NIKAD VIĐENE SNIMKE

IZGUBLJENI FILM ŽELJKA MALNARA Nenad Polimac otkriva scenarij za nikad emitiranu emisiju ‘3-2-1 kreni’

Bio je to kraj. Umjesto Malnarove emisije skrpan je kolaž, svojevrsni best of, i tako se ‘3-2-1 kreni’ bez ambicija oprostio od javnosti

Početkom osamdesetih godina filmska emisija Televizije Zagreb “3-2-1 kreni”, emitirana jednom mjesečno i u trajanju od gotovo četiri sata (zajedno s cjelovečernjim filmom), bila je na vrhuncu popularnosti.

Uzlet je započeo u jesen 1978., gostovanjem glasovitog francuskog redatelja Claudea Chabrola, a idućih mjeseci kroz zagrebački televizijski studio prodefilirali su svjetski filmski velikani poput Wernera Herzoga, Andrzeja Wajde, Grigorija Čuhraja, Vere Chytilove, Francoisa Truffautta, Jirija Menzela i Catherine Deneuve.

Emisija je tematski bila vrlo raznovrsna, u njoj su vodeći zagrebački konceptualci Sanja Iveković i Dalibor Martinis iscrpno predstavili newyoršku underground scenu, s materijalima koje su snimili na licu mjesta, Zoran Tadić snimio je svoj prvijenac “Dobri duh Zagreba” (kasnije preimenovan u “Ritam zločina) u sklopu emisije koja se trebala zvati “Kako nastaje film”, a posebno su krupan zalogaj bili portreti velikih kinematografija: pripremali su se dugo i realizirao bi ih novinar koji bi u stranim filmskim centrima napravio niz intervjua i prikupio dvadesetak efektnih inserata.

Prva takva emitirana je u proljeće 1980. i bavila se Hong Kongom, kolijevkom kung fu filma: sve materijale pribavio je novinar Studija Dubravko Stojsavljević, a u sklopu emisije emitiran je kutni film King Hua “Sudbina Lee Khana”, koji se dotad uopće nije moglo vidjeti u našim kinima.

Uslijedila je emisija o kineskoj kinematografiji, koju je pripremio tadašnji dopisnik Vjesnika iz Kine Tomislav Butorac: Kina je tada još bila prilično zatvorena zemlja i on je napravio pravi podvig kada je kao cjelovečernji film uspio osigurati kontroverznu “Legendu o planini Tian yun shan” Xie Jina, koja uopće nije bila namijenjena izvozu.

Emisije o velikim kinematografijama dugo su nastajale, Butorac je svoju dogovarao više od godinu dana, no rekorder je svakako bila emisija o indijskom filmu, koja naposljetku - stjecajem okolnosti - nikad nije ni emitirana.

Motorom do Indije

Odmah nakon što je vidio emisiju o Hong Kongu, do Nenada Pate, glavnog urednika filmske redakcije i šefa emisije “3-2-1 kreni”, navratio je Željko Malnar , tada često viđeno lice u Dežmanovu prolazu, gdje se nalazila uprava i mnoge redakcije Televizije Zagreb: sa svojim putopisnim reportažama s istoka redovno je gostovao u emisiji Saše Zalepugina “Nedjeljno popodne”, a često je radio i za dokumentarni program.

Rekao je Pati: “Napravit ću vam emisiju o indijskoj kinematografiji”. Dogovor je odmah postignut, a postojao je samo jedan problem: Malnar nije pomišljao na put zrakoplovom, htio je do Indije kao i obično, svojim motociklom, što je, naravno, značilo da će na cilj stići tko zna kada. I još jedan drugi problem, u Indiji je postojalo nekoliko velikih filmskih središta, međusobno udaljenih i po nekoliko tisuća kilometara. Kako će Malnar to sve povezati, u filmskoj redakciji se nisu usudili ni pitati.

Već iz njegovih kratkih javljanja s terena vidjelo se da posao zbilja nije lagan: Evo jedne poruke upućene Pati: “Sada sam gotov s oko 80 posto materijala i zato te molim da odmah pošalješ 1528 USA dolara na kompaniju Sure Bet’s, na ime troškova za snimatelja i filmsku vrpcu, jer su odbili surađivati dok ne prime novac.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. lipanj 2024 01:23