lažan je i podatak i da sam, sukladno prvobitnom ugovoru, imala pravo na milijun kuna. Da je tome tako dovoljno je pogledati moj ugovor od 30. 4. 2014., kada sam imenovana na funkciju glavne direktorice AKD-a, i aneks od 27. 11. 2015. i usporediti ih. U oba stoji da imam pravo na otpremninu ‘sukladno važećim zakonskim propisima za predsjednike uprava u trgovačkim društvima u kojima RH ima većinski udio’. Dakle, tu nema govora o bilo kakvim milijunima i pozivam ministra Orepića da javno kaže temeljem koje je formule došao do navedenih iznosa. Također, kako je moguće da određivanje otpremnine temeljem zakonskog propisa može biti nezakonito ili nemoralno? Potpuno je deplasirano razgovarati o mojoj otpremnini nakon što sam s AKD-om potpisala novi ugovor o radu koji nosi datum 5. 7. 2016., jer se otpremnina, po definiciji, isplaćuje samo onome tko odlazi iz nekog društva, a ja i dalje ostajem raditi u AKD-u.

Aneks ugovora o kojemu je ministar govorio sklopili ste nakon prošlih izbora. Zašto tada?

- Aneks ugovora od 27. 11. 2015. sklopljen je s ciljem da se regulira moj status unutar AKD-a, odnosno uskladi s ugovorima kakve imaju direktori grupa poslova i sektora unutar AKD-a. Zbog statusa uprave, mene osobno, za razliku od ostalih, Zakon o radu ne štiti. Kad se tome doda da je zakonski propis o otpremninama ukinut, aneks je ne dirajući tu odredbu iz ugovora moje prethodnice dodao mogućost nagrade, ovisnu o volji poslodavca.

U AKD-u sam zaposlena više od 15 godina, na mjesto glavne direktorice direktorice sam došla s mjesta direktora grupe poslova kompleksna rješenja, marketinga i prodaje, a koji je u rangu odmah ispod uprave. Budući da je u ugovor o radu od 2014. bilo navedeno da će mi AKD u slučaju opoziva ponuditi novi ugovor sukladno mojim sposobnostima, aneksom je pobrojano o kojim poslovima je riječ.

Kako je došlo do vaše smjene? Tko vam je priopćio da više niste poželjni na čelu AKD-a i koji su vam razlozi navedeni?

- Telefonskim pozivom pomoćnika ministra MUP-a Joška Dorića u svibnju zatraženo je da dam mandat na raspolaganje. Budući da nisam imala mandat, dala sam svoju funkciju na raspolaganje.

Kao inicijalni razlog spomenuto mi je neko anonimno pismo poslano na jako velik broj adresa, službenih i neslužbenih, koje je problematiziralo pitanja iz područja odgovornosti Sektora pravnih poslova i ljudskih resursa (odvjetničke usluge i sudski sporovi, zapošljavanje, broj zaposlenih, edukacija zaposlenika, sistematizacija radnih mjesta i slično.)

Također mi je navedeno da imam velik broj neprijatelja, ma što to značilo, a posebno mi je apostrofiran HNZ (tvrtka u vlasništvu AKD-a i HNB-a) koja je u jednom trenutku ostavila državu Hrvatsku bez registarskih pločica zbog svojih pogrešnih poslovnih procjena i odluka te izazvala iznimno visoke troškove nepotrebnog repromaterijala. Na to sam morala reagirati, u prvom redu tražeći njihovu odgovornost, a potom angažirajući se na rješavanju tog problema, što je srećom i uspjelo.

Problem je većini bio i novi kolektivni ugovor koji je do mog dolaska garantirao 10 posto veću plaću svima koji su redovno dolazili na posao. Pregovaranjem smo tih 10 posto učinili varijabilnim dijelom koji je ovisio o mjesečnim prihodima te je taj postotak varirao, ovisno je li i koliko plan realiziran.

Naravno da, kad tome pribrojite i činjenicu da nisam pristala na povećanje plaće, pogotovo ne u situaciji kad je tjedna satnica 37 sati, nisam dobila puno pozitivnih bodova u situaciji koja je godinama vladala i koja je bila primjerenija nekim drugim vremenima. No plaće zaposlenicima nismo ni smanjivali.

AKD je trgovačko društvo a ne dio državne uprave i mnogi nesporazumi nastali su upravo na toj relaciji - stav zaposlenika nije bilo moguće promijeniti preko noći. Također, budući da je spomenuta izmjena dokumenata dobila i složenu IT komponentu, bilo je potrebno pristupiti i tranziciji kadrova i stvoriti tvrtku koja više nije dominantno grafička, već svoje isporuke temelji na sinergiji IT i grafičke djelatnosti.

Nacional je objavio da je pomoćnik ministra Joško Dorić u ožujku od vas tražio da za člana Uprave AKD zaštite progurate Tomislava Filipovića koji ima više tvrtki, a jedna od njih se bavi sličnom djelatnošću. Što se točno dogodilo?

- AKD Zaštita d.o.o, kao tvrtka koja je u stopostotnom vlasništvu AKD d.o.o., zapala je u niz problema koji su čak i njezino opstojanje doveli u pitanje. Kao tvrtka-majka, prošle smo godine priskočili u pomoć pozajmicom od više milijuna kuna. Krajem prošle godine tražili su nas sudužništvo kod konverzije kratkoročnog(ih) kredita u dugoročni, a početkom 2016. još jednu pozajmicu opet na više milijuna kuna. Činjenica je da je moja odgovornost kao zakonskog zastupnika AKD d.o.o. bila voditi računa o imovini,dakle i financijskoj AKD-a te da u situaciji u kojoj se AKD Zaštita našla nije bilo lako donijeti odluku.

Što je bilo na vagi? S jedne strane, cijena sata zaštitara je iznimno niska na tržištu, tehnički aspekt zaštite je tek trebalo početi razvijati tako da postane konkurentan, a s druge strane tvrtka kojoj ste vlasnik i koja zapošljava više od tisuću ljudi nalazi se na rubu ponora, teško dobivajući poslove s puno fleksibilnijim privatnim zaštitarskim tvrtkama i iznimno kreditno opterećena. I prije uočivši trend prema dolje kojim je AKD Zaštita klizila, Nadzorni odbor AKD-a je ispravno zauzeo stav da se svako daljnje financijsko opterećivanje zbog problema AKD Zaštite mora uvjetovati financijskim operativnim restrukturiranjem tvrtke da bi sredstva AKD-a bila zaštićena.

Napominjem da smo novoj Skupštini, odmah nakon imenovanja, u formi dokumenata dostavili sve relevantne informacije o poslovanju AKD-a. Dakle, ministra smo upoznali i sa situacijom u kojoj se nalazi AKD Zaštita. Pomoćnik ministra Dorić me je izvijestio da je delegiran od ministra da preuzme brigu i koordinaciju nad AKD-om a posredno i ostalim tvrtkama u vlasništvu ili većinskom vlasništvu AKD-a.

Kako je pomoćnik Dorić reagirao na saznanja o problemima s AKD Zaštitom?

- Složio se s prijedlogom AKD-a da je potrebno hitno početi s restrukturiranjem AKD Zaštite, i zatražio je ugovor o izradi plana i programa restrukturiranja koje je AKD, nakon nabavnog nadmetanja potpisao s odabranom tvrtkom. Njegov je stav bio da taj ugovor nije potrebno konzumirati već da poznaje, iako ne osobno, osobu koja bi možda odgovarala kao treći član Uprave AKD Zaštite d.o.o. i uputio mi njegov životopis.

U ovom kontekstu moram naglasiti da nisam imala nikakvog razloga sumnjati u kvalitetu procjene pomoćnika Dorića, a još manje u cjelovitost životopisa koji mi je dostavljen na uvid. Gospodin Filipović je dobio ugovor, potpisan od predsjednika NO-a AKD Zaštite, kao treći član uprave, obvezujući se da će sam napraviti program restrukturiranja. U kontekstu koji ne bi bio opterećen temama otpremnina i nedavne press konferencije ministra Orepića na kojoj su izneseni lažni podaci, možda ne bi trebalo spomenuti, no ovako je možda potrebno reći da će navedeni gospodin, ako ode iz AKD Zaštite, dobiti otpremninu.

Ono što je iznimno važno za dobivanje kompletne slike jest da je gospodin Filipović u svom životopisu izostavio dijelove koji bi, u odluci o njegovu zapošljavanju u upravu Zaštite bili presudni za donošenje, vjerujem drugačije odluke: da se znalo da je vlasnik, osnivač, direktor, prokurist i sl. niza tvrtki, a što se može provjeriti u javno dostupnim izvorima i može ih svatko pogledati, te da se jedna od tih tvrtki bavi poslovanjem s nekretninama.

Zašto je to sporno?

- Mogući je problem u činjenici da je jedan od elemenata restrukturiranja AKD Zaštite i rješavanja njezinih visokih zaduženja, i bankovnih i kod AKD-a, to što mora prodati nekretninu, dva kata tzv. Cibonina tornja koji posjeduje, a što je u određenom neskladu s činjenicom da njezin član uprave ima tvrtku koja se upravo time bavi. Također je iz javno dostupnih izvora vidljivo i da ta tvrtka člana uprave koja se bavi nekretninama ima enormne hipoteke, više od vlasništva AKD-a u AKD Zaštiti. A možda više nego i hipoteke same AKD Zaštite. Procjenom stanja AKD Zaštite, a temeljem međunarodnih računovodstvenih standarda, te procjenom utržive vrijednosti AKD Zaštite u ovom trenutku ovlaštenih konzultanata, ove godine smo morali prepoloviti svoj udjel od 15 milijuna kuna u AKD Zaštiti, što znači da smo svoju dobit na kraju 2015. morali umanjiti za nešto više od sedam milijuna kuna. Kad tome pribrojimo pozajmice, od srca se nadam da će im krenuti i ‘držim fige’.

Ministar Orepić vas je prozvao i zbog angažiranja odvjetnika Vladimira Terešaka. Kada je odvjetnik Terešak angažiran, radi čega i pod kojim uvjetima?

- Odvjetnik Terešak je na prijedlog direktorice Sektora pravnih poslova i ljudskih resursa Željke Kovačić angažiran u AKD-u, i to na sporu iz područja kaznenog prava. Budući da ne mogu duboko ulaziti u pravna pitanja, što se tog područja tiče s punim sam se povjerenjem oslonila na pravnu službu. Napominjem da su svi odvjetnički sporovi nastali prije mog dolaska.

Ističete da niste članica ni jedne političke stranke, a sve što se u zadnje vrijeme događa s AKD-om usko je vezano uz politiku. Tako je prema nekim informacijama šefica pravne službe Željka Kovačić angažirala odvjetnika Terešaka zato što je HDZ-ov odvjetnik te navodno očekivala da joj pomogne napredovati. Znate li što o tome?

- O tome vam ne bih mogla ništa konkretno reći i znam samo ono što je sam odvjetnik javno rekao.

U svom priopćenju istaknuli ste pozitivne rezultate poslovanja u vašem mandatu. Kakvi su?

- Ulazak u EU uzrokovao je gubitak niza poslova (knjižice vozila, markice za kavu, markice za brašno…) i pad prihoda od putnih dokumenata u ukupnoj godišnjoj vrijednosti od oko 36 milijuna kuna. Ono što je bio ‘udarac u trbuh’ AKD-u i njegovoj dugogodišnjoj uljuljkanosti u stabilnost tržišnih kretanja, odnosno prihoda jest drastičan pad potražnje za putovnicama koje su prestale biti putni dokument u EU - zamijenila ih je osobna iskaznica. Putovnice jesu, zbog svoje složenosti, najznačajnijoj prihodnosni proizvod AKD-a. Premda sam u lipnju 2014., neposredno nakon dolaska, zatekla milijunski pad prihoda na dokumentima, godinu smo završili sa 32,3 milijuna kuna bruto dobiti.

Prošle, 2015. godine smo, unatoč iznimno opreznom planiranju dokumenata, također ‘podbacili’ u putovnicama i osobnim iskaznicama za oko 16 milijuna kuna. No razvojnim pristupom, godinu smo završili s bruto dobiti od 45,1 milijun kuna. No kako je već rečeno, zbog potrebe korekcije imovine društva kćeri AKD Zaštite d.o.o., koja je poslovala s gubitkom, a temeljem traženja vanjskih revizora, dobit smo umanjili na 37,6 milijuna prije oporezivanja. Prvi kvartal 2016. prihodi su bili 2,85% viši od planiranih, a dobit 10,6 milijuna kuna.

Što je glavni biznis ove tvrtke i u kojem se pravcu ona treba razvijati?

- Misija, dakle svrha zbog koje AKD postoji jesu dokumenti, a potom i svi ostali proizvodi iz područja identiteta i sigurnosti. Dokumenti su obilježili suštinu AKD-a i bez obzira na pad prihoda od dokumenata, treba uzeti u obzir da postaju sve složeniji, elektronički odnosno biometrijski te zahtijevaju stalne postave ekspertnih informatičara koje se njima svakodnevno bave. Dokumenti će i dalje biti core business AKD-a.

Tijekom 2015. godine, uz unapređenje dokumenata i prelazak na novu generaciju, što je diktirani trend međunarodnih standarda i regulative EU, AKD je uvođenjem vlastitih komponenti vlastitog znanja realizirao: elektroničku osobnu iskaznicu, AKD PKI, biometrijsku putovnicu treće generacije, multifunkcionalnu iskaznicu i integraciju softverskih komponenti u sustav zdravstva RH, sustav evidencije otočnih prava, službenu propusnicu za tijela državne uprave koja omogućuju sigurnu autentikaciju na sustave u evidenciju radnog vremena, EU vizu, generiranje i ispis pinove e-OI, nadogradnju postojećih funkcionalnosti akademske iskaznice itd.

Niz je projekata u pripremi o kojima se iz razumljiv razloga ne govori, a započeto ih je više od deset.

Je li istina da su ljudi s nižih pozicija od vaše odlazili u mirovinu i dobivali otpremnine u iznosima većim od 300.000 kuna? Ako je istina, tko je to odobravao i po kojim kriterijima?

- Svaki direktor u AKD-u ima u ugovoru klauzulu koja mu obećava šest punih plaća zbog zabrane konkurentske utakmice, pravo na automobil, mobitel i laptop. Takve otpremnine su i isplaćivane, no o tome vam više detalja može reći direktorica pravnih poslova i ljudskih resursa gospođa Kovačić jer je sve operativne pripreme i njihovu zakonsku utemeljenost ona provjeravala. Navedena je čak i potpisala dopis kojim u MUP šalje taj moj sporni aneks, što je meni znak da u njemu nije vidjela ništa sporno. Otpremnina u iznosu koji navodite, mislim da se radi o bruto iznosu ali ne mogu točno reći, isplaćena je i u lipnju ove godine.

Hoćete li ministra Orepića tužiti za klevetu?

- Da. Javno je iznio teške klevete na moj račun i poduzet ću sve pravne korake radi zaštite moje časti i ugleda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. travanj 2024 01:15