Bez gužve i bez kotača, tako je najavljen novi prometni projekt u Gradu Zagrebu, brodom od Bundeka do Jaruna.
U HRT-ovoj emisiji najavljen je naime novi projekt na Savi, a radi se o sezonskom prijevozu od Bundeka do Jaruna. Takozvano kruzing-putovanje obuhvaćalo bi trasu od 3,5 kilometara riječnih kilometara, 40-ak minuta vožnje za ukupno pet postaja.
- Trasa bi išla od Bundeka do područja Arene i samog Jaruna - nekakvih 3,5 riječna kilometra s mogućnošću prijelaza s jedne obale na drugu, opisala je za HRT Duška Kunštek, ravnateljica Uprave unutarnje plovidbe u Ministarstvu.
Brod će prevoziti oko 55 putnika, a vjeruje se da bi mogao voziti veći dio godine.
- Postoji vjerojatnost, relativno mala, da mali broj dana u godini, za ekstremno niske vodostaje, ne bude plovan. No postoji i ona druga okolnost velikih voda gdje, jednako tako, kad se Sava izlijeva iz svojeg primarnog korita, ona neće biti plovna, dodala je Kunštek.
Dobio zeleno svjetlo od Zelenog ministarstva
Inače, projekt pod nazivom „Infrastruktura za promociju ‘zelene plovidbe’ na Savi u Zagrebu” još je prošle godine prošao procjenu Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije, odnosno njihove Uprave za zaštitu prirode, Sektora za zaštićena područja i ocjenu prihvatljivosti. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, koje je nositelj zahvata, a pod čijom je i ingerencijom plovnost rijekom, uputilo je u ožujku 2024. zahtjev za prethodno mišljenje Zavoda za zaštitu okoliša i prirode.
Nakon provedenog postupka prethodne ocjene prihvatljivosti zahvata, rješenjem je zaključeno da je projekt „prihvatljiv za ekološku mrežu”.
„Planira se izgradnja pet pristaništa: Jarun istok - plovidbena stanica na lijevoj obali rijeke povezuje istočni dio jezera Jarun te ujedno predstavlja ‘skelski’ prijelaz prema Laništu, Lanište - plovidbena stanica na desnoj obali rijeke povezuje Lanište sa Jarunom u vidu ‘skelskog’ prijelaza do izgradnje Jarunskog mosta, Hendrixov most - plovidbena stanica na lijevoj obali rijeke ujedno i intermodalna točka s tramvajskim i autobusnim prijevozom okretišta Savski most, Most slobode - plovidbena stanica na desnoj obali rijeke povezuje jezero Bundek i Most mladosti - plovidbena stanica na lijevoj obali rijeke u blizini Mosta mladosti povezuje naselja Savica i Borovje”, detaljan je opis svih postaja koje se mogu očekivati, a koji se nalazi u zahtjevu Ministarstva.
Zadani su parametri vozila
Dakle, očekuje se da bi se ovaj prometni aneks prilagodio funkcioniranju već postojećeg javnoprometnog sustava.
U zahtjevu su naznačeni i parametri plovila, koje bi, prema izjavama HRT-ovih sugovornika, moglo zaploviti već krajem 2027. godine. Pa bi tako brod bio dug 15 metara, širok 5, a zalazio bi u dubinu od 0,7 metara, a naglašeno je i da bi brodovi bili za dvosmjerni promet. Očekivana, ali i odobrena plovna trasa širine je 20 metara za dvosmjernu vožnju i 11 za jednosmjernu.
Mobilno pristanište
Pristaništa će biti stalno postavljena pristanim privezom za čelične pilote ugrađene u korito vodotoka, a budući da oscilacije u vodostaju Save nisu rijetke, koristit će se posebna tehnika kako bi se konstrukcija osigurala. To je tehnika koja je nedavno iskorištena i na komunalnom pristaništu na rijeci Dunav u Vukovaru, a radi se o pričvršćivanju pristana za pilote obujmicama s kliznim elementima kako bi se pristan mogao „kretati” s pokretima Save.
Od obale do pristana putnici će dolaziti kosim pristupnim mostom duljine 25 metara, koji će biti postavljen u smjeru tečenja rijeke pod kutom od 40 stupnjeva.
Rok već teče
Zasad se radi o turističkom projektu, ali ideja uvođenja broda u sustav javnog prijevoza još nije odbačena. Najveća dosadašnja prepreka im je bio zagrebački GUP. No sada, kada je GUP izmijenjen i prilagođen projektu, ostale su samo potrebne dozvole za koje se očekuje da će pristići početkom 2027. Informaciju o točnoj vrijednosti projekta još nemamo, ali se govori o iznosu između 5 i 6 milijuna eura.
Kako smo spomenuli, prva plovidba najavljena je krajem 2027., no to je za sada samo okvir jer se radi o zahtjevnom projektu. Samo je za potrebe plovnog puta potrebno iskopati 20 tisuća kubika šljunka iz korita, a tek tada dolaze „sporedni” radovi. Jedino na što, ipak, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture mora paziti jest da rješenje Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije ima rok od četiri godine, nakon čega prestaje vrijediti, a taj je sat počeo teći 6. lipnja 2024.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....