OTKRIVAMO

U ZAGREBU PRVA VELIKA AUKCIJA PO UZORU NA SOTHEBY'S Koliku će cijenu postići Bukovčev izgubljeni rad i Kožarićev autoportret, uz art deco komodu

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 09.12.2016. u 11:32

Igor Zidić jedan je od stručnjaka koji surađuju s novom aukcijskom kućom

Bilo je nekoliko pokušaja osnivanja aukcijskih kuća na području Hrvatske, no za sada niti jedna nije zaživjela

“Kompozicija broj 12” Julija Knifera iz 1969. nedavno je na aukciji u Beču prodana za 161 tisuću eura. Iako cijenjen među strukom, Kniferova djela prije njegova nastupa na Venecijanskom bijenalu nisu postizala visoke cifre, nakon bijenala cijena im je znatno porasla.

Ovom novom rekordu za Knifera i, općenito, novom rekordu za djela suvremene hrvatske umjetnosti nije odmogla ni činjenica da ga je na aukciji kontekstualizirala Martina Batović, direktorica londonske podružnice Dorotheuma, jedne od najvažnijih aukcijskih kuća. Na aukciji krajem studenoga Kniferov je rad ponudila, među ostalim, uz djela talijanske grupe Zero. Bečka kuća Dorotheum često nudi djela domaćih majstora, ponajviše onih moderne umjetnosti, koji su i najomiljeniji većini domaćih kolekcionara i nije im teško otići do Beča ako je na aukciji djelo do kojega im je stalo.

Aukcija kod nas nije bilo ako se izuzmu one izdavačke kuće Kontura, no treba napomenuti da su neke atribucije s njihovih aukcija znale izazvati i polemike, a kapitalna djela, ruku na srce, kolekcionari nabavljaju na druge načine. Postojalo je nekoliko pokušaja osnivanja aukcijskih kuća na području Hrvatske, no za sada niti jedna nije zaživjela, odnosno, ako bi zaživjela, bilo bi to vrlo kratkog vijeka.

Kaos na tržištu

Bračni par Snježana i Vlado Mužar, liječnici koji su radili u Švicarskoj, s Jasnom Mrakovčić otvorili su Art Salon u centru Zagreba, namjeravaju promijeniti ovu situaciju i otvoriti aukcijsku kuću u Hrvatskoj.

Poznato je da je tržište umjetnina u Hrvatskoj u potpunom kaosu, privatne su galerije i galeristi vrlo različitih kvaliteta, niti su cijene usustavljene niti je sistematiziran način potvrde autentičnosti, pa je na vama da procijenite kojem procjenitelju vjerujete. Ozbiljniji tržišni zakon koji bi pripomogao ovom neredu ne postoji. Koliko u tom kaosu može funkcionirati aukcijska kuća, ostaje nam vidjeti.

Darko Bavoljak

Narukvica iz Dubrovnika s početka 20. stoljeća

 

Uvod je u sva buduća zbivanja predaukcijska izložba u Art Salonu koja se otvara 14. prosinca i trajat će dva dana, nakon čega slijedi aukcija 17. prosinca. Na aukciji će biti i slika i fotografija, ali i namještaja, nakita i slično. Na pitanje čije su umjetnine koje će biti ponuđene, odgovorila nam je Jasna Mrakovčić, koja vodi Art Salon. - Umjetnina ima i od trgovaca, i od kolekcionara, i od pojedinaca koji su naslijedili neko vrijedno djelo i sada ga žele prodati - rekla nam je voditeljica Salona. A tko radi ekspertize? - Igor Zidić za modernu umjetnost, Sandra Križić Roban za suvremenu, Milan Pelc za stare majstore, Mimi Rakočević za antikvitete i Josip Palić za nakit - kaže Jasna Mrakovčić te dodaje da su cijene za pojedina djela izražene u eurima te objašnjava razloge. - Osim što se euri u pravilu uvijek koriste na tržištu, sve smo ponuđene umjetnine stavili i na dvije međunarodne stranice tržišta, Artprice, koji je najveća banka podataka postignutih cijena, i Invaluable, koji ima više od četiri milijuna korisnika - navodi Mrakovčić.

Darko Bavoljak

Vlaho Bukovac: 'Mouron pour les petites oiseaux' (1878.) - početna cijena 24.000 eura

 

Kao jedan od highlihgta ističe sliku Vlahe Bukovca “Mouron pour les petites oiseaux” iz 1878. - U prijevodu je to ptičja trava, odnosno, invazivna vrsta korova, kojim je napunjena košara na leđima djevojčice - tumači Jasna Mrakovčić naslov slike. Stručno mišljenje o slici dao je Igor Zidić, a ponudit će se na aukciji po početnoj cijeni od 24 tisuće eura. Potpisana je s “B. Fagioni”, što je uobičajen umjetnikov potpis iz navedenog razdoblja (riječ je o njegovu talijaniziranom prezimenu).

Uzelčeva slika

U monografiji Vere Kružić Uchytil vodi se kao izgubljeni rad. Bukovac ju je naslikao za svojeg znanca iz San Francisca, bankara Tiburcija Parotta, koji je otprije posjedovao Bukovčeve ranije radove. Kada je naslikao ovo djelo umjetniku su bile tek dvadeset i tri godine. Prethodno je otišao iz Dubrovnika u Peru, gdje je radio kao crtač u tvornici vagona. No, nako isporuke vagona ostaje bez posla i odlazi u San Francisco, gdje radi u kavani u noćnoj smjeni, dok se danju počinje ozbiljnije baviti slikarstvom. - Premda tek student treće godine, pokazuje zavidno umijeće, što se posebno vidi u liku djevojčice i njezina izraza lica - tumači Jasna Mrakovčić.

Od djela koja pripadaju modernoj umjetnosti vrijedi izdvojiti još sliku “Motiv s juga” Milivoja Uzelca.- Nastala je u razdoblju između 1925. i 1930. godine, a po rukom ispisanom natpisu s poleđine može se zaključiti da je bila u vlasništvu Uzelčeva mecene Henrija Letelliera, vlasnika dnevnika Le Journal i hotela u Deauvilleu, preko kojeg je sklopio mnoga mnoga poznanstva i došao do niza poslova ilustriranja i oslikavanja interijera - tumači Jasna Mrakovčić. Početna je cijena 16 tisuća eura. Od modernih umjetnika na aukciji će biti djela Vladimira Varlaja, Gabrijela Jurkića, Roberta Auera...

Proljetos je londonska aukcijska kuća Sotheby’s ponudila neka djela hrvatske suvremene umjetnosti, međutim, nekog većeg uspjeha nije bilo. Teško je zaključiti je li riječ o loše iskomuniciranom predstavljanju ili pogrešno postavljenim cijenama.

Primijenjena umjetnost

Postoji li širi interes za djela suvremene umjetnosti, u naravno, kolekcionarskom kontekstu, ili će se i dalje djela kupovati direktno od autora, kako se nerijetko zna dogoditi, vidjet će se uskoro na aukciji. Od djela suvremene umjetnosti izdvajaju se dvije fotografije. Prva je diptih “Johnny Štulić” Ivana Posavca iz 1981., jedan od najpoznatijih Posavčevih radova, zaštitni znak osamdesetih godina. Poletovska fotografija i estetika postali su predmet kolekcionarstva, pogotovo nakon što ih je pohranila njujorška MOMA. Početna je cijena dvije do dvije i pol tisuće eura. Druga je fotografija sarajevskog autora s adresom u Parizu Milomira Kovačevića Strašnog, po početnoj cijeni od 600 eura. Kako navodi Jasna Mrakovčić, riječ je o fotografiji koja je bila na naslovnici knjige ovog autora “La part de l’ombre (Pramen tame)” s fotografijama iz 1990. godine, snimljenim u zatvorima tadašnje Jugoslavije, neposredno prije raspada zemlje. Knjiga je izdana u povodu godišnje nagrade Fondacije HSBC za fotografiju koja mu je dodijeljena. Fotografija je snimljena u Lepoglavi.

Diptih 'Johnny Štulić' Ivana Posavca među djelima suvremene umjetnosti

 

Na aukciji će se naći u kontekstu suvremene umjetnosti i “Kaos” Miroslava Šuteja i “Balkan” Vlade Marteka, međutim, Jasna Mrakovčić izdvaja dva rada: plakat “Buba u uhu” Borisa Bućana, color print s autorovim intervencijama flomasterom, i “Unutrašnji autoportet” Ivana Kožarića iz 1958., čiji se gips nalazi u Muzeju suvremene umjetnosti, u sklopu Kožarićeva ateljea koji je u cijelosti otkupljen.

Darko Bavoljak

Rad Borisa Bućana

 

- Valja reći da, nažalost, na tržištu cirkulira mnogo ‘divlje’ odlivenih bronci Kožarićevih radova. Kod ovog je rada podrijetlo besprijekorno - dodaje voditeljica Art Salona. Početna je cijena za ovaj rad najviša, 26 tisuća eura.

Darko Bavoljak

Molitvenik Alt Wien iz 1846.

 

Od predmeta, pak, primjenjene umjetnosti, na aukciji će biti ponuđeni komoda iz razdoblja art decoa, nastala oko 1925., potom narukvica iz Dubrovnika koja datira u početak 20. stoljeća, Molitvenik Alt Wien iz 1846., radionice u Leipzigu, Verlag von Herman Hartung, koji je, kako tumači Jasna Mrakovčić, “oduvijek u vlasništvu jedne stare zagrebačke obitelji i prvi će put promijeniti vlasnika”.

ELIPSO

Izdvajamo