
Let Air India 171, koji je 12. lipnja trebao povezati indijski grad Ahmedabad s londonskom zračnom lukom Gatwick, završio je smrtonosnim padom ubrzo nakon polijetanja. Poginulo je 260 ljudi, uključujući i civile na tlu. Dok istražitelji polako razotkrivaju što se dogodilo, postaje sve jasnije da uzrok nesreće nije bio tehnički kvar, već ljudski faktor. Talijanski dnevnik Corriere della Sera dokopao se tonskih zapisa iz crne kutije koji sve više podupiru tu teoriju o (ne)namjernoj pogrešci pilota.
Iako istraga još nije formalno zaključila da je riječ o namjernom rušenju zrakoplova, sve više stručnjaka i komentatora otvara pitanje: je li iskusni kapetan namjerno srušio zrakoplov?
Ako se sumnje potvrde, ova bi nesreća mogla postati najtragičniji slučaj tzv. ubojstva-samoubojstva u civilnom zrakoplovstvu od slučaja Germanwings leta 9525 iz 2015., kada je kopilot Andreas Lubitz srušio zrakoplov u francuske Alpe. Slični incidenti dogodili su se i 1999. s letom EgyptAira te 2022. s China Eastern letom 5735, a kao potencijalni primjer navodi se i nestanak Malaysia Airlinesova leta MH370.
Istrage u tim slučajevima otkrile su obrazac: tihi, potisnuti problemi pilota, prešućeni signali i nedostatak sustavne kontrole. Procjene pokazuju da bi, ako se svi ti slučajevi potvrde kao namjerne radnje pilota, ta vrsta suicida činila bi oko 3,5 posto svih pogibija u komercijalnim nesrećama u posljednjih 30 godina. Brojčano, to je više od tisuću izgubljenih života.
Stručnjaci već godinama upozoravaju da je psihološki pritisak na pilote golem, a prostor za traženje pomoći minimalan. "Postoji snažna stigma u pilotskoj zajednici", kaže psiholog dr. Robert Bor iz londonskog Centra za zrakoplovnu psihologiju. "Piloti izbjegavaju liječenje jer se boje da bi mogli izgubiti licencu i karijeru."
U Indiji, gdje se dogodila ova tragedija, stanje je još alarmantnije. Procjenjuje se da čak 95 % osoba s mentalnim poteškoćama nikada ne potraži stručnu pomoć zbog straha, srama ili društvene osude. Bivši pilot i profesor Dan Bubb dodaje kako se ti problemi guraju pod tepih jer "iskrenost može značiti kraj karijere".
U pokušaju da spriječe buduće tragedije, europske i američke vlasti razvijaju programe potpore među kolegama pilotima, a sve glasnije se govori i o postavljanju kamera u kokpite. "Videosnimke, uz audiosnimke, mogle bi biti ključne u ovakvim istragama", poručuje čelnik Međunarodnog udruženja za zračni promet Willie Walsh.
Stručnjaci apeliraju da je mentalno zdravlje pilota postalo jednako važno kao i ispravnost samog zrakoplova, a pitanje je koliko još života mora biti izgubljeno dok se nešto ne promijeni.
Komentari
1