STRAH OD NELOJALNE KONKURENCIJE

Europska komisija želi provjeriti uvjete prema kojima je Etihad kupio bivši JAT

Komisija želi doznati je li privatizacija bila u skladu s obvezama Srbije prema EU

Dok se u Srbiji najavljuje da bi tamošnja vlada i Ujedinjeni Arapski Emirati krajem ovog mjeseca mogli objaviti zasad tajni sporazum o privatizaciji JAT-a, u sjedištu Europske komisije su potvrdili da i Bruxelles provjerava taj ugovor, prema kojemu je Etihad postao 49-postotni vlasnik Air Serbije, nasljednika JAT-a.

- Europska je komisija u stalnom kontaktu s vlastima Srbije kako bi se pojasnili svi aspekti vezani za privatizaciju JAT-a. Komisija još uvijek nema izgrađen stav o tom pitanju - rekli su nam u sjedištu Europske komisije. Isti su izvori naveli da je između Komisije, točnije Opće uprave za transport (DG MOVE), i Odjela za civilno zrakoplovstvo Srbije u tijeku razmjena svim mogućih informacija kako bi Komisija mogla dati svoje mišljenje o tome je li ugovor o privatizaciji u skladu s obvezama koje Srbija ima prema EU. Naravno, kažu nam u EU, “sadržaj ove komunikacije je striktno povjerljiv”.

Odjel za civilno zrakoplovstvo Srbije je najprije poslao pismo Komisiji s opisom procesa privatizacije JAT-a. Nakon toga je Komisija u prosincu uputila pismo tražeći dodatne informacije te sada čeka odgovor na ta pitanja. Iako u Komisiji ne žele otkriti što je točno predmet njihova interesa i kakva objašnjenja čekaju, navode da je suradnja s vlastima Srbije “dosad bila vrlo dobra” te da se “ne radi o nekoj istrazi, nego o uobičajenoj komunikaciji između dviju strana”.

Šoping po regiji?

Od diplomata nekih članica EU saznali smo da je zanimanje nekih europskih avioprijevoznika za proces privatizacije JAT-a sve veći jer se pribojavaju da bi ta kompanija, zbog velikih investicija koje je najavio Etihad, mogla biti nelojalna konkurencija nekim prijevoznicima. Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata postaje suvlasnik i nekih drugih regionalnih aviokompanija po Europi, a Beograd bi mogao postati čvorište ne samo za jugoistočnu Europu, nego i za transkontinentalne letove. Air Serbia je već povećala broj letova u mnoge europske destinacije. Već se govori da su neke aviokompanije iz država EU, pogotovo istočnih, počele pripreme kako se natjecati s Air Serbijom, odnosno Etihadom koji je u ofenzivi. Potpredsjednik srpske vlade Aleksandar Vučić čak je najavio da bi Air Serbia-Etihad mogla kupiti i neke zrakoplovne tvrtke iz regije. Prema pisanju srpskih medija, Etihad je već uložio više od 30 milijuna eura u Air Serbiju, a očekuju se ulaganja od još 200 milijuna eura.

Odbijenica iz SAD-a

Nedavno su američke zrakoplovne vlasti odbile dati Air Serbiji tzv. codeshare letove iz Beograda preko Abu Dhabija za New York, Chicago i Washington, i to nakon zahtjeva američkog prijevoznika Delta i Udruge američkih pilota. Oni su u žalbi naveli da je ta kompanija i dalje u vlasništvu države te da Etihad ima preveliku moć u odlučivanju, a za rutu iz Beograda preko Abu Dhabija za SAD su naveli da je “bizarna”, misleći na činjenicu da bi letovi bili nekoliko sati dulji. Konkurenti se boje da bi Air Serbia, uz pomoć Etihada, mogla postati nelojalna konkurencija jer bi mogla imati subsidirano jeftino gorivo i niže standarde zaštite pilota, ali takve optužbe u Air Serbiji odbacuju.

Povećanje nazočnosti

Air Serbia je sada zatražila od američkih vlasti dozvolu za codeshare letove preko Njemačke zajedno s Air Berlinom u kojemu Etihad također ima dionice. Etihad, jedna od najbrže rastućih aviotvrtki u svijetu, ne krije da preko Srbije želi povećati nazočnost na balkanskom i širem europskom tržištu. Zato je i konkurencija zainteresirana da Komisija osigura da neće biti nelojalne konkurencije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. svibanj 2024 13:18