BAR MU CIJENA PADA

PENTAGON NIJE ZADOVOLJAN NAJNOVIJIM BORBENIM AVIONOM 'Kvare se puno češće nego što smo očekivali, i dalje je ispod razine'

EGLIN AIR FORCE BASE, Fla. (Feb. 1, 2019) Three F-35C Lightning II, attached to Commander, Joint Strike Fighter Wing, the “Argonauts” of Strike Fighter Squadron (VFA) 147, the
U.S. Navy photo by Chief Mass Communication Specialist Shannon E. Renfroe/DoD / Profimedia, SIPA USA

F-35C Lightning II u letu

 

Direktor operativnog testiranja u Pentagonu Robert Behler rekao je da se sve tri verzije borbenog aviona pete generacije F-35 kvare češće nego što je to planirano, piše Stars & Stripes.

 - Niti jedna inačica zrakoplova ne uspijeva ispuniti pet ključnih mjerila za pouzdanost i održivost - rekao je Behler u srijedu na dva saslušanja u Odboru za oružane snage Predstavničkog doma Kongresa Sjedinjenih Američkih Država.

Odbori Predstavničkog doma zaduženi za praćenje proizvodnje F-35-ica trenutno rade reviziju programa u koji je dosad utrošeno 428 milijardi dolara.

 - Operativna sposobnost flote F-35 aviona još je uvijek ispod razine. Ukratko, sve se inačice zrakoplova kvare češće nego što je planirano, a popravci traju duže - rekao je Behler.

Inače, prije samo dva tjedna iz Pentagona su objavili da je cijena za sami avion (dakle bez naoružanja, obuke pilota i tehničara, rezervnih dijelova...) pala za 12,7 posto. Konkretni iznos navodi se samo za daleko najčešću inačicu F-35A (tu su još i F-35B i F35C) - taj su avion Amerikanci i njihovi saveznici dosad kupovali po cijeni od 89,2 milijuna dolara po komadu, dok će iduće godine za njega plaćati 82,4 milijuna dolara. U 2021. cijena će pasti na 79,17 milijuna dolara, a 2022. godine avion će koštati "samo" 77,9 milijuna dolara.

No, da ne bi pomisli kako je cijena F-35A samo 80-ak milijuna dolara po avionu, valja podsjetiti da se tu radi samo o "golom" avionu, bez naoružanja, simulatora, rezervnih dijelova i obuke pilota i tehničara. Na primjer, Poljska bi za 32 komada ukupno mogla platiti čak 6,5 milijardi dolara, o čemu smo ranije pisali.

Inače, razvoj F-35 aviona kasnio je godinama, a problema sa samim zrakoplovima bilo je mnogo, što je donekle i očekivano za prvi borbeni avion pete generacije koje je dostupan na tržištu. No, zato narudžbe pršte sa svih strana svijeta, naročito od američkih saveznika koji žele najmoderniji borbeni avion koji se može kupiti. Naime, američki F-22 Raptor je zabranjen za prodaju i više se ne proizvodi, kineski Chengdu J-20 zasad je namijenjen samo domaćim zračnim snagama, a ruski Su-57 je i dalje u fazi razvoja.

S druge strane, F-35A su naručili, a neki već i kupili, redom: Australija, Belgija, Danska, Izrael, Italija, Japan, Nizozemska, Norveška, Južna Koreja, Turska (u međuvremenu je američki Kongres zabranio da im se avioni prodaju) i SAD, uz napomenu da Velika Britanija kupuje samo F-35B (138 komada). Uz tih 12 država još ih nekoliko razmišlja o nabavi F-35, poput Poljske, Kanade, Singapura, Švicarske i Finske. Kada se računaju sve narudžbe, potpisane i potencijalne, za svaki model F-35-ica i svaku državu koja ih kupuje, Lockheed Martin bi u za njih idealnom scenariju mogao napraviti i prodati gotovo 3500 ovih zrakoplova.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo