FESTIVAL VODE JUTARNJEG I EPH

Životna priča najvećeg sommeliera za vodu Michaela Mascha: Rekao mi je liječnik ‘ili vino ili život’. Izabrao sam vodu

ZAGREB - Ritual ispijanja premium flaširane vode sličan je uživanju u vrhunskim vinima, moto je dr. Michaela Masche, vodećeg svjetskog sommelliera za vodu. Prema struci antropolog, koji je svoj doktorat stekao na Sveučilištu u Beču, Mascha je već deset godina neumorni promotor “kulture vode”.

Autor je knjige “Fine Waters - A Connoisseur’s Guide to the World’s Most Distinctive Bottled Waters” koju je londonski dnevnik Times nazvao “Biblijom vode”. On je, također, pokretač FineWatersa (www.finewaters.com), vodećeg svjetskog web portala, namijenjenog edukaciji potrošača tržišta flaširane vode, koje se procjenjuje na oko devet milijardi dolara godišnje.

Strast prema vodi

Na početku razgovora Michael Mascha ispričao je kako je, zbog dijagnosticirane mu alergije na alkohol, uživanje u vinu zamijenio strašću prema flaširanoj vodi.

Više o Ha_dva_o festivalu saznajte na http://www.h2o.hr/

- U proljeće 2002. kardiolog je pred mene stavio izbor: mogao sam nastaviti piti vino ili nastaviti živjeti. Moram priznati da sam oklijevao, jer sam u vinskom podrumu imao oko 500 butelja vina.

Zvijezda HA_DVA_O WaterFesta u Rovinju

Dr. Michael Mascha, zvijezda HA_DVA_O WaterFesta u Rovinju, čovjek je uzbudljive biografije. Rođen je 1958. godine u Beču, a na bečkom je sveučilištu stekao i doktorat iz antropologije i komunikacijskih znanosti. Profiliravši se kao stručnjak za antropologiju hrane, Mascha je istraživao prehrambene navike u različitim sredinama. Tako je, primjerice, krajem osamdestih godina sa suprugom tri godine živio na malom i udaljenom otoku u pacifičkom arhipelagu Fiji. Nakon odlaska u SAD, Mascha se neko vrijeme usavršavao na Universityju Southern California, gdje je surađivao s proslavljenom antropologinjom i primatologinjom Jane Goodall na seriji inovativnih interaktivnih projekata.

Michael Mascha, među ostalim, bio je i kreativni direktor USWeb/CKS-a, jedne od najvećih internetskih konzultacijskih kompanija s preko 10.000 zaposlenika diljem svijeta i prihodima od milijardu dolara godišnje.

Također, suosnivač je CrownPeak Technology, jedne od vodećih kompanija specijaliziranih za “content management softver”.

Hrana i vino oduvijek su bili važan dio mojeg života. Godinama sam kao akademski antropolog, koji se bavio ulogom hrane u različitim društvima, istraživao običaje i navike ljudi u različitim podnebljima - ispričao je Mascha. Odustavši od uživanja u vinu, ubrzo je otkrio kako voda može biti čudesna.

- Svoju epikurejsku radoznalost tada sam usmjerio na vodu. Spoznao sam da voda nije voda. Poput vina, voda je prirodni proizvod koji nam prenosi “terroir”, odnosno geološke i klimatske značajke podneblja u kojem izvire. Od 2002. te moje spoznaje o vodi dijelim s ostatkom svijeta na websiteu FineWaters, držeći predavanja diljem svijeta ili kao konzultant - ustvrdio je Mascha, koji je svoje spoznaje o vodi objavio i u knjizi “Fine Waters”.

- Prvo izdanje moje knjige, objavljeno 2006., sadržavalo je recenziju 100 brandova koje sam smatrao najzanimljivijim vodama premium kvalitete.

Važnost etikete

- Da bismo nekoj flaširanoj vodi dali naziv premium, ona mora imati prirodni izvor, brand i ritual, ali na posljetku i tržište koje će donositi konačnu odluku - rekao je Mascha te pojasnio kriterije za preimium flaširanu vodu.

- Kada govorimo o izvoru flaširane vode, on mora biti u netaknutoj prirodi. Premium flaširane vode ispunjavaju najviše standarde kvalitete, dolaze iz područja čistog okoliša, a njihov se izvor štiti od svakog zagađenja. Flaširanje treba biti blago, koliko je to moguće da se ne izmijeni sastav vode - rekao je Mascha, istaknuvši kako se danas ponovno otkrivaju uzbudljivi izvori flaširane vode poput glečera, ledenih brijegova i kišnice.

- Svaka voda premium kvalitete jakog brenda mora imati priču koja povezuje potrošača s izvorom. Kako je voda prozirna, obično je flaša najsnažnija komponenta branda koja gradi emotivnu vezu s potrošačem - dodao je Masha, koji smatra kako premium flaširana voda nije puka zamjena za vodu iz slavine.

- Premium flaširana voda ima epikurijanski kontekst i rituale povezane s konzumacijom koja je slična uživanju u vinu. Etiketa propisuje izbor čaša, temperaturu serviranja i izbor hrane. Stoga je na našem stolu premium voda druga boca, odmah uz vino - rekao je Mascha.

Proizvod u tranziciji

Procjenjuje kako u svijetu trenutačno postoji oko 3000 brandova premium flaširanih voda, a najveći potrošači su Talijani i Meksikanci.

Mascha se, zatim, osvrnuo na sadašnji status flaširane vode u svijetu.

- Flaširana je voda trenutačno u fazi tranzicije od toga da se smatra potrošnim artiklom, do toga da se smatra prirodnim proizvodom jedinstvena izvora. Mnogi prehrambeni proizvodi, primjerice, maslinovo ulje, već su prošli tu tranziciju. Neki proizvodi poput čokolade jošsu u tranziciji. Vino se danas smatra prirodnim proizvodom u kojem se ogleda terroir, podneblje na kome je nastalo. Slično bi se trebalo dogoditi i s vodom - rekao je Masha.

- Postoji velika razlika između vode kao potrošnog artikla i premium flaširane vode. Mnoge od voda koje su potrošni artikl, zapravo su flaširane vode iz gradskih vodovoda - kazao je Mascha, istaknuvši kako je premium flaširana voda posve druga priča. - Poput hrane i vina, ta vrlo posebna voda u sebi nosi podneblje u kojem izvire. Neke su vode premium kvalitete nastale svega 30 dana prije flaširanja, a neke su stare 20.000 godina. Treba imati na umu kako kontakt s geološkom formacijom čini jedinstvenu mineralnu kompoziciju vode. Zahvaljujući tome, neke su premium vode stekle reputaciju da blagotvorno djeluju na zdravlje - istaknuo je Mascha. Koja je, prema njegovom mišljenju, najbolja premium voda na svijetu, upitali smo Maschu.

Šest elemenata ocjenjivanja premium vode

Koji su čimbenici bitni tijekom ocjenjivanja premium flaširane vode?

- Ocjenjujemo šest elemenata: balans, netaknutost, mineralnost, orijentaciju, tvrdoću i “vintage”. Balans je mjera za količinu karbonata, a netaknutost mjera za količinu nitrata te indikacija za očuvanost izvora. Orijentacija je pH vode, mjera njezine kiselosti, a tvrdoća razina kalcija i magnezija. “Vintage” je jednostavno starost vode.

- Kao što ne postoji najbolje vino, nema ni najbolje vode. Kada pijemo vino, uživamo u širokom varijetetu okusa. Slično možete uživati u različitim premium vodama. Ne tragamo za najboljom vodom, nego istražujemo suptilne razlike među njima. Također, zanimaju nas njihove jedinstvene priče i izvori - tvrdi Mascha, koji je od hrvatskih voda dosad probao samo Janu.

Tijelo kao indikator

- U SAD-u je Jana dostupna na tržištu, no ja se veselim zbog toga što ću tijekom boravka u Hrvatskoj, u svibnju, imati prilike okusiti i druge vaše vode - rekao je Mascha, koji se osvrnuo i na preporuke o dnevnom unosu vode.

Naime, posljednjih godina vođene su velike polemike oko toga koliko je čaša vode na dan optimalno za naše zdravlje. Dok jedni stručnjaci smatraju da bi na dan trebalo piti osam čaša vode, drugi tvrde da je to mit.

- Nitko ne treba instrukcije koliko bi vode trebao popiti. Mnoge od preporuka dolaze iz “junk sciencea”. Moja je preporuka da vodu pijete kad ste žedni. Vaše tijelo samo će vam reći koliko mu vode treba - zaključio je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. svibanj 2024 13:09