DELTA REALITY

'POČELI SMO U GARAŽI, A SADA RADIMO ZA DISNEY I MICROSOFT' Nevjerojatan uspjeh hrvatske firme za miješanu stvarnost

 Dragan Matić / CROPIX

Darian Škarica na glavu stavlja Microsoftove naočale vrijedne 25.000 kuna i kažiprstom tapka po zraku.

Pokraj njega je laptop na kojem se prikazuje sve što on vidi, točnije jedan veliki konferencijski stol. Nakon još nekoliko udaraca u prazno povlači prst prema stolu i na ekranu laptopa se pojavljuje mala balerina. Još jedan potez prstom i ona počinje plesati dok u pozadini svira glazba. Ja balerinu na stolu ne vidim, ali on da, u naočalama mu nastaje jedan novi svijet.

Vrli novi svijet

Ovako u praksi izgleda miješana realnost, spoj u kojem digitalno kreirani predmeti iz virtualnog svijeta postaju dio realnosti. U uredu smo u zagrebačkoj Filipovićevoj ulici, a čovjek koji je “oživio” balerinu je Darian Škarica, osnivač prvog hrvatskog studija za miješanu realnost DivIT-a, Delta Reality.

- Bavimo se zapravo s tri realnosti: proširenom, virtualnom i odnedavno miješanom - kaže Škarica te odmah objašnjava svaku od njih. U proširenoj realnosti digitalni predmeti postaju u stvarnom vremenu dio realnog svijeta, primjerice kada iz mobitela putem aplikacije izlaze mali likovi. Virtualna stvarnost potpuno je teleportiranje osobe u digitalni svijet i na tom principu su sada napravljene brojne videoigre. I zadnja te najnovija je miješana realnost, trenutak kada digitalni svijet savršeno odgovara u stvarnom svijetu.

3D modeli

Osim balerine, Škarica je u stvarni svijet donio i hrvača koji napreže mišiće, psa koji laje te kućicu s mlinom koji se vrti. Sve ove stavke mogu se nositi po sobi, povećati ili umanjiti, čime je moguće opremiti cijelu sobu novim predmetima a da se u njoj zapravo ne nalazi ništa. Kako bi se to omogućilo, potrebni su sati programiranja, projektiranja i 3D modeliranja, a za jedan projekt ekipi DivIT-a treba dva do tri mjeseca. Lakše im je otkako ih je 10 u timu, ali na početku su bili samo Darian i njegov brat Vedran.

- Prije sam radio na Fakultetu elektrotehnike i računarstva, gdje sam predavao te bio asistent na njihovu jednom projektu. Iako sam podučavao o novim tehnologijama, nisam imao priliku raditi s njima, a kako sam uistinu veliki zaljubljenik u nove medije, nisam vidio drugi način nego da osnujem vlastitu tvrtku - kaže Škarica. Temelje su postavili prije šest godina, ali u početku je malo tko u Hrvatskoj znao za “drugu” realnost, dok u svijetu nisu još bili prepoznati. Radili su poslove koji bi im došli, većinom interaktivne zidove, sve dok nisu napravili svoj prvi oblik proširene realnosti za jednu hrvatsku komercijalnu televiziju. Bili su lokalni izbori, a u informativnoj emisiji su se oko voditelja pojavili grafikoni koji su pokazivali statistike kandidata zajedno s njihovim fotografijama.

- Tada je to bila velika stvar, a danas je to svima normalno vidjeti na televiziji. Nakon toga se čulo za nas i krenuli su sve veći i veći poslovi - napominje Škarica. Danas surađuju s više od 50 različitih tvrtki, a na popisu se nalaze i velike tvrtke poput Microsofta, Samsunga te Disneyja.

S Disneyjem su surađivali na promociji filma “Čuvari galaksije”, gdje su napravili virtualnu simulaciju u kojoj su građani mogli plesati s malim Grootom, likom iz filma. Za Microsoft su, pak, napravili edukativni proizvod miješane realnosti namijenjen za liječnike, ali i same pacijente. Pomoću njega liječnici kroz naočale mogu samo pogledom na pacijenta znati koja je krvna grupa ili povijest njegovih bolesti, dok se korisniku u slučaju nesreće pojavi medicinski stručnjak koji ga vodi kroz postupak reanimacije.

Pištolji i roboti

U svojoj kolekciji imaju široku lepezu vlastitih proizvoda, od kojih je svaki vezan uz drugu realnost. Tu su videoigre u kojima igrač uroni u budućnost te pištoljima puca po malim letećim robotima, kao i virtualne šetnje po Plitvičkim jezerima te simulacije crtanja u virtualnom svijetu. Imaju osam svojih virtualnih proizvoda, a svi su nastali na katu kuće u prostoriji sa zelenim zidom, mnogo žarulja i jednim super naprednim računalom.

- Drugačiji smo od ostalih tvrtki zato što mi proizvodimo svoje proizvode te radimo po narudžbi za druge tvrtke. Druge tvrtke samo iznajmljuju svoje tehnološke uređaje za virtualnu stvarnost ili proizvode simulacije za svoje videoigre, ali mi radimo baš sve - rekao je Škarica.

Igre i seks

Njihov tip posla još je u povojima u Hrvatskoj, ali Škarica objašnjava kako je on u svijetu postao dio obavezne opreme. Virtualna ili miješana realnost može se koristiti u edukativne svrhe, ali i za zabavu. Primjerice, miješana realnost koristi se u arhitekturi za projektiranje zgrade ili u strojarstvu kako bi se inženjeri učili radu na teškim strojevima.

- Siemens je proveo istraživanje u kojem je jednim zaposlenicima dao video u kojem se objašnjava rad na stroju, a drugima program miješane stvarnosti gdje su sami radili na stroju pred sobom. Ovi drugi su bili znatno uspješniji - ističe Škarica. Ipak, mnogo veća primjena je u svijetu zabave i u pornografiji.

- Postoji program gdje vam virtualna žena ulazi kroz vrata u prostoriju u kojoj se nalazite - kaže kroz smijeh Škarica. Njihov posao je budućnost. AR se sada može vidjeti samo kroz posebne naočale od Microsofta, ali Škarica predviđa da će za četiri godine takve naočale biti dio našeg života.

- Zamislite normalne sunčane naočale s kojima možete vidjeti raspored tramvaja, igrati u vlaku neku videoigru s prijateljima ili čak projektirati zgradu. To je budućnost koja nam je sve bliže, i mi ćemo biti dio te budućnosti- zaključio je Škarica.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 08:55