NALOG EUROPSKE UNIJE

Nova direktiva od danas na snazi: Sve kutije cigareta morat će imati ova dramatična upozorenja

Upozorenja na kutijama cigareta

Danas je stupila na snagu europska direktiva o duhanskim proizvodima, čime je istekao službeni rok državama članicama za prenošenje ove direktive u nacionalno zakonodavstvo, što većina članica, uključujući i Hrvatsku, još nije učinila.

Iako je najavila da će prema Hrvatskoj, kao i prema bilo kojoj drugoj članici, biti stroga, Europska komisija neće odmah krenuti u kažnjavanje Hrvatske, u nadi da će se vrlo brzo okončati procedura usvajanja zakona i početi primjena direktive EU. O tome se za Jutarnji list izjasnio i povjerenik EU za zdravstvo Vytenis Povilas Andriukaitis. Na naš upit kakve će biti sankcije prema Hrvatskoj, rekao je kako bi radije govorio u optimističnom tonu nego o mogućim kaznama, ali ne isključuje pokretanje postupka zbog kršenja EU prava ako odmah ne vide postupke koji idu u pravcu implementacije i u vezi s tim će biti strogi.
 

‘Na dobrom ste putu’

“Ja bih radije govorio o dobrim vijestima što se Hrvatske tiče nego odmah o kaznama. Dobro je što smo od Hrvatske čuli kako će ići s čak oštrijim mjerama od onoga što sadrži naša direktiva i mi u tom pravcu i ohrabrujemo države članice”, rekao je povjerenik Andriukaitis.
Izvori iz Europske komisije spomenuli su neke mjere protiv pušenja koje su primijenjene u Hrvatskoj, kao što je zabrana prodaja duhanskih proizvoda mlađima od 18 godina, zabrana pušenja u zatvorenim javnim prostorima, kao i uvođenje iznimke od pravila o zabrani pušenja na zatvorene prostore u kojima se služi samo piće.
Povjerenik Andriukaitis je u razgovoru sa skupinom novinara u Bruxellesu žestoko branio spomenutu direktivu i tražio je pomoć ne samo vlasti država članica, nego i nevladinih udruga i medija u razvijanju svijesti ljudi da pušenje doista ubija i da posljedice treba maksimalno smanjiti.
 

Sud podržao direktivu

Izrazio je zadovoljstvo što je i Europski sud presudio u korist Komisije u tužbi koju su protiv ove direktive podnijeli najveći proizvođači duhana. “Time je sud jasno dao prednost zdravlju i ljudskim životima, a ne profitu”, rekao je on.
“Nema sumnje da pušenje ubija. U EU godišnje od izravnih posljedica pušenja prerano umre oko 700 tisuća ljudi, što je veličina Malte. Cigareta ima više od 70 kancerogenih tvari. U vrijeme starenja populacije, smrtnost i rano umirovljenje koje se događa i zbog bolesti izazvanih pušenjem štete i našem gospodarstvu. Gubici našeg gospodarstva, uključujući i troškove liječenja, godišnje su u EU procijenjeni na 544 milijarde eura”, naveo je neke argumente povjerenik u pokušaju uvjeravanja da su mjere koje se uvode bile hitno potrebne, a ne samo još jedna nepotrebna direktiva EU.
Hrvatska je samo jedna od mnogih država članica Europske unije koja neće od danas biti u stanju primijeniti spomenutu direktivu. Zasad je tek deset država dovršilo procedure, a mnoge od njih su “u naprednoj fazi” i zato će Komisija pričekati par dana prije nego što odluči protiv njih pokrenuti postupke.
Tim državama će se dati neko vrijeme i vidjeti koji su razlozi tih kašnjenja. Prema izvorima iz Komisije, neke države kasne upravo zato što žele uvesti strože mjere. Primjerice, Finska želi zabraniti pušenje u autu ako se u njemu voze i djeca.
 

Tri posto manje pušača

Analize koje spominje Europska komisija procjenjuju da će oko 3 posto ljudi prestati pušiti zbog utjecaja poruka koje će od danas biti obvezne, zbog čega će i kutije cigareta izgledati slično bez obzira na proizvođače. Predstavnici duhanske industrije kritizirali su ovu direktivu jer smatraju da ona zadire u pravo izbora punoljetnih građana.

 

Sudska vještakinja: Analiza je dokazala da sve upozoravajuće etikete na kutijama cigareta nemaju uopće nikakav utjecaj na pušače!

 

Slijedom nastalih brojnih reakcija u javnosti uvođenjem uznemirujućih fotografija na pakiranje kutija cigareta, koje će po novoj direktivi EU zahvaćati 65% prednjeg i stražnjeg dijela kutije, na brojni upit novinara, urednika i medijskih voditelja, Hedda Martina Šola, stalni sudski vještak za marketing, podnijela je službeno očitovanje koje prenosimo u cjelosti:

- Već dugo godina natpisi na kutijama cigareta imaju za cilj osvijestiti pušače, kako je pušenje opasno za zdravlje. „Pušenje uzrokuje rak pluća. Pušenje uzrokuje sljepilo i impotenciju. Pušenje u trudnoći uzrokuje urođene mane kod djece.“

Ovo su „ jako blagi“ natpisi za razliku od natpisa na cigaretama u Kanadi, Tajlandu, Brazilu i Velikoj Britaniji. Tamo su prikazane kolorirane fotografije u izvornim primjerima gangrene nogu, karcinoma pluća i otvorenih rana s raspadnutim zubima koje prate karcinom grla. Nešto slično, što sada dolazi u Hrvatsku.

Ukoliko se osvrnemo na istraživačke pokazatelje, 2006. godine svjetske duhanske industrije zajedno s Vladama nekolicine zemalja uložili su čak milijune eura u kampanje osvješćivanja pušača i to upravo ovakvim fotografijama. Aproksimativno dnevno se prodaje 15 bilijuna cigareta dnevno, što bi matematički značilo da se svake minute proda 10 milijuna cigareta! U Kini čak 300 milijuna ljudi i danas vjeruje da pušenje liječi razne bolesti (Parkinsonova bolest, smanjuje simptome šizofrenije i sl) te s godišnjom prodajom od 1.8. trilijuna cigareta, kineski duhanski monopol je odgovoran za 1/3 svih cigareta koje se prodaju na cijelom svijetu.

Sada se postavlja pitanje, koji učinak su polučile te fotografije? Najveća studija u neuromarketingu ikad provedena temeljila se upravo na ispitivanju te problematike. 2,081 volonter (pušač) je od 2004.-2007.godine, predvođen s Dr. Gemma Calvert sa Sveučilišta Warwick (Engleska) koja je ujedno i voditelj Neuroznanosti na Oxfordu, s ukupnim budžetom od 7 milijuna USD (koji su donirale 8 multinacionalnih kompanija) i s najvećim marketinškim stručnjacima došli do frapantnog otkrića!

Ispitanici u studiji su bili podvrgnuti dvama vrstama testiranja: testiranje putem upitnika (standardni obrazac ponašanja u marketingu) i testiranju putem fMRI (magnetske rezonance mozga). Zašto je to važno? Struka je dokazala da ispitanici putem upitnika daju subjektivne rezultate koji su ovisni o njihovom raspoloženju a ne o stvarnom mišljenju. (Lindstrom, NY, 2008.)

To je jako važno jer ukoliko se sada osvrnete što ste učili o marketingu: „da kupac donosi odluke na nesvjesnom nivou“ važno je zaviriti u mozak potrošača. I tu nastupa fMRI koji mjeri količinu kisika u mozgu svim ispitanicima kojima se pokazuju razne etikete koje se nalaze na cigaretama iz svih kuteva. Analiza je dokazala da sve upozoravajuće etikete na kutijama cigareta nemaju uopće nikakav utjecaj na pušače!

Analiza nije dokazala samo taj podatak, analiza je dokazala da (sada dolazi frapantan podatak) upozorenja, koja se nalaze na kutijama cigareta s natpisima da pušenje izaziva karcinom pluća, da pušenje ubija i sl., zapravo stimuliraju u mozgu pušača jedan dio mozga koji se stručno zove: nucleus accumbens, ujedno i poznat kao mjesto koje potiče želju.

To mjesto u mozgu se nalazi blizu svih neurona koji se aktiviraju kada tijelo nešto želi: npr. alkohol, cigaretu, sex i dr. Kada je aktiviran, nucleus accumbens traži sve veće i veće doze kako bi se smirio! Znači, rezultati analize fMRI su pokazali da etikete na kutijama cigareta uopće ne smanjuju pušenje već naprotiv, aktiviraju dio u mozgu koji potiče želju za cigaretom!

Također, u istoj studiji, je dokazano da su ispitanici, prilikom anketiranja upitnikom, potvrdno odgovorili da su im slike na kutijama cigareta grozne i da su zbog njih smanjili pušenje, dok su rezultati scanova mozga tvrdili suprotno. Da li to znači da su ispitanici lagali? Ne, to samo dokazuje da naš mozak na svjesnom nivou govori što misli da zna, dok je zapravo formula u nesvjesnom djelu našem mozga, jer on zna i on odlučuje.

Kako nikada istraživačke podatke ne možemo uzeti zdravo za gotovo, ali opet treba i njih uzeti u razmatranje, zaključno mogu reći, da će biti zanimljivo pratiti podatke istraživanja u Republici Hrvatskoj, koliko su dosita takve fotografije smanjile vs. povećale stopu pušenja ili nije došlo do nikakvih promjena.

ELIPSO

Izdvajamo