
Subota je ujutro, dolazimo na aerodrom Lučko gdje nas čeka pilot Antiterorističke jedinice Lučko, Igor Funarić. Upravo mu počinje smjena, a današnji zadatak je nadzor prometa na Zagrebačkoj obilaznici i početku autoceste A1, gdje se očekuje navala turista koji kreću na more.
- Vidim da ste nervozni, ne morate biti, smije se dok nas vodi prema helidromu na kojem nas čeka manji helikopter, na prvu više nalik nekom starijem modelu dječje igračke nego ozbiljnoj policijskoj letjelici.
Prije nego što smo ušli u helikopter i otisnuli se u patrolu, službenici Zrakoplovne jedinice specijalne postrojbe MUP-a pokazali su nam i ostatak MUP-ove helikopterske flote. Ispalo je da je mali helikopter modela Bell 206 koji nas je čekao najstariji od svih, dovoljno star da je doživio početak devedesetih. Posljednji su u flotu stigli prije svega šest mjeseci, kada se ministarstvo pohvalilo dvama novim višenamjenskim helikopterima modela Subaru Bell 412EPX, od kojih je jedan stacioniran u Dubrovniku, a drugi ovdje u Lučkom.
No, iako star, naši su nas domaćini uvjeravali da je u savršenom stanju, zahvaljujući čestim i prilično jeftinim servisima, naspram novijih helikoptera. Napokon se otiskujemo s tla i shvaćamo zbog čega je maleni Bell 206 pilotima ATJ Lučko najpraktičniji za svakodnevne obveze.
Stvoren za pretrage i spašavanje
Taj jednomotorni helikopter s pet sjedala namijenjen je obuci pilota, traganju i spašavanju, medicinskim letovima, razminiranju, nadgledanju požarišta i prijevozu štićenih osoba. Okretan je i zbog donjih stakala pruža jako dobru vidljivost, zbog čega je prikladan za nadzor prometa. Može postići brzinu od 241 kilometar na sat, visinu od 6100 metara, a trajanje leta mu je 3,30 sati, odnosno 676 kilometara.
Polijećemo s helidroma i odmah se usmjeravamo prema obližnjim naplatnim kućicama Lučko. Tamo se stvorila već poprilična kolona vozila u smjeru mora, koja se protezala i na autocestu nakon kućica. Pilot nam objašnjava da službenici u helikopterima imaju najbolji nadzor nad gustim prometom i njihova je zadaća brzo uočavanje nesreća ili drugih prometnih problema i dojava u stožer jedinice prometne policije ili HAC-a.
- Nadzor iz zraka radimo u ona vršna opterećenja, a to je petkom popodne, subotom ujutro i nedjeljom popodne. Osnovna zadaća ovog nadzora je kontrolirati što se događa na terenu. U slučaju da uočimo određene probleme poput prometnih zastoja, nesreća ili drugih izvanrednih situacija, to dojavljujemo našim policijskim službenicima na terenu i oni to žurno rješavaju. Osnovna je svrha da čim prije uočimo i riješimo problem kada su zastoji, objasnio nam je voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije, Josip Mataija.
Nakon što smo se uvjerili da je na prometnicama oko Lučkog sve u redu, promijenili smo smjer i krenuli prema Maksimiru. Pilot nam priča da se u helikopteru cijeli Zagreb može obići u svega nekoliko minuta, a ostali smo šokirani kada smo od Španskog do Maksimira stigli za manje od minute.
Iz zraka smo vidjeli Bundek koji je izgledao kao nakupina malenih lokvi, Hipodrom na kojem je tjedan dana prije stajalo pola milijuna ljudi i na kojem su se i dalje vidjeli ostaci Thompsonove pozornice, mnoštvo zelenila kojim je Zagreb prožet te kolosijeke Glavnog kolodvora i Savu koji su na neki način zajedno dijelili grad na tri dijela.
Naš nam pilot usput objašnjava sve funkcije zrakoplova i njegova sučelja, koja laicima izgledaju prilično komplicirano, te pokazuje kako je jednostavno upravljati malim Bellom 206 preko upravljača nalik starom joysticku. Pričamo preko slušalica dok se konstantno čuje teški i repetitivni zvuk propelera. Dodaje da je trenutačno funkcionalno svih devet helikoptera u policijskoj floti te da ih dižu svakodnevno. Među najčešćim zadaćama su im, osim nadzora prometa, akcije spašavanja u sklopu hitne helikopterske službe te nadzor granice.
Opasnosti i filmske potjere
U razgovoru s pripadnicima Zrakoplovne jedinice doznajemo da su izrazito aktivni bili u doba najveće migrantske krize, oko 2015. i 2016. godine, a i dalje često nadziru državnu granicu. Za to koriste novi model helikoptera s moćnom termovizijskom kamerom koji može uočiti čovjeka na tlu na udaljenosti većoj od četiri kilometra.
- Jeste li ikad bili u opasnosti dok ste letjeli, je li vam se ikada dogodila neka opasna situacija iz koje ste se morali izvlačiti?, pitam naše sugovornike. Uz smijeh odgovaraju da nije i da su takve situacije za njih prilično rijetke. Razlog je taj što su u stalnom kontaktu s meteorološkim službama koje im izdaju upute i upozorenja te nakon svakog leta podnose detaljno izvješće o stanju zrakoplova. Jedina opasnost koja im često prijeti je nagla promjena vremena s jakim vjetrom, no iskusni piloti su se uspijevali izvući i iz takvih situacija.
- A jeste li ikada imali nekakvu potjeru za bjeguncima na cesti, kakve znamo viđati u filmovima?, upitala sam, ovaj put Mataiju, koji je odgovorio da je jednom zaista sudjelovao u takvoj akciji.
- Osobno smo imali jednu takvu situaciju, jedno vozilo je bježalo, a s obzirom na to da se znalo da je helikopter za nadzor prometa u zraku, bili smo preusmjereni na takvu aktivnost. Zadaća helikoptera bila je iz zraka locirati vozilo i dati tu informaciju policijskim službenicima na terenu, kazao je Mataija.
A osim što su zaduženi za dojavljivanje nesreća i drugih prometnih problema, Zrakoplovna jedinica iz helikoptera mogla bi na vas nahuškati prometne policajce, naravno, ako vas iz zraka ulove u nekom prometnom prekršaju.
- To je isto jedna od zadaća helikoptera. Ako tijekom nadzora vidimo da netko divlja po autocesti, pretječe zaustavnom trakom ili stalno vozi pretjecajnom trakom, onda to dojavimo patrolama koje se nalaze na cesti i one takvo vozilo zaustave i sankcioniraju, objasnio je.
Sve u petnaest minuta
Spuštamo se na Hipodrom i shvaćamo da nam je za krug oko Zagreba i još nešto letenja iznad grada trebalo otprilike 15-ak minuta. U povratku su nas naši sugovornici prevezli i preko hangara ispred kojih je bio parkiran jedan od vojnih Black Hawkova. Pozdravljamo se s njima i zahvaljujemo na gostoprimstvu, a šef prometne policije zamolio nas je za kraj da čitateljima prenesemo jednu, za njih važnu informaciju.
- Htio bih ovom prilikom upozoriti vozače da kada dođe do takvih hitnih situacija, kada se policija, hitna pomoć i vatrogasci trebaju probiti do mjesta gdje se dogodila nesreća, da poštuju hitni koridor i da se vozila u desnoj prometnoj traci miču udesno, a vozila u lijevoj, ulijevo. Ljudi zbog raznih distrakcija često ne uoče hitne službe na vrijeme, a to je jako važno jer znamo da je tu bitna svaka sekunda koja može spasiti nečiji život, poručio je Mataija.
Komentari
0