DANI SATIRE

Dva Matišića, dva Frljića i dva Nušića - može li bolje od toga?

Dani satire Fadila Hadžića, 37. po redu, jedini festival u Hrvatskoj posvećen humoru, koji organizira Satiričko kazalište Kerempuh, ove će se godine održati od 5. do 21. lipnja. Hrvoje Ivanković, koji je osmu godinu zaredom selektor festivala, izabrao je iz regije dvije slovenske predstave i dvije srpske.

Na festivalu je najviše predstava iz glavnoga grada: dvije Kerempuhove, jedna Gavellina, ZeKaeMova, Komedijina i Exitova te predstave “marginalnih” kazališta - KNAP-a s Peščenice i družine Teatroman. Od nezagrebačkih, uvrštene su predstave INK-a iz Pule, HNK Zadar i HNK Osijek. O nagradama će odlučivati žiri u sastavu Ivo Štivičić, Bojana Radović i Olga Pakalović.

Ovogodišnji festival djelomice će proći u znaku Frljićevih režija, Nušićevih komada i Matišićevih tekstova. Festival otvara predstava “Božić kod Ivanovih” u režiji Olivera Frljića i u izvedbi ljubljanskog SNG-a, za koju već sada vlada veliki interes publike, a isti redatelj dolazi i s predstavom kazališta domaćina “Gospođa ministarka”.

S Nušićem, osim Kerempuha, na Dane satire stiže Jugoslavensko dramsko pozorište koje će izvesti njegovo “Sumnjivo lice”. Tekstovima Mate Matišića predstavljaju se Gavella (“Fine mrtve djevojke”) i Kerempuh (“Svećenikova djeca”).

Humor kroz sve žanrove

Kao i proteklih godina, selektor Ivanković nije robovao tome da predstave bira isključivo po ključu žanra komedije, nego su u selekciju uključeni i dramski komadi s humornim naznakama.

- Dani satire i ove su godine posvećeni najširem dijapazonu satiričkog i humornog kazališta, što znači da su podjednako otvoreni repertoarnom mainstreamu i visokoestetiziranim umjetničkim projektima, i to u rasponu od dobrog zabavljačkog kazališta i intrigantnih osuvremenjivanja klasičnih komediografskih djela do crnim humorom ili ironijskim diskursom prožetih problematiziranja nekih neuralgičnih i devijantnih pojava i fenomena svijeta u kojem živimo. No, i prije mene, Dani satire su se kretali u sličnim koordinatama, a moja jedina zasluga je što sam taj pristup verbalizirao i u određenoj mjeri usustavio - ističe Hrvoje Ivanković.

Izdvajajući po zanimljivosti neke od nezagrebačkih predstava na festivalu, selektor ističe JDP-ova Nušića koji je iz realističkih okvira pomaknut prema jakoj grotesci, zatim subotičko uprizorenje Tomićeva hit-romana “Čudo u Poskokovoj dragi”, zasnovano na bitno drugačijim dramaturško-redateljskim polaznim točkama od Kerempuhove predstave.

Šnajderova ‘Dunda’

- Tu su i intrigantna i netipična slovenska ostvarenja dvojice uglednih hrvatskih redatelja, Olivera Frljića i Ivice Buljana, prvog u hiperstiliziranom parodijskom dance macabreu u kakvog je kroz premetanje žanrova pretvorio kultno djelo sovjetske kazališne avangarde, ‘Božić kod Ivanovih’, a drugog s jedinom komedijom Heinera Müllera koja na ironičan i duhovit način govori o, figurativno rečeno, rađanju feminizma iz kulta socijalističke žene. A ni na spisateljskom repertoaru Slobodana Šnajdera komedije, pa makar i crne, nisu tako često prisutne, baš kao što ni njegova djela nisu često prisutna na repertoarima zagrebačkih kazališta, pa će intrigantno biti vidjeti i praizvedbeno uprizorenje ‘Držićem’ mu nagrađene ‘Dunde’, koje nam stiže iz Pule.

U generalnoj ocjeni ovogodišnjih Dana satire, na kojima se lanjski laureat ZeKaeM predstavlja Moliereovim “Tartuffeom” u Lorencijevoj režiji, Hrvoje Ivanković prije svega ističe velik broj predstava koji se prijavio na festival, čak njih 50, što mu ni u kojem pogledu nije olakšalo izbor.

Kriza u Beogradu

- Uz dosta osrednjih, pa i loših, našlo se tu i nekoliko žanrovski i tematski, čak i s ovako široko definiranim Danima satire, potpuno nespojivih predstava, a kriza financiranja produkcije u beogradskim kazalištima reflektirala se i na kvalitetu ponude koju smo imali s tih strana s kojih su nam tradicionalno dolazile velike hit-predstave; sjetimo se samo ‘Oca na službenom putu’, ‘Narančine kore’, ‘Ellinga’ ili ‘Harolda i Mod’.

No, svejedno mislim da smo uspjeli napraviti vrlo dobar festival, čijoj će raznolikosti i živosti svakako pridonijeti i popratna događanja kojima su ove godine, zahvaljujući zaposlenicama Kerempuha, Dori Delbianco i Zrinki Šamiji, obogaćeni Dani satire Fadila Hadžića - tvrdi selektor Ivanković. Dani satire, uz službenu konkurenciju, imat će i off program u kojem će publika, među ostalim, imati priliku pogledati još jednu Frljićevu predstavu, njegov autorski projekt “25.671” u izvedbi Prešernova gledališča iz Kranja.

PROGRAM

5. 6. Kerempuh u 20 sati / SNG LJUBLJANA / A. I. Vvedenski: BOŽIĆ KOD IVANOVIH r. O. Frljić

6. 6. Kerempuh u 20 sati / SK KEREMPUH / M. Matišić: SVEĆENIKOVA DJECA r. M. Kovač

7. 6. Kerempuh u 20 sati / INK PULA / S. Šnajder: KAKO JE DUNDA SPASILA DOMOVINU r. S. Banović

8. 6. Kerempuh u 20 sati / KAZALIŠTE KOMEDIJA / P. Portner: ČISTO LUDILO r. N. Kleflin

9. 6. Kerempuh u 20 sati / KAZALIŠTE KNAP / B. Radaković: GRUPA r. M. Kovač

10. 6. Kerempuh u 20 sati / NP SUBOTICA / A. Tomić: ČUDO U POSKOKOVOJ DRAGI r. S. Trišić

11. 6. Gavella u 19.30 sati / GAVELLA / M. Matišić: FINE MRTVE DJEVOJKE r. D. Matanić

12. 6. Kerempuh u 20 sati / HNK ZADAR / N. Koljada: KOKOŠ r. D. Ferenčina

13. 6. Kerempuh u 20 sati / TEATAR EXIT / Projekt Ivice Boban i glumaca: SUTRA (NI)JE NOVI DAN

14. 6. Kerempuh u 20 sati / KEREMPUH / B. Nušić: GOSPOĐA MINISTARKA r. O. Frljić

15. 6. Kerempuh u 20 sati / JUGOSLOVENSKO DRAMSKO POZORIŠTE / B. Nušić: SUMNJIVO LICE r. J. Marković

16. 6. Kerempuh u 20 sati / HNK OSIJEK / E. Hadžihafizbegović: CIJENA SREĆE r. E. Hadžihafizbegović / Naslov je u konkurenciji odlukom direktora Festivala

17. 6. ZeKaeM u 20 sati / MG LJUBLJANA / H. Muller: ŽENSKA KOMEDIJA r. I. Buljan

18. 6. ZekaeM u 20 sati / ZEKAEM / J. P. Moliere: TARTUFFE r. J. Lorenci

19. 6. Kerempuh u 20 sati / TEATROMAN / P. Dewandre: MUŠKARCI SU S MARSA, ŽENE SU S VENERE r. B. Kovačević

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. travanj 2024 23:38